شهرستان ها

شعر انقلابی باید «کنشگر» باشد/ چاپ کتاب شعر «شهید جمهور» در گیلان

رشت- «مرتضی عابدپور» شاعر گیلانی با بیان اینکه شعرهای منقلب کننده و کنشگر «مردم پسند» است، گفت: مصلحت طلبی سیاست مداران عرصه فرهنگ و هنر بر بی جان بودن و عدم کنشگری شعر تأثیر گذاشته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مرتضی عابدپور شاعر انقلابی گیلان با حضور در دفتر خبرگزاری مهر گیلان به تبیین بایدها و نبایدهای هنر انقلاب اسلامی پرداخت. این شاعر نام آوازه گیلانی که اصالتاً اهل لنگرود بوده و تحصیل کرده مهندسی عمران است اما از روی ذوق و استعداد، سر از شعر و شاعری و ادبیات در آورده است.

شعر انقلاب اسلامی به وقت پختگی

«مرتضی عابدپور» که از ابتدا علاقه خاصی به شعر و ادبیات نداشت اما تشویق‌ها و حمایت‌های دبیر ادبیات، وی را به سمت شعر و شاعری سوق داد و به گفته خودش؛ هر چه از شعر و ادبیات دارد درون مایه و ماحصل تلاش‌ها، حمایت و تشویق‌های دبیر ادبیاتش است.

این شاعر انقلابی گیلان که تقریباً در همه انجمن‌های ادبی و شعر گیلان حضور و مشارکت فعال داشته، می‌گوید: ابتدا کارم را با ترانه شروع کردم و سپس غزل‌های شعرم جوشش کرد.

عابدپور که بعد از مدتی سبک شعری خود را از غزل سنتی به مدرن تغییر داده، می‌گوید: در غزل مدرن نوع نگاهم به سوژه‌ها، واژه‌ها و کلمات تغییر کرد و تلاش کردم به بیان امروزی و متناسب به ادبیات جامعه شعر بگویم.

وی که تاکنون برای چاپ کتاب اقدامی نکرده است، معتقد است؛ ماهیت و فلسفه شعر برای چاپ کتاب در دنیای امروز تغییر کرده است.

به اعتقاد این شاعر گیلانی؛ چاپ کتاب در دنیای امروز برای افرادی که در شعر و ادبیات «پیشرو» و «مؤلف» هستند نسبت به دیگر شاعران کارکرد موثرتری دارد و بیشتر افرادی که اقدام به چاپ کتاب می‌کنند دنبال «تجارت» و «برندینگ» هستند.

عابدپور با بیان اینکه شعر انقلاب اسلامی به پختگی و بالندگی رسیده است، گفت: انشقاق و شکاف عمیق شعر با جریان رسانه و اطلاع رسانی سبب شده تا شعرهای پرمغز و با محتوای انقلاب اسلامی شنیده نشود.

وی با بیان اینکه در حوزه شعر (به لحاظ کمی، کیفی، فنی و محتوایی) بهتر از جریان ضد انقلاب عمل کردیم، افزود: شعرهای انقلابی بسیار قوی‌تر و غنی‌تر از شعرهای مخالف جبهه انقلاب است اما به خوبی به این گونه شعرها پرداخته نشده است.

شعر انقلابی با چاشنی «انتقاد و مطالبه»

این شاعر گیلانی با اشاره به تفاوت‌های شعر انقلابی و آئینی و دینی اضافه کرد: شعر انقلاب اسلامی کنشگر، مطالبه گر، نقادانه و هجومی نیست و صرفاً از «انقلاب» تعریف می‌کند.

عابدپور با بیان اینکه شعرهای تغییردهنده، منقلب کننده و کنشگر «مردم پسند» است، گفت: مصلحت طلبی سیاست مداران عرصه فرهنگ و هنر بر بی جان بودن و عدم کنشگری شعر تأثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه شعر انقلابی باید با چاشنی «انتقاد و مطالبه» همراه باشد، افزود: شعر انقلابی زمانی معنا پیدا می‌کند که بر کسی بَر بخورد و اثرگذار باشد.

شعر انقلابی باید «کنشگر» باشد/ چاپ کتاب شعر «شهید جمهور» در گیلان

این شاعر گیلانی که چندین دوره به عنوان شاعر برگزیده استانی انتخاب شده و جزو نفرات اول تا سوم استان را در بخش‌های مختلف به خود اختصاص داده است، می‌گوید: علاقه چندانی به شرکت در جشنواره‌های شعری ندارم اما خودم بارها بانی برگزاری اینگونه جشنواره‌ها و محافل بوده و هستم.

عابدپور که دو دوره به عنوان شاعر برگزیده ملی شناخته شده، گفت: بعد از جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ با خود و خدای خودم عهد بستم که فضای شعرخوانی و انجمن شعری انقلاب را در استان فعال سازی کنم.

وی با بیان اینکه پرچم شعر گیلان را بعد از اغتشاشات ۱۴۰۱ بر افراشتیم، افزود: با کمک جمعی از شاعران انقلابی گیلان اجازه ندادیم چراغ شعر استان خاموش شود.

شاعران گیلانی «به رسم ادب» به بیت شهدا می‌روند

این شاعر گیلانی با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت به ویژه شهید رئیسی اضافه کرد: گیلان نخستین شب شعر ویژه شهدای خدمت در کشور را برپا کرد و شاعران گیلانی جزو اولین شعرای کشور بودند که در وصف «شهید جمهور» شعر گفتند.

عابدپور از چاپ کتاب شعر «شهید جمهور» در گیلان خبر داد و بیان کرد: این کتاب متشکل از آثار شاعران گیلانی در وصف شهدای خدمت به ویژه آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی است.

وی با اشاره به برپایی محفل شعر در «بیت شهدا» افزود: جمعی از شاعران گیلانی در اقدامی ارزشمند و انقلابی در همایشی تحت عنوان «به رسم ادب» با حضور در بیت شهدا در کنار خانواده معظم شهدا «شعرخوانی» می‌کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا