شهرستان ها

خودکفایی کامل آذربایجان‌شرقی در حوزه تولید آرد خبازی

تبریز-رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته به خودکفایی کامل در حوزه تولید آرد خبازی رسیدیم و پیش بینی می‌شود که این روند تداوم یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتحی روز شنبه در جلسه کارگروه هماهنگی خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی استان، یکی از معضلات بخش کشاورزی را عدم سهیم شدن گندم کاران در تعیین قیمت خرید تضمینی این محصول عنوان کرد و افزود: بخش کشاورزی قیمت خرید تضمینی را تعیین نمی‌کند و تا زمانی که این مشکل قیمت حل نشده است نمی‌توان انتظار تحول خاصی داشت.

وی با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی کشاورزان و بهره برداران در سطح استان، افزود: سال گذشته به خودکفایی کامل در حوزه تولید آرد خبازی رسیدیم و پیش بینی می‌شود که این روند تداوم یابد.

فتحی ادامه داد: کشاورزان زحمت بسیاری می‌کشند اما تعیین زیرساخت‌ها و مقدمات کشاورزی و پشتیبانی در کشت گندم، کار بسیار سنگین و در سطح بالایی است و کارشناسان پهنه سراسر استان برای کمک به کشاورزان و انتقال دانش روز در حال فعالیت هستند.

وی از توسعه مراکز خرید در مناطق دورافتاده استان خبر داد و گفت: اکنون تعداد ۶۵ مرکز خرید تضمینی گندم در سراسر استان وجود دارد اما نباید به این عدد اکتفا کرد و اگر احساس نیازی برای آسان کردن دسترسی کشاورزان به مراکز خرید وجود دارد، می‌توانیم تعداد مراکز را ارتقا دهیم.

فتحی اظهار کرد: محصول آماده نباید در دست کشاورز بماند و لازم است تا کشاورزان در راحت ترین شرایط و با خیالی آسوده، گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید دهند.

وی با اشاره به نگرانی کشاورزان از تأخیر در پرداخت وجه خرید گندم افزود: مکاتبات لازم با سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود و بر اساس زمان تحویل گندم هر استان پرداخت خواهد شد که در این راستا تحویل گندم استان‌های گرمسیری مثل خوزستان انجام شده و استان‌های سردسیری مثل آذربایجان شرقی در شهریورماه عملیاتی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت توجه به معاینه فنی کمباین‌ها، گفت: حساسیت این موضوع حتی مهمتر از انبار است و برای جلوگیری از ریزش‌ها و هدررفت محصول لازم است تا دستگاه‌ها و ادوات کشاورزی مورد بررسی قرار گیرند.

وی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، افزود: اکنون میزان افزایش عملکرد گندم در هکتار به ۱۵۰ کیلوگرم در استان رسیده ولی می‌توان این رقم را در سال‌های آتی به ۸۰۰ کیلوگرم هم رساند تا در کنار خودکفایی، حرفی برای گفتن در بخش صادرات داشته باشیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا