شهرستان ها

آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول یک فاجعه زیست محیطی است

جهرم-مدیر جهاد کشاورزی جهرم آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول شیوه‌ای مرسوم ولی اشتباه دانست که مرگ تدریجی مزارع را به همراه دارد.

حسن زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آتش زدن مزارع منجر به نابودی مواد آلی خاک می‌شود، گفت: این مواد آلی با هیچ کود شیمیایی جایگزین ندارد.

وی آتش زدن کاه و کلش مزارع بعد از برداشت محصول را یک فاجعه زیست محیطی نام برد و افزود: این اقدام یکی از عوامل آسیب‌رسان به طبیعت و محیط زیست به شمار می‌رود و موجب نابودی میلیون‌ها موجود زنده در خاک می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مواد آلی با جذب رطوبت باعث افزایش راندمان مصرف آب، کود و عملکرد می‌شوند، بیان کرد: این مواد قابلیت نفوذ و ظرفیت نگهداری آب در خاک را افزایش و سبب کاهش تبخیر و تعرق از سطح خاک و گیاه می‌شوند.

وی با بیان اینکه آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی صدمات جبران ناپذیری به اراضی کشاورزی و محیط زیست وارد می‌کند و ممنوعیت قانونی دارد، گفت: طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول خلاف قانون است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

زمانی راهکار عملی در مدیریت بقایای گیاهی را بکارگیری کشاورزی حفاظتی دانست و افزود: کشاورزی حفاظتی با کم کردن تعداد عملیات خاک ورزی، کشت مستقیم محصولات زراعی و حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک توأم با رعایت تناوب زراعی موجب کاهش هزینه تولید و سود آوری بخش کشاورزی می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا