شهرستان ها

انتخاب معلم نمونه گامی برای نمایش توانمندی فرهنگیان شهرهای کوچک

سنندج_ معلم نمونه کشوری در کردستان گفت: انتخاب معلم نمونه توانمندی جامعه فرهنگیان کشور را در مناطق و شهرهای کوچک به نمایش می گذارد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: روز بزرگداشت استاد شهید مطهری و هفته معلم بهانه‌ای است برای یادآوری تلاش و زحمات افرادی که در نظام تعلیم و تربیت کشور نقش آفرینی می‌کنند و با آموخته‌های خود به دیگران جامعه را به سمت رشد و پویایی سوق می‌دهند.

در کشور ما آموزش بر مبنای سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شکل می‌گیرد و هر معلمی در هر کدام از مقاطع و پایه‌های تحصیلی برای شاگردانش تلاش می‌کند تا با روش‌های تدریس نو انگیزه تحصیل و یادگیری را در آنها ایجاد کند.

آموزش با کیفیت در دوره ابتدایی به دانش آموزان اساس و بنیان تعلیم است، چرا که تحویل شهروند کامل و خلاق در جامعه مهمتر از هر چیزی است، یک بخش مهم از آموزش هم تدریس با کیفیت است که مفاهیم پربار به دانش آموزان منتقل شود و معلمی که بتواند ترازوی انتقال مفاهیم و تدریس مناسب را متعادل کند، برترین است.

این فرایند هم تنها با عشق و تدریس از عمق وجود فراهم می‌شود، و کسی که با جان و دل پای سفره ایثار نشسته باشد، می‌تواند خالق شهروندانی مفید و جوانانی رشید و با معلومات بالا باشد.

تعهد در کار معلمی یک اصل و اساسی مهم است، که بتواند زنجیر تعلیم برتر را به پای دانش آموزان وصل کند.

از گذشته تاکنون حرفه‌ی معلمی را هم پای انبیا خواندن که نشان از قداست این شغل دارد و باید بر تلاشی که معلمان برای انتقال دانش و تجربه خود به دانش‌آموزان می‌کنند پی برد.

این شغل به حق سخت بوده و نیاز به فردی عاشق دارد تا در مکتب ایثار با دانش خود بتواند برترین‌ها را منتقل و دانش‌آموزانی نمونه و با سواد را تربیت کند.

هر ساله به پاس قدردانی از معلمان شاخص و نمونه در سطح منطقه شهرستان و استان و کشوری معلمان سنجیده و ارزیابی می‌شوند و امسال «آرمان حسنی» از استان کردستان به عنوان یکی از ۲۰ معلم نمونه کشوری انتخاب و معرفی شد آنچه می‌خوانید گفتگویی با این معلم نمونه است.

آرمان حسنی فرهنگی آموزش و پرورش زیویه و دارای ۲۶ سال خدمت است وی دارای مدرک ارشد آموزش ابتدایی است و کل سنوات خود را در آموزش ابتدایی خدمت کرده است.

در خصوص فرایند انتخاب شما به عنوان معلم نمونه کشوری توضیح بفرمائید؟

شناسایی و تدریس معلم نمونه کشوری امسال از بهمن ماه و از تدریس در کلاس آغاز شد و پروسه زمان‌بری به نسبت سال‌های قبل را طی کرد که شامل طراحی، آموزش، تدریس و داوری در دو مرحله استانی و کشوری بود که به نسبت سال‌های قبل بهتر و از غنای بهتری برخوردار بود.

پروسه انتخاب معلم نمونه از نظر شما در چه حدی بود؟

این پروسه نشان داد که آموزش و پرورش زیویه یک عضو توانمند از جامعه فرهنگیان کشور است و معلمان نمونه مناطق محروم و شهرهای کوچک را به نمایش می‌گذارد و طی یک هفته آموزش در مرحله کشوری و بررسی عمیق و جامع فرهنگیان از تمام لحاظ داوران با لحاظ کردن جامعیت به این نتیجه می‌رسیدند که شاخص ارتقای علمی و تربیتی و توانمندی معلم‌ها در چه سطحی است. همچنین این دوره زمینه هماهنگی بیشتر، رشد حرفه‌ای و ارتقای توانمندی‌های معلم‌ها را فراهم کرد.

آموزش ابتدایی به نظر شما تا چه میزان دارای اهمیت است؟

مهارت‌های فردی از ابتدایی‌ترین مقطع و از خانه و خانواده شروع می‌شود و برهه ابتدایی حساس‌ترین و زیربنایی‌ترین مرحله از مراحل رشد، خلاقیت و مهارت آموزی است که باید بیشترین تمرکز در این خانه و در این مقطع صورت گیرد تا مراحل رشد و خلاقیت در فرزندان ما نهادینه شود.

نگاه شما به رویدادها و وقایع کلاس و مدرسه و خانه چگونه است؟

در جریان‌های مختلف و رویدادها با مثبت نگری و با داشتن دید مثبت و خلاق می‌توان در زندگی موفق بود و در کلاس هم جریان‌های کلاس را کنترل و مدیریت کرد تا بتوان به بهترین دستاورد و ارزشمندترین شرایط رسید که نتایج مثمرثمری را خلق کند.

هفته معلم فرصتی کوتاه اما مغتنم برای قدردانی از زحمات بی‌شائبه معلم‌ها است چرا که آنها با زحمات شبانه روزی خود بنای توسعه و پیشرفت جامعه را فراهم می‌کنند و دانش آنها پایه دوستی بین پیشرفت و تحول است که اگر به روش مناسب و درست منتقل شود برترین ثمره علمی است که آموخته‌اند.

با نگاهی ریشه‌ای و زیرساختی به شاخص‌های پیشرفت کشور وقتی به عمق این توسعه نگاه کنیم به دانش، تجربه و علمی که با عشق معلم‌ها به دانش آموزان آموزش داده شد خواهیم رسید و دین معلم‌ها به ما بی‌اندازه خواهد بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا