شهرستان ها

۷۵ درصد موقوفات بسطام خاص عزاداری است/ لزوم به‌روزرسانی وقف

شاهرود- رئیس اداره اوقاف بسطام بابیان اینکه بیش از ۷۵ درصد موقوفات بخش بسطام به ایام عزاداری و محرم مربوط می‌شود، گفت: امروز وقف نیازمند به‌روزرسانی است تا خدمات‌دهی آن تداوم یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد بخشی ظهر دوشنبه در نشست خبری با موضوع هفته وقف به میزبانی اداره اوقاف بخش بسطام ضمن بیان اینکه ۷۶۰ موقوفه ثبت‌شده در بخش بسطام وجود دارد، ابراز داشت: از این تعداد ۸۲ مورد غیر متصرفی (متولی دارد) ۶۷۷ متصرفی (دارای متولی) و یک موقوفه نیز یک اشراق التولیه است.

وی بابیان اینکه تا به امروز دو هزار و ۴۴۹ رقبه در بخش بسطام ثبت‌شده است، افزود: از این تعداد یک هزار و ۲۹۱ مورد ملکی و یک هزار و ۱۵۸ مورد غیر ملکی (آب) را تشکیل می‌دهد از سویی نیز یک هزار و ۹۱۶ رقبه متصرفی ۴۹۵ مورد غیر متصرفی ۹ رقبه اشراق التولیه و ۲۹ مورد نامشخص است.

وجود ۹ بقعه و امامزاده در بخش بسطام

رئیس اداره اوقاف بسطام ضمن بیان اینکه طی بازدیدهای مختلف با توجه به اسناد و مدارک موجود تعدادی موقوفات جدی مورد شناسایی قرارگرفته است، ابراز داشت: بر اساس این هدف‌گذاری سال گذشته ۱۵ موقوفه جدید شناسایی و ۳۱ قرارداد به ارزش پنج میلیارد تومان بسته شد که این موقوفات در زمینه آب، مسکونی، تجاری و زمین کشاورزی هستند.

بخشی بابیان اینکه ۷۵ درصد نیات موقوفات به ایام عزاداری و محرم مربوط می‌شود، تصریح کرد: امروز وقف نیز نیازمند به‌روزرسانی است تا بتواند در زمینه بیماری‌های صعب‌العلاج، دانش آموزان محروم و بهداشت و غیره سالیان سال ارائه خدمت دهد.

وی از وجود ۹ بقعه و امام‌زاده بقاع متبرکه در بخش بسطام خبر داد و افزود: این مراکز می‌تواند با رعایت برخی مسائل به قطب فرهنگی تبدیل شود که برگزاری طرح آرامش بهاری ویژه ایام عید از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

توزیع ۲۰۰۰ بسته معیشت در بین نیازمندان

رئیس اداره اوقاف بسطام ضمن بیان اینکه با توجه به کرونا به جای عزاداری که امکان برگزاری آن نبود تهیه سبد غذایی از محل موقوفات و به خانواده‌های محروم و آسیب‌دیده در دستور کار قرار گرفت، ابراز داشت: از محل بقاع متبرکه طی محروم سال گذشته تا امسال هزار بسته معیشتی به ارزش هر بسته ۵۰۰ هزار تومان تهیه و به خانواده‌های نیازمند داده شد.

بخشی بابیان اینکه از محل هیئت امنا و بقاع متبرکه نیز هزار بسته معیشت باارزش بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان توزیع‌شده است، تصریح کرد: اولویت توزیع بسته‌ها با نیازمندان محله‌ای بود که موقوفه در آن وجود دارد که باید گفت در مجموع دو هزار بسته معیشت توزیع‌شده است.

وی افزود: ۷۰ بسته پک تحصیلی از مهر سال گذشته تا امسال به نسبت درآمد مربوط به مهر تحصیلی که تعداد کمی را شامل می‌شود بین دانش آموزان محروم توزیع‌شده است و همچنین سه هزار پک بهداشتی نیز از محل موقوفات در اختیار نیازمندان قرارگرفته است.

۳۰۱ موقوفه سند دار در بسطام

رئیس اداره اوقاف بسطام ضمن بیان اینکه در سال جاری یک وقف با موضوع آب به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان ثبت‌شده است، ابراز داشت: از هفته وقف سال گذشته تا به امسال ثبت موقوفات ۱۷ مورد بوده است.

بخشی بابیان اینکه بخش بسطام ۳۰۱ موقوفه سند دارد، تصریح کرد: با توجه به بد حسابی مستأجران مکان‌های وقفی برای گرفتن حق‌وحقوق نیات واقف از سال گذشته تا به امروز ۲۲ دادخواست داده است که از این تعداد ۱۷ مورد به نفع موقوفه رأی صادر شد و پرونده پنج موقوفه نیز در حال بررسی قرار دارد.

وی بابیان اینکه احیا و نگه‌داری موقوفه خط قرمز مجموعه اوقاف است، افزود: بیش از دو میلیارد تومان وقف تصرف‌شده است و هر جا تعدی باشد قطعاً از مجاری قانونی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا