شهرستان ها

کرمانشاه نیازمند کانال تاسیساتی جنوب _ شمال برای رفع معضل آبگرفتی

کرمانشاه- هر ساله با شروع فصل پاییز مردم کرمانشاه به جای انتظار چشیدن طعم شیرین نزول رحمت الهی، انتظار طعم تلخ آبگرفتگی را می کشند و امید بسته اند که شاید روزی کسی مشکل دیرینه‌شان را حل کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان کرمانشاه در ناحیه‌ای کوهستانی مابین فلات ایران و جلگه بین‌النهرین قرار گرفته و سراسر آن را قلل و ارتفاعات سلسله جبال زاگرس پوشانیده است. سلسله جبال زاگرس در محدوده این استان به صورت مجموعه‌ای از رشته‌کوه‌های موازی پدیدار گشته که دشت‌های مرتفع کوهستانی در بین آن‌ها شکل گرفته است.

استان کرمانشاه با میانگین ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر بارش در سال وضعیت خوبی از نظر بارش‌ها در سال‌های اخیر داشته است.

اما مشکلی که سال‌های سال است مردم کرمانشاه آن را تحمل کرده؛ آبگرفتگی معابر در هنگام بارش‌های باران است و سال هاست که مردم این دیار طعم شیرین بارش رحمت الهی را با تجربه طعم تلخ آبگرفتگی و مشکل در عبور مرور نچشیده‌اند.

بارش باران هرچند امسال در کرمانشاه دیر شروع شد اما ۲ سامانه بارشی که به فاصله کمتر از ۲ هفته وارد کرمانشاه شد کمبود بارش را جبران کرده و برای کرمانشاه سنگ تمام گذاشت.

در خصوص آبگرفتگی معابر شهر کرمانشاه متأثر از سامانه بارشی روزهای جمعه و شنبه سازمان هواشناسی از قبل اطلاع رسانی کرده بود و باز هم مشکل قدیمی و سابقه دار کرمانشاه بر سر راه شهروندان ظاهر شد.

حل مشکل آبگرفتگی کرمانشاه نیازمند احداث کانال جنوب به شمال است

سعید طلوعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرسودگی و قدمت طولانی شبکه جمع آوری آب‌های سطحی کرمانشاه و شبکه دفع فاضلاب، اظهار کرد: در سالیان گذشته به دلیل نبود برنامه درست و ساماندهی اصولی بین شبکه‌های مذکور تداخل پیش آمده و با توجه به وسعت شهر، زیرساخت‌های قدیمی موجود این روزها جوابگوی نیاز نیست.

وی افزود: در همین راستا در بازدید اخیر استاندار کرمانشاه از مجموعه شهرداری درخواست نیاز شهر کرمانشاه به کانال تاسیساتی جنوب به شمال را ارائه کردیم و امیدواریم با پیگیری‌های جناب استاندار موافقت و اعتبارات لازم برای اجرای این پروژه اختصاص داده شود.

شهردار کرمانشاه با اشاره به اینکه شبکه فعلی جمع آوری آب‌های سطحی کرمانشاه در بارش‌های سیلابی جوابگو نیست، افزود: امسال ۱۳ نقطه بحرانی شهر کرمانشاه که در بارش‌های سیلابی از دسترس خارج می‌شد با عملیات‌های عمرانی بهبود پیدا کرد و در بارش‌های اخیر شاهد بودیم که امکان تردد در این نقاط فراهم است.

وی ادامه داد: به محض اطلاع سازمان هواشناسی برای ورود سامانه بارشی پرباران اخیر، تمامی جوی و نهرها لایروبی و پاکسازی شد و نیروهای خدمات شهری در مناطق هشتگانه به حالت آماده باش در آمدند.

طلوعی خاطرنشان کرد: سامانه بارشی اخیر نشان داد با وجود بارش شدید باران، شاهد آبگرفتگی کمتری بودیم، که این مساله حاصل همدلی نیروهای خدمات شهری در مناطق بود.

به گفته طلوعی قابل دسترس‌ترین راه نجات شهر کرمانشاه در برابر آبگرفتگی ها، احداث کانال تاسیساتی جنوب به شمال است که علاوه بر هدایت آب‌های سطحی، در هر حجمی به سایر دستگاه‌ها نیز خدمت کند.

تداخل در شبکه فاضلاب و شبکه جمع آوری آب‌های سطحی برای کرمانشاه مشکل درست کرده است

محسن مرادی کارشناس شهرسازی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پیشنهاد احداث کانال تاسیساتی برای حل مشکلات فاضلاب و حل مشکل آبگرفتگی معابر پیشنهاد خوبی است.

وی ادامه داد: سیستم دفع آب سطحی و فاضلاب کرمانشاه آنقدر قدیمی هست و در این سال‌ها مورد بی توجهی قرار گرفته که نباید انتظار داشت با یکی ۲ سال توجه و رسیدگی مشکلاتش حل شود.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: در سالیان گذشته هر جا شبکه فاضلاب به مشکلی بر خورده از شبکه جمع آوری آب‌های سطحی استفاده کرده و هر جایی جمع آوری آب‌های سطحی مشکلی داشته از شبکه فاضلاب استفاده شده و امروز به جایی رسیده که به راحتی این ۲ شبکه قابل تفکیک نیستند.

وی با اشاره به نیاز شهر کرمانشاه به یک طرح کارشناسی برای خارج شدن از این بحران، گفت: پیشنهاد احداث کانال تاسیساتی در شهر کرمانشاه بررسی شود و در صورت تأیید کارشناسان مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا زیرساخت‌های شهر کرمانشاه بیشتر از این اجازه توسعه به شهر را نمی‌دهد و در صورت توسعه آن را با مشکلات بزرگ‌تری رو به رو می‌کند.

بیش از ۷۰ عملیات رفع آبگرفتگی متأثر از سامانه بارشی گذشته

غلامرضا رضایی رئیس سازمان آتشنشانی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر از انجام بیش از ۷۰ مورد عملیات رفع آبگرفتگی در شهر کرمانشاه در روز شنبه خبر داد و افزود: ۱۲۰ نفر از نیروهای آتش‌نشان این سازمان از روز پنج شنبه به حالت آماده باش در آمدند و به محض اطلاع از آبگرفتگی به محل حادثه اعزام می‌شدند.

وی ادامه داد: ۵۶ خودرو سبک و سنگین آتش‌نشانی تا پایان بارندگی‌ها مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان بودند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی کرمانشاه با اعلام شماره تماس سامانه امدادی سازمان آتش‌نشانی، افزود: شهروندان در مواقع ضروری و حوادث می‌توانند با شماره ۱۲۵ تماس حاصل بگیرند تا پرسنل این سازمان در اسرع وقت نسبت به حل مشکل آنان اقدام نمایند.

حسن مرادی مدیر کل امور هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آبگرفتگی‌های معابر شهری در پی بارش‌های اخیر و گله‌مندی به حق مردم، اظهار کرد: پیش از شروع بارش‌ها اقدامات لازم در خصوص رفع آبگرفتگی ها انجام گرفته بود و مجموعه خدمات شهری با ظرفیت نیروی انسانی ۳۰۰ نفری در مناطق هشتگانه آمادگی کامل برای حل مشکلات را داشت.

وی ادامه داد: با وجود بارش بیش از ۶۰ میلیمتری در کمتر از ۴۸ ساعت شهروندان تغییرات آبگرفتگی نسبت به سال‌های گذشته را محسوس مشاهده کردند.

مدیر کل امور هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: با پایان بارش‌ها، بررسی و حل مشکل نقاط دارای مشکل در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم در بارندگی‌های آینده شاهد اندک مشکلات این حوزه نباشیم.

وی افزود: آبگرفتگی امروز به مشکلات زیرساخت سال‌های گذشته بر می‌گردد، که در معاونت خدمات شهری کمیته‌ای تخصصی برای تصمیم گیری و حل این مشکلات تشکیل شده است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا