شهرستان ها

کشاورزی استان گلستان به صنایع تبدیلی گره بخورد

گرگان- دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران خواستار توجه مسئولان به صنایع تبدیلی در کنار کشاورزی شد و گفت: باید کشاورزی استان به صنایع تبدیلی گره بخورد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید محمد شامگاه پنجشنبه در دیدار با نخبگان گلستان، مزیت رقابتی استان را صنعت کشاورزی دانست و اظهار کرد: با تکیه بر این مزیت گلستان توسعه می‌یابد؛ مزیت رقابتی استان در کشاورزی، دامداری و پرورش آبزیان است بر این اساس ایجاد صنایع تبدیلی در کنار بخش کشاورزی یک فرصت به شمار می‌رود.

مشاور رئیس جمهور با بیان این نکته که گاهی برخی از استان‌ها به جای تکیه بر مزیت‌های رقابتی به دنبال تقلید از سایر استان‌ها هستند، افزود: ظرف چند سال اخیر در حوزه کشاورزی اقدامات زیادی نظیر زهکشی و آبیاری تحت فشار، انجام شد.

او زهکشی مزارع کشاورزی را تدبیری برای مقابله با سیل دانست و اضافه کرد: این اقدام جدای نظر از صرفه‌جویی در مصرف آب به افزایش محصول کمک شایانی کرد.

محمد ضمن یادآوری این مطلب که اراضی کشاورزی در سنوات گذشته تقلیل یافته، افزود: می‌توان با تجمیع این زمین‌ها و تشکیل شرکت تعاونی در آن کشت مکانیزه انجام داد؛ اقدامی که برای کشاورزان هم صرفه اقتصادی دارد.

وی ورود کشاورزان به بخش صنایع تبدیلی را در آینده منطقه آزاد اینچه برون یک ضرورت خواند و گفت: ورود کشاورزان به این بخش برای آنها ارزش افزوده قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

دبیر شورای عالی منطقه تجاری_ صنعتی و ویژه اقتصادی بت اعلام این مطلب که پرورش میگو و صادرات آن فرصتی برای استان به شمار می‌رود، افزود: استفاده از بسترهای موجود مانند دریا و شرایط اقلیمی منطقه نیز یکی از ظرفیت‌های رقابتی است.

وی خواستار توجه مسئولان به صنایع تبدیلی در کنار کشاورزی شد و گفت: باید کشاورزی استان به صنایع تبدیلی گره بخورد.

سردار محمد با بیان این نکته که نقدینگی مردم در بانک‌ها نسبت به چهار سال گذشته رشد چهار برابری داشته، اضافه کرد: خلق پول برآمده از سود بانکی باعث تورم و کاهش تولید می‌شود درحالیکه با ایجاد انگیزه برای مردم می‌توان این بخش از نقدینگی را به چرخه تولید وارد کرد.

او با تاکید بر اینکه تلاشمان بر این است که حلقه واسط بین سرمایه گذاران و دولت باشیم، اضافه کرد: نگاهمان این است تا همزمان با شکل‌گیری منطقه آزاد همکارانمان مزیت‌های رقابتی استان را احصا کنند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا