شهرستان ها

کاهش ۶.۸ درصدی ولادت در دومین استان سالمند کشور

اراک- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با بیان اینکه استان در بعد ولادت با ۶.۸ درصد کاهش در سال جاری روبرواست، گفت: استان مرکزی دومین استان سالمند کشور به شمار می‌رود.

زهرا کسایی پور ظهر سه شنبه در جلسه کمیته راهبردی جمعیت استان مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی با شیب تندی روند کاهشی جمعیت را در ۳ دهه اخیر روبرو بوده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی به عنوان استان پر تردد به حساب می‌آید ولی در دهه گذشته احساس نیازی در بحث جمعیت نسبت به نیازهای صنعتی و دانشگاهی استان محسوس نمی‌شد اما امروزه این نیاز اساسی در استان محسوس می‌شود.

وی ادامه داد: استان مرکزی در بحث ولادت با بحران جدی مواجه است بطوری که این استان در بعد ولادت با ۶.۸ درصد کاهش در سال جاری روبرو است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی در بحث طلاق نیز جزو ۵ استان پرخطر کشور محسوب می‌شود و علاوه بر آن دومین استان سالمند کشور به شمار می‌رود.

آشتیان و تفرش جزو پیرترین شهرستان‌های کشور قلمداد می‌شوند

کسایی پور با بیان اینکه شهرستان‌های آشتیان و تفرش جزو پیرترین شهرستان‌های کشور قلمداد می‌شوند، اظهار کرد: امیدواریم با سیاست‌های جمعیتی کشور هماهنگی لازم به شکلی پیش رود که دغدغه رشد جمعیت به خروجی مناسبی بینجامد.

وی با تاکید بر اینکه تحکیم بنیان خانواده یکی از اصول مهم در مبحث جمعیت است، گفت: باید اقداماتی مانند تأمین هزینه‌های مشاوره قبل، حین و بعد ازدواج، هزینه‌های درمان ناباروری، تسهیل حضور زنان در امر مادری و توجه به دولت الکترونیک به جهت تسهیل حضور زنان در عرصه کار و دور نشدن زنان از وظایف مادری، تعطیلی پنجشنبه‌ها در سراسر کشور، پیش بینی کمک هزینه اولاد برای زنان شاغل، استفاده از طرح‌های ترویج آرامش خاطر مادران در امر فرزندآوری مانند توسعه طرح اقدام ملی مسکن، تسهیل امر ازدواج و حمایت از مادران باردار دارای سوءتغذیه با جدیت در برنامه کاری قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استان در پایان بیان کرد: طرح حمایت از مادران باردار دارای سو تغذیه دارای فرزند کمتر از ۵ سال در استان مرکزی در حال اجراست و باید در خصوص بسته‌های حمایتی مادران باردار اقدام ملی صورت گیرد چراکه توان نهادهای حمایتی به صورت کامل جوابگو نیست و باید فعالیت بنیادها و خیریه‌ها همسو شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا