شهرستان ها

شناسایی ۸۵۰۰ نفر مشکوک به دیابت طی سال گذشته در البرز

کرج- رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: سال گذشته در قالب طرح پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشار خون، ۸۵۰۰ نفر مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبا زمانخانی اظهار کرد: در طرح پویش ملی سلامت که از آبان تا دی ماه سال گذشته در کل کشور با موضوع دیابت و فشار خون بالا برگزار شد، توانستیم تقریباً ۸۵۰۰ نفر افراد بالای ۱۸ سال مشکوک به دیابت را که در این طرح شرکت کرده بودند، از طریق اندازه‌گیری قند خون، شناسایی کرده و هشدارها و خدمت درمانی مورد نیاز را از طریق مراقبین سلامت به آنها ارائه کنیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت پیگیری دیابت و ضرورت تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری، در استان البرز از تمام افرادی که در این پویش به عنوان افراد مشکوک به دیابت شناسایی شدند، درخواست می‌کنیم که برای قطعی شدن تشخیص یا رد بیماری به نزدیکترین مرکز جامع سلامت محل سکونت مراجعه کنند.

وی در مورد دیابت بارداری گفت: این افراد مادرانی هستند که اولین بار در زمان بارداری متوجه افزایش قند خون خود می‌شوند. شیوع دیابت بارداری در مادران باردار چهار درصد است و علائم آن هم نوشیدن بیش از حد آب، تکرر ادرار و پرخوری است.

زمانخانی در ادامه بیان کرد: زنانی که در معرض خطر دیابت بارداری قرار دارند، افرادی هستند که دارای اضافه وزن هستند و سوابق خانوادگی دیابت دارند، همچنین سابقه تولد نوزاد بیش از چهار کیلوگرم و یا سابقه تولد نوزاد مرده در گذشته داشته‌اند.

سرپرست گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز درباره مراقبت‌های مادران دارای دیابت بارداری بیان کرد: اقداماتی که در بارداری ارائه می‌شود، در حوزه سلامت خانواده بوده و غربالگری بیماری دیابت هم جزو مراقبت‌های بارداری است. لذا مادرانی که به مرکز خدمات جامعه سلامت مراجعه می‌کنند، برایشان پرونده تشکیل شده و در فواصل منظمی برای چکاپ سلامتی خود و جنین به مراکز یا پزشک مراجعه می‌کنند. یکی از آزمایش‌هایی که در جهت کنترل دیابت بارداری انجام می‌شود، آزمایش قند خون است.

فشار و چربی خون بالا، زمینه ساز دیابت

وی با اشاره به ضرورت سبک زندگی سالم برای جلوگیری از ابتلاء به دیابت یادآور شد: برای تغییر سبک زندگی لازم است که مردم در وهله اول از غذای سالم استفاده کرده، ورزش کنند، از مصرف سیگار و الکل اجتناب کرده و فشار و چربی خون بالا را کنترل کنند، چون این دو زمینه ساز دیابت هستند و افرادی که فشار و چربی خون بالایی دارند، حتماً باید درمان آن را جدی بگیرند.

وی اظهار کرد: روند و سیر بیماری دیابت درکل دنیا افزایشی است و این به علت زندگی ماشینی، کاهش تحرک و افزایش و دریافت کالری از طریق غذاها از جمله فست فودهاست. از طرفی هم در بیماری دیابت یک بخشی از آن ژنتیکی بوده و سوابق خانوادگی در ابتلاء به آن تأثیر گذار است. در مجموع تغییر سبک زندگی هم منجر به این افزایش بیماری دیابت شده است.

وی افزود: دیابت نوع یک یا دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوجوانان که شیوع کمتری داشته و یک بیماری مزمن است، در اثر آن لوزالمعده به خودی خود به میزان کمی انسولین تولید می‌کند یا اصلاً انسولین تولید نمی‌کند. انسولین یک هورمون اساسی است که وظیفه تنظیم قند خون را برعهده دارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا