شهرستان ها

ثبت جهانی سنگ‌نگاره‌های تیمره خمین دستور کار است

خمین – رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خمین گفت: پرونده ثبت جهانی سنگ‌نگاره‌های «تیمره» برای قرار گرفتن این اثر باارزش در فهرست جهانی با جدیت دستور کار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مشهدی گفت: ثبت جهانی سنگ‌نگاره های تیمره، علاوه بر لزوم حفظ و حفاظت از این آثار ۴۰ هزار ساله در رشد و توسعه گردشگری منطقه نقش بسزایی دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین افزود: بررسی پرونده ثبت جهانی سنگ‌نگاره‌های تیمره در نشستی با حضور کارشناسان و اعضای شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایکوموس) در شهرستان گلپایگان انجام و قرار است هر ۲ استان مرکزی و اصفهان همکاری در این راستا داشته باشند.

مشهدی با اشاره به اینکه در این نشست مباحث فنی و کارشناسی محوطه بررسی شد، افزود: امور ثبت آزمایشی محوطه در دستور کار شورای ایکوموس و ادارات کل میراث‌فرهنگی استان‌های مرکزی و اصفهان قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت: سنگ نگاره‌های تیمره در محدوده سرزمینی سه استان مرکزی، اصفهان و لرستان واقع شده‌اند.

بیش از ۲۱ هزار سنگ‌نگاره در منطقه‌ای به وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع در تیمره شهرستان خمین شناسایی شده که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از ۴۰ هزار سال هم می‌رسد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا