شهرستان ها

کم کاری تیروئید منجر به عقب ماندگی ذهنی می‌شود

اصفهان – کارشناس مسئول کم کاری مادرزادی تیروئید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کم کاری تیروئید در نوزادان منجر به عقب ماندگی ذهنی آنها می‌شود.

مرضیه دلوی اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز هفته اطلاع رسانی تیروئید اظهار داشت: از چهار تا ۱۰ خرداد ماه با این عنوان نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از علل اصلی قابل پیشگیری عقب افتادگی ذهنی در کودکان است، ادامه داد: بر این اساس غربالگری کم کاری تیروئید توسط مراکز بهداشت انجام می‌شود.

کم کاری تیروئید در بدو تولد علائم ندارد

کارشناس مسئول کم کاری مادرزادی تیروئید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه غده تیروئید عضوی در قسمت جلویی گردن است که هورمون تیروئید را تولید می‌کند، افزود: وجود این هورمون به رشد جسمی و تکامل مغزی کودکان کمک قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید در بدو تولد کاملاً طبیعی به نظر می‌رسند، گفت: علائم این اختلال با تأخیر خودنمایی می‌کند و باعث می‌شود که نوزاد ضریب هوشی خود را در درجات مختلف از دست بدهد اما اگر نوزاد به موقع تحت غربالگری قرار گیرد اقدامات درمانی به موقع می‌تواند از عوارض بیماری بکاهد.

دلوی اصفهانی با بیان اینکه درمان بیماری کم کاری تیروئید با شناسایی به موقع کم هزینه است، افزود: در حال حاضر غربالگری کم کاری تیروئید از پشت پای نوزادان در تمام مراکز بهداشتی استان اصفهان انجام می‌شود.

زمان غربالگری کم کاری تیروئید ۷۲ ساعت پس از تولد است

وی با بیان اینکه برای غربالگری کم کاری تیروئید باید ۷۲ ساعت کامل از تولد نوزاد گذشته باشد، تصریح کرد: ضروری است که پس از انجام آزمایش آدرس دقیق به مراکز بهداشت ارائه شود.

کارشناس مسئول کم کاری مادرزادی تیروئید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه غده تیروئید بزرگترین غده درون ریز بدن است و عملکرد آن به دیگر اعضای بدن نیز تأثیر جدی دارد، اضافه کرد: بیش از ۲۰۰ میلیون بیمار مبتلا به اختلالات تیروئیدی در جهان در حال درمان هستند و اختلالات تیروئید در زنان باردار شایع است و عدم درمان در اختلالات جنینی نقش بسزایی دارد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا