شهرستان ها

کاهش ۳۴ درصدی روان آب در سمنان/ کسری آب از خارج استان تامین شود

سمنان- استاندار سمتان از کاهش محسوس ۳۴ درصدی روان آب در استان خبر داد و گفت: کسری آب می‌بایست از منابع خارج استان تأمین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا آشناگر غروب سه‌شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی به میزبانی سالن غدیر استانداری سمنان ضمن بیان اینکه روان آب‌های موجود در استان ۳۴ درصد کاهش داشته که رقم قابل‌توجهی به شمار می‌رود، ابراز داشت: با توجه به کاهش بارندگی، تبخیر بالا نیز به‌واسطه گرمای هوا و تقلیل سطح آب آبرفت‌ها طبیعتاً راهی جز مصرف بهینه آب در استان و تأمین کسری از منابع خارج از استان وجود ندارد.

وی ضمن بیان اینکه خشک‌سالی‌ها به‌صورت طبیعی خیلی از مناطق استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برخی مناطق نیز در وضیعت بحرانی قرار دارند، افزود: در بعضی از شهرستان‌ها با تنش آبی نیز مواجه هستیم که اقدامات لازم در خصوص تأمین آب شرب در حال انجام است.

استاندار سمنان بابیان اینکه متأسفانه در بحث آب کشاورزی نیز امروز نیازمند تدابیر ویژه هستیم، ابراز داشت: کشاورزان باید به سمت استفاده از روش‌های و تجهیزات نوین آبیاری گام بردارند و تقریباً همه چاه‌های آب در استان دارای کنتور هوشمند بوده و مدیریت خوبی در این خصوص در حال انجام است اما می‌طلبد تا تزریق منابع آبی برای استان صورت گیرد.

آشناگر بابیان اینکه تأمین آب از دریای خزر، امروز به مراحل خوبی رسیده است، تصریح کرد: امیدواریم در دولت آینده با همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این مهم پیگیری و اجرایی شود.

وی افزود: مکاتبه‌ای نیز با معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفته و ابلاغ این نامه توسط ایشان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام‌شده تا استان سمنان جز استان‌هایی که تحت تأثیر خشک‌سالی است، قرار گیرد و برنامه‌های تنش آبی در استان اجرا شود.

استاندار سمنان بابیان اینکه به دلیل کم‌آبی در استان، برخی صنایع همچون صنعت فولاد، به‌هیچ‌عنوان نباید در استان ورود کنند، ابراز داشت: یک مورد پروژه‌های بسیار مطلوب در این حوزه نیز که درخواست مجوز داشت، منوط به استفاده از ظرفیت پس آب شهرستان سمنان شد، علاوه بر این می‌بایست موارد و مسائل پیرامون این مهم طی جلسه‌ای ویژه رسیدگی و بررسی شود.

شناگر در ادامه تصریح کرد: سد فینسک در مهدی‌شهر، چشمه‌های قطری در شاهرود و سد کالپوش برای تأمین آب شاهرود و میامی، ازجمله منابعی در استان هستند که باید به نحو صحیح و درست مورداستفاده قرار گیرند.

وی بابیان اینکه پروژه تأمین آب از چشمه‌های قطری با هزینه ۳۴ میلیارد تومان اعتبار در سالهای دور، از پروژه‌های بسیار بزرگ است که در این مسیر مقاومت‌های غیرمنطقی صورت گرفت، افزود: نمایندگان می‌بایست نسبت به این مهم و سایر منابع موجود آبی در استان به‌عنوان مطالبه مردم، حساسیت داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

استاندار سمنان همچنین به کم‌آبی برخی از روستاها در شاهرود، میامی و دامغان نیز خبر داد و اضافه کرد: سازمان برنامه باید نسبت به تأمین اضطراری منابع اعتباری اقدام کند تا با همکاری مجموعه امور منابع آب و آبفا، مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا