شهرستان ها

۶۰ درصد از شرکت‌های وابسته دولت زیان‌ده است

اصفهان – رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ۶۰ درصد از شرکت‌های وابسته به دولت زیان ده است، باید در این زمینه ساماندهی ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی بعد از ظهر شنبه در سلسله نشست‌های تخصصی دولت جوان حزب اللهی با عنوان «تبیین ابعاد اقتصادی دولت آینده» با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر بسیار پیچیده است، اظهار داشت: هدف ما ایجاد نگرانی در جامعه نیست اما باید واقعیت‌ها را بیان کرد و راهکارهای مناسب را نیز ارائه داد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه درآمد ملی سالانه پنج درصد کاهش درآمدی جامعه را از سال ۹۲ تاکنون داشته‌ایم، ابراز داشت: در زمینه پس انداز ملی نیز روند کاهشی را در این بازه زمانی داشته‌ایم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه موجودی سرمایه نیز نرخ کاهشی را داریم، گفت: آمارها بیانگر شرایط نامناسب در کشور است.

شاخص بهره وری در کشور منفی است

وی با بیان اینکه شاخص بهره وری کار، سرمایه و … در کشور منفی شده است، اضافه کرد: در حوزه داشت اقتصادی ظرفیت‌های درونی و بهره وری داریم که در این زمینه در کشور روند کاهشی را داریم که به صورت میانگین سالانه ۱۳ درصد بوده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه نگاه ما این است که مطابق با داده‌های موجود در اقتصاد ملی برای دولت آینده تصمیم گیری داشته باشیم، افزود: بدهی‌های خارجی کشور البته وضعیت مناسبی را دارد البته باید توجه داشت که این امر بیانگر استفاده کمتر از ظرفیت خارجی نیز است.

وی با بیان اینکه نرخ تورم به صورت میانگین از سال ۹۲ تاکنون ۲۰ درصد افزایش داشته است، افزود: ارزش پول ملی نیز کاهش چشمگیری را داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون به صورت میانگین افزایش ۱۱.۳ درصدی نرخ بیکاری را داشته‌ایم، ادامه داد: ۳۵۰ هزار میلیارد تومان نیز کسری بودجه در دولت یازدهم و دوازدهم داریم.

وی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی بیانگر شرایط کنونی کشور است، ادامه داد: در سال آخر برنامه ششم توسعه هستیم و این در حالی است که نرخ رشد اقتصادی در کشور کمتر از یک درصد بوده است.

کسری بودجه یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در کشور است

پورابراهیمی با بیان اینکه کسری بودجه یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در کشور بوده است، ابراز داشت: باید توجه داشت بین هزینه‌ها و درآمد دولت همخوانی وجود ندارد و برای حل این بحران باید شرایط کنونی را اصلاح کرد.

وی با بیان اینکه برای بهبود نظام بودجه‌ای و بحث درآمدها باید بودجه‌ها را مورد ارزیابی قرار داد، گفت: بودجه شرکت‌ها و بانک‌ها سه برابر بودجه عمومی کشور است و از این رو اگر در این بخش صرفه‌جویی داشته باشیم می‌توانیم به خوبی کسری بودجه را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۶۰ درصد از شرکت‌های وابسته به دولت زیان ده است، ادامه داد: باید در این زمینه ساماندهی ویژه‌ای داشته باشیم و این در حالی است که هنوز بانک جامعی از داشته‌های دولت وجود ندارد و باید در این زمینه ورود جدی داشت.

بخش عمده‌ای از دارایی‌های دولت بلااستفاده است

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از دارایی‌های دولت بلااستفاده است، گفت: چنانچه پنج درصد از این دارایی‌ها فعال شود می‌توان به میزان قابل توجهی کسری بودجه را جبران کرد که البته در این زمینه نشست‌هایی را با دولت داشته‌ایم اما دولت به نظرات تخصصی تمکین نمی‌کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه در بحث مالیات نسبت سهم مالیات به تولید ناخالص ملی باید ۱۰ درصد باشد، گفت: این امر مورد قبول دولت واقع نشد و این در حالی است که در دنیا این میزان به ۲۵ درصد نیز می‌رسد.

وی با بیان اینکه اراده‌ای برای وصول مالیات در کشور وجود ندارد، ابراز داشت: فرار مالیاتی در ایران بسیار زیاد است و این در حالی است که اگر این امر محقق شود تراز اقتصادی به خوبی ایجاد می‌شود.

دیپلماسی اقتصادی کشور فلج است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۹۰ درصد از تجارت ایران با ۱۰ کشور انجام می‌شود، ابراز داشت: دیپلماسی اقتصادی در کشور فلج است و سفرای ما چیزی از اقتصاد نمی‌دانند و رایزنی بازرگانی در کشور بسیار منفعل عمل می‌کند و در ۱۰ کشور ارتباطی تنها در پنج کشور رایزن اقتصادی داریم.

وی با بیان اینکه در مرکز پژوهش‌های مجلس هر سه ماه یکبار پرسشنامه‌ای را برای فعالان اقتصادی ارسال و با بررسی پاسخ‌ها چالش‌های این بخش ارزیابی شده است، اظهار داشت: در این زمینه تغییر مستمر قیمت مواد اولیه برای تولید، بی ثباتی قوانین، تأمین منابع مالی، مشکلات مالیات و بیمه چالش‌های اصلی صنایع و بخش اقتصادی بوده است که باید برطرف کردن آنها در اولویت باشد.

دولت یازدهم و دوازدهم همه مشکلات اقتصادی را به مذاکرات گره زد

پورابراهیمی با بیان اینکه گره زدن همه مشکلات اقتصادی به وزارت امور خارجه و مذاکرات از مهم‌ترین اشکالات دولت یازدهم و دوازدهم بود، ادامه داد: در این زمینه به توانمندی داخلی اقتصادی توجهی نشد و از این رو دست ما در میز مذاکرات خالی بود.

وی با بیان اینکه حجم عمده توانمندی دولت به اقتصاد داخلی برمی‌گردد، اضافه کرد: چنانچه به این بخش توجه شود از وابستگی به خارج کاسته خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید به اقتصاد رویکرد تخصصی داشته باشد، ادامه داد: دولت باید از همه ظرفیت خود برای حل مشکل شهروندان استفاده کند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا