شهرستان ها

مبارزه با سن غلات در شهرستان تویسرکان

همدان-مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان از شروع مبارزه با سن غلات در اکثر مزارع شهرستان به ویژه مزارع دیم با رشد سریع و ناگهانی به نرم مبارزه رسیده است در شهرستان تویسرکان خبر داد.

سجاد محمد اصغری در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: در سال جهش تولید جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان در بحث مبارزه با سن غلات به عنوان یک عامل مهم در بحث افزایش تولید با مشارکت مردم از کشاورزان شهرستان خواست با توجه به افزایش ناگهانی دما در روزهای اخیر و ادامه شرایط جوی، در روزهای پیش رو، پوره‌های سن غلات در اکثر مزارع شهرستان به ویژه مزارع دیم با رشد سریع و ناگهانی به نرم مبارزه رسیده است لذا کشاورزان در اسرع وقت به سم پاشی مزارع علیه این آفت اقدام کنند.

وی یادآور شد: به دستور سازمانی جهاد کشاورزی استان همدان مرخصی همه گروه‌های شبکه مراقبت در ایام تعطیل پیش رو حداقل به مدت سه هفته لغو شده است تا نسبت به پایش مستمر مزارع و سمپاشی باغات در کار قرار بگیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خواستار بهره گیری از همه امکانات و پتانسیل موجود در شهرستان شد و افزود: برگزاری کلاس‌های آموزش انفرادی چهره به چهره مکاتبه با بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شورای اسلامی روستاهای تحت پوشش برای مقابله با پوره سن غلات از دیگر اقدامات در این زمینه است.

محمد اصغری با اشاره به اینکه سطح مبارزه با سن مادر در مزارع غلات شهرستان در سال زراعی ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ را ۱۵۳۵۰ هکتار است خاطرنشان کرد: سطح مبارزه با علف‌های هرز در مزارع مذکور را ۱۲۸۷۵ هکتار بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان بابیان اینکه در سطح اراضی شهرستان ۴۰۰۰ هکتار مزارع گندم آبی، ۲۲۰۰ هکتار مزارع جو آبی، ۲۵۰۰ هکتار مزارع گندم دیم و ۱۷۸۰۰ هکتار مزارع جو دیم با حضور تیم‌های پایش اقدام به رصد پوره سن گندم می‌شود متذکر شد: از آغاز شروع مبارزه با پوره سن غلات در ۷ روز ۷۷۵ هکتار توسط بهره برداران و بنا بر توصیه کارشناسان مجموعه جهاد کشاورزی با آفت مذکور مبارزه انجام شده است.

محمد اصغری مطرح کرد: پوره سن غلات یکی از آفاتی است که می‌تواند از لحاظ کمی و کیفی به محصول گندم و جو صدمه جدی بزند و باعث کاهش چشمگیر محصول تولیدی شود.

وی افزود: در سطح اراضی شهرستان ۴۰۰۰ هکتار مزارع گندم آبی، ۲۲۰۰ هکتار مزارع جو آبی، ۲۵۰۰ هکتار مزارع گندم دیم و ۱۷۸۰۰ هکتار مزارع جو دیم با حضور تیم‌های پایش اقدام به رصد پوره سن گندم می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا