شهرستان ها

گفت‌وگو و تبیین راه‌حل های اصلی عبور از بحران فتنه

قزوین – یک کارشناس حوزه رسانه نهضت گفت‌وگو، مطالبه‌گری و تبیین را سه رأس مؤثر برای عبور از فتنه دانست.

حامد کبودوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به حوادث اخیر کشور اظهار کرد: اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ شکل جنگ‌ها به صورت مسلحانه بود و قدرت‌ها با استفاده از تجهیزات جنگی نظرات خود را منتقل می‌کردند.

کارشناس رسانه بیان کرد: اواسط قرن ۲۰ شکل جنگ به جنگ سرد تغییر کرد و افراد برای انتقال نظرات از ابزارهای مختلفی از جمله ابزارهای بازدارند استفاده می‌کردند.

وی افزود: در شرایط کنونی قدرتها در تلاش هستند تا از طریق اثرگذاری در اذهان عمومی نظرات خود را منتقل کنند و افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی تصمیمات خود را القا می‌کنند که ممکن است اختلال برداشت نیز در این میان وجود داشته باشد.

افراد اثرگذار تلاش می‌کنند فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل شود

این کارشناس تصریح کرد: افراد اثرگذار و کنشگرها تلاش می‌کنند از طریق القا مدیریت اذهان عمومی را انجام داده و فضای مجازی را به فضای حقیقی تبدیل کنند که در این میان هرچقدر این اثرگذاری در اذهان عمومی شکل بگیرد طبیعتاً همراهی باشکل دهنده بیشتر خواهد بود و هر مقدار که در این بین فاصله وجود داشته باشد تفاوت نگاه و عمل بیشتر می‌شود.

وی افزود: زمانی که ما شاهد نقد، انتقاد و ابراز ناراحتی از سوی فضای مجازی باشیم در فضای حقیقی احساس می‌شود فضای بیشتری برای بیان احساسات وجود دارد که در این بین ما شاهد شعارها و فعالیت‌های رادیکالی و همچنین اقدامات اغتشاش گونه می‌شویم که افکار عمومی را از اقدامات جدا می‌کند.

کبودوند تصریح کرد: وقتی ما به دنبال رسیدن به قله هستیم مسلماً در این مسیر دشمن پیدا می‌کنیم و طبیعی است که ما از دشمن انتظار دشمنی داشته باشیم اما در این بین لازم است برای جنگ مسلح و آماده باشیم.

جنگ شناختی نیازمند تبیین و روشنگری است

وی با بیان اینکه در جنگ شناختی باید روشنگری و اگاهی انجام شود افزود: جنگ کنونی جنگ شناختی است که با ابزار رسانه انجام می‌شود و شاهد آنیم که افراد در عمل القائات با رسانه همراهی می‌کنند حال آنکه در شرایط ایجاد شده نسل جدید اگرچه مخالف نظر افراد پشت پرده است اما در زمین دشمن بازی می‌کند و دشمن می‌کوشد پازل خود را بااین اشخاص کامل کند.

این کارشناس مطرح کرد: رهبر انقلاب در دوره رهبری خود در هیچ مسئله‌ای به اندازه جهاد تبیین تاکید و توجه نداشتند و این امر را واجب، قطعی و فوری دانستند که پرداختن به اهمیت، نقش و پیاده‌سازی این مسئله از جمله مسائل حائز اهمیت است که با توجه به شرایط کنونی چنین به نظر می‌رسد که ما در این حوزه غفلت کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: افرادی که دل در گرو حکومت، نظام و شهدا دارند در برابر اتفاقات اخیر سکوت کرده‌اند که این نشان می‌دهد رسانه‌های انقلابی نسبت به تبیین و اغنا این افراد کوتاهی کرده است.

کبودوند تاکید کرد: نهضت گفت‌وگو، مطالبه‌گردی و تبیین و روشنگری سه رأس مؤثر در عبور از فتنه است چنانچه زمانی که موافقین و مخالفین هر دو در کنار هم در دانشگاه تجمع داشتند و اعتراض خود را اعلام می‌کردند هیچ اتفاقی نمی‌افتاد اما به محض اینکه اتفاقات تبدیل به شعارهای بسیار رکیک شد فضا تغییر کرد.

وی ادامه داد: جریان مخالف از گفت‌وگو می‌ترسد و در تلاش است تا در این بین موانع ایجاد کند که درراین بین وظیفه ما پرداختن به نهضت گفت‌وگو با طیف‌ها و جریان‌های مختلف است.

این کارشناس تصریح کرد: جریان ضد انقلاب از مطالبه‌گری و پرچمداری واهمه دارد و می‌داند که طی این جریانات تمام داشته خود را از دست می‌دهد.

وی در پایان گفت: رسانه انقلاب باید تلاش خود را در حوزه مطالبه‌گری داشته باشد و در حوزه تبیین ورود جدی داشته و نسبت به افراد همسو تبیین و روشنگری انجام دهد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا