شهرستان ها

گمرک تا ۱۵ روز آینده در مرز شلمچه فعال شود

خرمشهر- استاندار خوزستان مهلتی ۱۵ روزه را به گمرک ایران داد تا در شلمچه و با کمک نیروهای مأمور به خدمت منطقه آزاد اروند در این مرز فعال شود.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم سلیمانی دشتکی عصر امروز سه‌شنبه در نشست هماهنگی و تسهیل امور تجاری مرز شلمچه از استقرار گارد گمرک در این مرز خبر داد و اظهار کرد: مقرر شده تا منطقه آزاد اروند ۱۰ نیروی خود را در قالب مأمور به خدمت در اختیار گمرک قرار دهد و گمرک نیز در مقابل موظف است که حداکثر تا دو هفته آینده گمرک شلمچه را تحویل بگیرد.

استاندار خوزستان بر لزوم توافق و تعیین خط مشی برای اجرای قوانین تجاری در مرز شلمچه تأکید کرد و گفت: از هم اکنون تا دو هفته دیگر فرصت وجود دارد تا کمیته‌ای در حوزه اقتصادی با حضور فرماندار، گمرک، حمل‌ونقل جاده‌ای تشکیل و در این مدت نیز قوانین و مصوبات مطالعه و برای تدوین قوانین مرز شلمچه اقدام شود.

وی افزود: هدف از تشکیل این کمیته، رفع تداخل قوانین گمرک ایران با گمرک منطقه آزاد اروند و یکپارچه کردن قوانین است.

سلیمانی دشتکی در خصوص استقرار دستگاه ایکس ری نیز اظهار کرد: با نظارت فرماندار احداث دور برگردان و اجرای آسفالت دو طرف مسیر تردد کامیون‌ها برای استقرار دستگاه ایکس ری کامیونی انجام می‌شود و پس از آن این دستگاه به گمرک ایران تحویل داده خواهد شد.

وی به استقرار پنجره واحد در شلمچه اشاره کرد و گفت: با توجه به اعلام آمادگی پایانه و گمرک و منطقه آزاد اروند به این سازمان، مهلتی ۱۵ روزه برای جانمایی دستگاه‌های متولی صدور مجوزها همچون اداره استاندارد و بهداشت داده می‌شود و فرماندار خرمشهر نیز در این مدت باید دستگاه‌ها را نسبت به استقرار در محل و ارائه خدمات توجیه کند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه سنتی بودن تخلیه و بارگیری یکی از مشکلاتی مرز شلمچه است که امروز از سوی نایب رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر مطرح شد، گفت: حداکثر تا دو هفته آینده اتاق بازرگانی باید طرحی را برای به روز کردن تخلیه بارگیری تهیه کند و منطقه آزاد اروند نیز دو هفته بعد از آن تاریخ موظف به پاسخ در این خصوص است.

وی به موضوع ایجاد پایانه صنایع‌دستی در مرز شلمچه نیز اشاره و اظهار کرد: به اتاق بازرگانی نیز دو ماه فرصت داده می‌شود تا فراخوانی را برای ورود سرمایه‌گذار متقاضی در راستای راه‌اندازی پایانه صنایع‌دستی در مرز شلمچه منتشر کند و بعد از آن سرمایه‌گذار باید طرح توجیهی خود را به منطقه آزاد اروند ارائه کند تا این سازمان پس از طی مراحل، زمینی را برای احداث این پایانه در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد.

سلیمانی دشتکی بر ساماندهی حمل‌ونقل مسافر از مرز شلمچه تأکید کرد و گفت: در خصوص ساماندهی حمل‌ونقل مسافران خارجی از شلمچه به داخل کشور باید رایزنی‌ها انجام و جلسه‌ای در این خصوص تشکیل شود تا به مشکلات این حوزه رسیدگی و بهترین راهکار ارائه شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا