شهرستان ها

۴۰ امامزاده در اردبیل ظرفیت خدمات‌رسانی مناسب دارد

اردبیل- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: ۴۰ امامزاده و بقاع متبرکه در استان اردبیل بهترین ظرفیت خدمات‌رسانی را برای مسافران و گردشگران دارند.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در کنار توسعه و ترویج عمل به فرایض واجب الهی به ویژه زکات، خمس و صدقه، سعی ما بر این است تا از این ظرفیت‌ها برای تقویت فعالیت اقتصادی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در کنار این مباحث، وقف جایگاه بی‌نظیری دارد به طوری که افراد مال خود را تا ابد با نیت خاص در اختیار نیازمندان و عموم مردم قرار می‌دهند تا از عایدات آن گروه‌های مختلف جامعه در مباحث اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، عبادی، فرهنگی و… استفاده کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل عمده وقف‌های انجام شده در استان را وقف عام و مربوط به احسانات حضرت زهرا (س)، امام حسین (ع) و خیرات و مبرات با نیات واقفان برای انجام کارهای معنوی عنوان کرد و گفت: البته کارکرد وقف در سال‌های اخیر از تنوع خاصی برخوردار شده و ما سعی می‌کنیم واقفان را در حوزه‌های مختلف به امر نیک وقف هدایت کنیم تا تأثیرگذاری این حرکت معنوی را بیش از گذشته در جامعه شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام ستوده افزود: در قالب وقف مدیریت مالی و ملکی به درستی و قرب الهی انجام می‌شود و تلاشمان بر این است تا کارکرد اجتماعی وقف را بیش از هر زمان دیگر در جامعه ظهور و بروز دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تسهیل و توسعه امر ازدواج، آزادی زندانیان، کمک به کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، کمک به خانواده‌های معلولان و کمک در حوزه سلامت از کارکردهای اجتماعی وقف است که آثار و تبعات آن را امروز در ابعاد مختلف شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام ستوده اضافه کرد: اداره کل اوقاف حتی از موقوفات و اماکن مذهبی به ویژه امامزاده‌ها، بقاع متبرکه، مکان‌های مقدس نظیر زینبیه و حسینیه استفاده می‌کند تا برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، حتی اشتغال و کارآفرینی در قالب نظام اقتصادی توسعه پیدا کند.

شناسایی ۱۷۷ امامزاده و بقاع متبرکه در اردبیل

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بیان کرد: در استان اردبیل ۱۷۷ امامزاده و بقاع متبرکه به ثبت رسیده که ۴۰ مورد از آنها بهترین ظرفیت خدمات‌رسانی به مسافران، گردشگران و گروه‌های مختلف جامعه را دارند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: علاوه بر اجرای برنامه‌های معنوی و مذهبی، در این امامزاده‌ها طرح‌های مختلف با کارکرد فرهنگی، اجتماعی و نشاط عمومی اجرا می‌شود که نمونه آن طرح آرامش بهاری برای مسافران نوروزی است که تا ۱۵ فروردین ماه اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام ستوده تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان برنامه‌های متنوعی در این امامزاده‌ها برگزار شده و سفره‌های افطار و احسان برپا می‌شود و در دهه کرامت نیز در کنار برنامه‌های متنوع فرهنگی، اهدای جهیزیه برای نوعروسان انجام می‌شود.

وی گفت: از سال ۹۹ تاکنون ۴۳۰ جهیزیه در قالب طرح «تسهیل امر ازدواج» با کمک اوقاف و امور خیریه تقدیم نوعروسان شده و در مناسبت‌های دیگر به ویژه پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان، اعیاد ملی و مذهبی، طرح بصیرت عاشورایی و دیگر طرح‌ها اقدامات مؤثری را شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام ستوده توزیع ۱۲ هزار پرس غذا را در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه یادآور شد و افزود: در کنار کارکرد اجتماعی و فرهنگی، کارکرد اقتصادی امامزاده‌ها نیز مد نظر است به طوری که ما در برخی امامزاده‌ها به ویژه زیرزمین آنها شاهد راه‌اندازی واحدهای تولیدی و اشتغال هستیم که نمونه آن قاضیلر خلخال و سید صالح اردبیل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برنامه «قرار دوازدهم» هر ماه به نیت امام عصر (عج) برگزار می‌شود تا بسته‌های حمایتی تقدیم خانواده‌ها شده و در کنار آن ۱۲ گروه جهادی فعالیت‌های متنوعی را در تأمین نیازمندی خانواده‌ها انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام ستوده از برپایی مجالس تفسیر و تلاوت قرآن در امامزاده‌های مختلف خبر داد و اضافه کرد: ثبت‌نام و برگزاری آزمون منطقه‌ای، شهرستانی، استانی و حضور برترین‌ها در مسابقات بین‌المللی مد نظر است که در این زمینه هم‌افزایی بیشتری را با همراهی دستگاه‌های دیگر فرهنگی شاهد هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بیان کرد: از محل عایدات برخی از امامزاده‌ها نیز علاوه بر تعزیه ماه محرم، عزاداری در ایام فاطمیه انجام می‌شود که نمونه آن را در برنامه‌های مسجد «علیه» در اردبیل شاهد هستیم.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا