شهرستان ها

سلام کجور به کشاورزی چندمحصولی/ چتر زنجیره گردشگری سبز در کوهستان

کجور – رونق کشت گل و گیاه دارویی و گل ومحمدی، بخش محروم و کوهستانی کجور در استان مازندران را از کشاورزی تک محصولی خارج کرده و توجه به آن نقش موثری در توسعه خواهد داشت.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: چشم کشاورزان کوهستان نشین کجور تاکنون به کشت گندم و جو بوده است و اقتصاد زندگی ایشان از این محصولات آن گونه که باید گرم نشده بود.

تکیه به کشاورزی تک محصول و دیمزارهای گندم و جو سبب می‌شد که اقتصاد کشاورزان منطقه تأمین نباشد زیرا یکسال اوضاع کشت خوب بود و سال دیگر گرفتار خشکسالی و یا قهر طبیعت می‌شد و این مساله سبب شد که طی سال‌های گذشته برخی کشاورزان، زمین‌های اجدادی را به قیمت ناچیز بفروشند و حاشیه نشین شهرهای کوچک و بزرگ شوند.

در سال‌های اخیر رواج و کشت انواع محصولات نظیر گل و گیاه دارویی رونق را به کشاورزی خشکی زده کجور برگرداند و سبب شد تا برخی روستاییان از شهرهای دور و نزدیک به زادگاه خود مهاجرت معکوس داشته باشند.

محمد حسن‌زاده به همراه دخترانش در قطعه زمین هکتاری کاشت گل و گیاه محمدی پای گردشگران و مسافران را از مناطق مختلف ایران به این روستا باز کرده و با فروش آن اقتصاد محل را پویا کرده است.

در روزهای منتهی به تابستان مسافران آدرس روستاهای منجیر و شاه ناجر را از اهالی می‌پرسند تا خود را به مهد گل و گیاه برسانند. در این روزهای پایانی بهار که هوا گرم و تابستانی شده، جشنواره‌های گل و گلاب همراه با آئین‌ها و مراسم‌های خاصی در این روستاها برپا شده است.

محمد حسن‌زاده تولید کننده گل محمدی که روستای منجیر را به این نام معرفی کرده است، می‌گوید: با آوردن و کاشت ۳۰۰۰ بوته گل محمدی از کاشان آن را در مزرعه خود پرورش دادم و اکنون تبدیل به مزرعه گل محمدی شده است.

با آوردن و کاشت ۳۰۰۰ بوته گل محمدی از کاشان آن را در مزرعه خود پرورش دادم و اکنون تبدیل به مزرعه گل محمدی شده است

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه کیفیت گلاب تولیدی با گلاب کاشان برابری می‌کند، ادامه داد: در تلاش هستیم تا با همراهی اهالی، مزرعه‌های مشارکتی گل و گیاه را در روستا راه اندازی کنیم.

بخش کجور دشت‌ها و مزارع شیبدار کوهستانی زیادی دارد که می‌توان با ترویج و کشت انواع گل و گیاه و گیاهان مثمر به رونق اقتصادی منطقه کمک کرد و سبب شد تا جوانان سفر کرده دوباره به زادگاهشان برگردند.

از منجیر به روستای شاه ناجر در انتهای کجور برویم، صدای سرنا و دهل توجه رهگذران مسافران را به خود جلب می‌کند و پارچه نوشته‌هایی که که روی آن نوشته به بهشت گل و گیاه خوش آمدید.

محمد مشایخ جوان کارآفرینی که در باغ مزرعه پدری خود به پرورش گل و گیاه پرداخته است و سبب شد تا مسافران زیادی از این باغ دیدن کنند.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه چند سالی است که به پرورش گل و گیاه محمدی می‌پردازد، افزود: علاقمند هستم تولید آن را به جوانان و هم‌محلی‌های خود آموزش دهم زیرا می‌تواند به پویایی و توانمندسازی اقتصادی آنان کمک کند.

بخش کجور مهد گیاهان دارویی است

جشنواره‌ها و رویدادهای محلی سبب شده تا روزهای خوشی برای روستانشینان بخش کجور ثبت شود و حال مردم و گردشگران در این روزهای بهاری خوش است.

حسین متاجی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نوشهر با بیان اینکه بخش کجور پایلوت گیاهان دارویی است، افزود: در روستای شاه ناجر هرساله جشنواره گل و گیاه دارویی برگزار می‌شود.

سلام کجور به کشاورزی چندمحصولی/ چتر زنجیره گردشگری سبز در کوهستان

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه امسال برای اولین بار جشنواره گل غلطتان بهاری نیز برگزار شده است، آن را فرصت مناسبی برای معرفی مزارع گردشگری و درگیری جوامع محلی دانست تا اقتصاد کشاورزی و گردشگری را در این منطقه رونق یابد.

وی احیای گردشگری سلامت و اکوتوریسم و گردشگری کشاورزی را از مهمترین برنامه‌ها ذکر کرد.

گشت و گذار در باغ و مزرعه گل و گیاه و پیچش عطر آن در فضای روستا، روزهای بهاری و خوبی را برای اهالی و روستانشینان رقم می‌زند، حضور هر مسافر و گردشگر در منطقه کسب وکارهای زیادی را رونق می‌دهد و لزوم توجه دستگاه‌های مختلف را الزامی می‌سازد.

محمد آهنگران معاون ستاد اجرایی فرمان امام نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه جشنواره گل محمدی برای سومین سال در روستای شاه ناجر در حال برپایی است، افزود: این منطقه به دلیل ارتفاع و دمای هوا مستعد کشت گیاهان دارویی است.

وی افزود: همچنین گیاهان خودروی زیادی در منطقه می روید که سبب شده تا گیاهان دارویی باکیفیتی رویش و تولید شود و ستاد اجرایی فرمان امام در راستای زنجیره سبز می‌تواند خدمات و تسهیلات ارائه کند.

وی ادامه داد: در زمینه گیاهان دارویی این تسهیلات از تأمین نهاده، فرآوری، بازاررسانی، آموزش، مشورت و غیره صورت می‌گیرد و سال گذشته و امسال ۵۰۰ هکتار توسعه گیاهان دارویی در استان صورت گرفته است.

بخش کجور با داشتن طبیعت بکر و رویایی استعداد زیادی برای کشت گیاهان دارویی دارد و رونق آن به مهاجرت معکوس روستاییان و کشاورزان کمک قابل توجهی خواهد کرد.

بیش از ۸۰۰ نوع گل و گیاه دارویی در مازندران می روید و ترویج کشت آن در مناطق کوهستانی و محروم، نیازمند حمایت و ارائه تسهیلات و دانش فنی است تا سفره‌های روستاییان از درآمد آن رنگین شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا