فضای مجازی

آغوش باز کاربران مجازی برای هنجارشکنی‌ها

ادعای اعتیاد ماسک به مخدر نشان داد کاربران مجازی این روزها نسبت به خبرهای افشاگرانه درباره سلبریتی‌ها واکنش سابق را ندارند و نه‌تنها محبوبیت فرد کاهش پیدا نمی‌کند بلکه از او حمایت می‌کنند.

خبرگزاری مهر، گروه مجله _ فاطمه برزویی: دیروز (یکشنبه) «بیزنس اینسایدر» که یک وب‌گاه خبری آمریکایی در حوزه تجارت و اخبار فناوری است خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه «ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت تسلا و صاحب پلتفرم «ایکس» مواد مخدر مصرف می‌کند. «لیندا جانسو رایس» که به مدت ۲ سال عضو هیأت مدیره تسلا بوده است می‌گوید بارها نگرانی‌های مرتبط با مصرف مواد مخدر توسط ماسک را محرمانه با دیگر اعضا در میان گذاشته است.

او همچنین ادعا دارد بارها به شکل غیررسمی از هیأت مدیره خواسته تا درباره مصرف مواد مخدر توسط ماسک از جمله کتامین، ال اس دی، کوکائین و اکستازی تحقیق کنند اما آنها نگرانی‌های او را نادیده می‌گرفتند. این خبر را حتی «وال‌استریت ژورنال» که یکی از مهم‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی-سیاسی در جهان است هم باز نشر کرده است.

در دنیای سلبریتی‌ها اعتیاد به انواع مواد مخدر، الکل حرف تازه و چندان عجیبی نیست؛ برای مثال «رابرت داونی جونیور» یا همان «مرد آهنی» زمانی معتاد به کوکائین و هروئین بوده است، «دنیل ردکلیف» بازیگر نقش «هری پاتر» زمانی اعتیاد شدیدی به الکل داشته است. بنابراین تعداد چهره‌های شناخته شده‌ای که درگیر اعتیاد به مخدر هستند، کم نیست؛ اما معمولاً پس از افشای اعتیاد آنها از سوی رسانه‌ها با واکنش‌های منفی زیادی از جانب هواداران و مردم رو به می‌شوند و تعداد قابل توجهی از طرفداران خود را از دست می‌دهند؛ اما این قضیه درباره ماسک کمی متفاوت بود.

ماسک که در حال حاضر به تعبیر بعضی رسانه‌ها ثروتمندترین مرد جهان است نسبت به این قضیه واکنش خاصی نشان نداده اما بازنشر خبر اعتیادش در فضای مجازی مخصوصاً ایکس سر و صدای زیاد به پا کرده است. در میان این واکنش‌ها چیزی که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند این است که ماسک پس از انتشار این خبر افشاگرانه، نه‌تنها مورد قضاوت افکار عمومی قرار نگرفت؛ بلکه از او حمایت کردند. این در حالی است که همان طور که گفته شد ماسک هیچ تلاشی برای تکذیب و رد این موضوع نکرده است.

عجیب آن است که در پلتفرم ایکس کسانی از ماسک حمایت می‌کنند که شاید تا مدتی پیش او را به خاطر تصمیمات و تغییراتش روی پلتفرم توئیتر یعنی نسخه قدیمی ایکس سرزنش می‌کردند و از سیاست‌های جدید او عاصی شده بودند؛ اما گویا بالاخره با صاحب جدید این نرم‌افزار کنار آمده‌اند و حالا از او دفاع هم می‌کنند.

گرچه تا مدتی قبل اگر خبر مصرف موارد مخدر چهره‌ای شناخته شده منتشر می‌شد، مخاطبانش او مذمت می‌کردند اما حالا دوستداران ایلان ماسک در توییت‌هایی به سایتی که این خبر را افشا کرده است اعتراض کرده‌اند و حتی دست به تحریم کردن این روزنامه و وبگاه زده‌اند.

نظراتی و پست‌هایی که این روزها در شبکه اجتماعی ایکس منتشر می‌شود نشانه آن است که اغلب کاربران باور دارند که این خبر دروغی است که رسانه‌ها به خورد مردم می‌دهند و شایعه‌ای بیش نیست؛ آنها حتی یادآور شده‌اند که شایعه نویسی توسط یک روزنامه، کار حرفه‌ای نیست و باعث افول اعتبار آن روزنامه و نشریه می‌شود.

کاربری با اشاره به اینکه دیگر روزنامه وال استریت دیگر ارزش خرید ندارد نوشت: «از زمانی که WSJ فعالی را استخدام کرد روزنامه‌نگاران کیفیت محصول خود را به طور قابل توجهی تنزل داده‌اند. مطمئن نیستم که دیگر ارزش پولی که بابت خریدش می‌پردازم داشته باشد و این مقاله در مورد ماسک حرفم را ثابت می‌کند.»

شخص دیگری با برتری دادن ماسک به این روزنامه گفت: «من ترجیح می‌دهم ایلان ماسک را به جای وال استریت ژورنال دنبال کنم، او جالب‌تر از یک مقاله افتراآمیز است.»

آغوش باز کاربران مجازی برای هنجارشکنی‌ها

فعال دیگری با کنایه و طنز ادعای این رسانه را متوجه کارمندان و کارکنان همان رسانه دانست و نوشت: «برخی از افراد در وال استریت ژورنال هم قبل از نوشتن داستان‌های مشکوک و جانبدارانه خود از LSD، کوکائین، اکستازی، قارچ و کتامین استفاده می‌کنند.»

آغوش باز کاربران مجازی برای هنجارشکنی‌ها

یکی از فعالان پلتفرم ایکس هم در حمایت ماسک و عملکرد او گفته است: «چه مقاله مزخرفی… از WSJ بیشتر از اینها انتظار می‌رفت. تنها واقعیت محکم، عملکرد عالی شرکت‌های ماسک است.»

آغوش باز کاربران مجازی برای هنجارشکنی‌ها

یک کاربر با اشاره به اینکه ماسک فقط یکبار در ضبط یک پادکست زنده مجبور شد برای آزمایش مواد مصرف کند و به همین علت فکر می‌کنند او معتاد است، نوشت: «او پس از آن یک پادکست با جو روگان به طور تصادفی مورد آزمایش مواد مخدر قرار گرفت و فکر می‌کنند که هنوز هم همینطور است.»

آغوش باز کاربران مجازی برای هنجارشکنی‌ها

شخص دیگری ماسک را تهدیدی علیه رسانه‌ها و روزنامه‌ها دانست چرا که او با خرید ایکس جلوی روایت تک محوری از یک حادثه را می‌گیرد و نوشت: «چقدر این نوشته قابل پیش بینی است و همه می‌دانند چرا نوشته می‌شود، واقعاً خبری نیست. این مقاله فقط باید بگوید: رسانه‌های اصلی در تلاشند تا ماسک را حذف کنند، زیرا او توئیتر را خریداری کرده و اجازه می‌دهد تا روایت‌های متقابل را ارائه دهند. داستان فقط همین است.»

آغوش باز کاربران مجازی برای هنجارشکنی‌ها

برخی معتقدند از آنجایی که ماسک فردی تأثیرگذار در تجارت و عرصه فناوری است و به خصوص آنکه میان جوانان شناخته‌شده است، ممکن است که در پی این گزارش دچار مشکل شود و او مجبور باشد آزمایش عدم اعتیاد بدهد. نگرانی‌ها برای الگوبرداری از او می‌تواند به جا باشد چرا که همین حالا که هنوز انتشار زمان زیادی از انتشار این خبر نمی‌گذرد کسانی هستند که کنجکاوی می‌کنند تا بدانند «ایلان ماسک» به عنوان مردی ثروتمند و موفق از چه موادی استفاده می‌کند!

همچنان که کاربری نوشته است: «هر چه ایلان برای خودش می‌گیرد، یک دسته از آن را ما هم باید مصرف کنیم. او نوآورترین، موفق‌ترین و سازنده‌ترین فرد حال حاضر جهان است. من باید مقداری از آن را برای خودم بیاورم!»

آغوش باز کاربران مجازی برای هنجارشکنی‌ها

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به مرحله‌ای رسیده است که آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی نه تنها در آن مذمت نمی‌شود و نه تنها فرد متهم بازخواست نمی‌شود بلکه کاربران از او دفاع می‌کنند و چنین مساله‌هایی در نظر آنها بی‌اهمیت شده است؛ حال آنکه نگاهی به مضوعات اجتماعی سال‌های اخیر نشان می‌دهد الگوبرداری از همین چهره‌های معروف و به اصطلاح «سلبریتی» و تأثیرگذاری آنها در شبکه‌های اجتماعی باعث شده بسیاری از آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی در جامعه‌های مختلف فراگیر شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا