شهرستان ها

گردشگری کلید توسعه پایدار بخش راین است

کرمان_مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: گردشگری نقش مهم و پررنگی در توسعه پایدار بخش راین دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شاهرخی، روز جمعه در جلسه شورای اداری بخش راین گفت: بخش راین در همه حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توانمندی زیادی داشته و رمز توسعه پایدار راین گردشگری است.

وی افزود: در حوزه میراث‌فرهنگی بخش راین با داشتن ۱۱۷ هکتار بافت تاریخی و ۱۱ اثر ثبت ملی میراث تاریخی و طبیعی ظرفیت بالایی داشته که وجود ارگ تاریخی و روستای ده‌میرزا قلعه مسکونی در حوزه تاریخی و آبشار راین و دهانه آتشفشانی در حوزه آثار طبیعی ثبت ملی به عنوان شاخص‌ترین آثار ثبتی فرصت مناسبی در جذب گردشگر است.

وی با اشاره به اینکه توسعه ابتدا باید در ذهن انسان شکل گرفته تا سپس در متن جامعه ساری و جاری شود گفت: بخش راین با داشتن تعداد ۳ خانه مسافر و ۷ بوم‌گردی با ظرفیت اقامتی ۱۵۰ تخت، توانمندی بیشتری در این بخش دارد که حضور و فعالیت اقامتگاه‌های غیرمجاز با ظرفیت اسکان ۴۰۰ نفر نشانی از این ظرفیت بوده و باید در کنار برخورد با واحدهای غیرمجاز امکان فعال شدن واحدهای اقامتی مجاز بیشتری را در بخش آماده کرد.

سعید شاهرخی، با بیان اینکه اداره‌کل میراث‌فرهنگی کرمان آمادگی کامل دارد تا در بالاترین سطح با سرمایه‌گذاران تعامل و همراهی کند گفت: در حوزه گردشگری روستایی راین با داشتن روستای باب‌زنگی به عنوان مرتفع‌ترین روستای مسکونی و مناطق روستایی خوش آب و هوای دیگر فرصتی مناسب در توسعه گردشگری روستایی و توزیع عادلانه و متوازن ثروت در مناطق روستایی دارا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان بیان کرد: در آموزش توسعه محور جوامع محلی می‌توان از همراهی مراکز فرهنگی چون مساجد بهره برد و حل مسائل راین حول حوزه میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی راه نجات و افقی روشن رو به توسعه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان در حوزه صنایع‌دستی و ظرفیت راین به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی گفت: نزدیک به هزار نفر صنعتگر و هنرمند در رشته‌های چاقوسازی، قلم‌زنی مس، پته‌دوزی، گلیم و سایر رشته‌ها مشغول به فعالیت بوده و در سال گذشته ۴۰ میلیارد ریال وام به ۵۰ نفر از هنرمندان متقاضی پرداخته شده است.

وی ادامه داد: آموزش ۶۰ نفر علاقمندان صنایع‌دستی، نصب المان صنایع‌دستی در میدان شهر، نامگذاری کوچه و گذرها در کنار نماسازی حجره‌های صنایع‌دستی شهر با اعتبار ۶ میلیارد ریال از دیگر اقدامات مؤثر در تثبیت راین تحت عنوان شهر ملی صنایع‌دستی بوده است.

شاهرخی، افزود: در سال گذشته ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور شهید و ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی در حوزه تجهیز و تکمیل خانه‌های خلاق صنایع‌دستی، مرمت ارگ راین و توسعه زیرساخت‌های گردشگری آبشار راین هزینه شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان گفت: در بخش زیرساخت‌های گردشگری یکی از موارد مهم در رفاه گردشگران سرویس‌های بهداشتی بوده و این اداره‌کل نسبت به تجهیز و تکمیل سرویس‌های در ۶ نقطه مختلف این بخش اقدامات مؤثری داشته و ۸ چشمه سرویس بهداشتی در آبشار راین ساخته و تجهیز کرده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا