فضای مجازی

چه کسی فرش‌های نفیس سعدآباد را جابجا کرد؟

بعد از خبر مفقود شدن ۴۸ تخته فرش نفیس سعدآباد، مشخص شد برای تعدادی از آنها بحث سرقت مطرح نبوده، با این حال چنین سهل‌انگاری باعث شد ذهنیت جامعه درباره نگهداری از اموال ارزشمند ملی مخدوش شود.

خبرگزاری مهر، گروه مجله _ فاطمه برزویی: هفته سوم خرداد ماه، با انبوهی از رویدادها و خبرهای متنوع همراه بود؛ از رخدادهای کوچک مانند لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها تا خبرهای بزرگ و پررنگ مانند آغاز تبلیغات انتخاباتی که جامعه را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

در این گزارش، می‌توانید اخبار مهمی که احتمالاً در کنار عناوین پر سر و صدای دیگر را مرور کنید و از جزئیات آنها بیشتر مطلع شوید.

سگ‌های ولگرد معضلی جدی!

در ماه‌های اخیر، موارد متعددی از حملات سگ‌های ولگرد به کودکان در شهرها و روستاهای مختلف ایران گزارش شده است. این حوادث تلخ، نگرانی‌های زیادی را در جامعه برانگیخته و نیاز به اقدامات فوری برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و همچنین پیشگیری از گسترش بیماری‌های مرتبط با سگ‌گزیدگی را بیش از پیش روشن کرده است.

مورد اول یک کودک ۶ ساله در دزفول بود که قربانی حمله سگ شد. این کودک از ناحیه سر، صورت، دست و کمر دچار جراحات شدید شد و به مدت ۳ روز در بیمارستان دزفول تحت درمان و تزریق دُزهای واکسن قرار گرفت. دخترک پس از ترخیص اولیه، در تاریخ ۶ خرداد دوباره به بیمارستان مراجعه کرد. نمونه‌گیری‌های انجام شده نشان داد کودک شرایط مساعدی ندارد. او با رضایت خانواده به تهران منتقل شد اما در نهایت به‌دلیل زخم‌های عمیق به کما رفت و فوت کرد.

قربانی دوم یک دختر بچه ۸ ساله در نکاء بود که به علت حمله سگ‌های ولگرد جان خود را از دست داد. این کودک هفته گذشته از ناحیه صورت و پا دچار جراحات شدیدی شد. تصاویر دلخراش این حادثه در فضای مجازی منتشر شد و موجی از نگرانی و وحشت را به همراه داشت. علت فوت این دختر بچه، گسترش بیماری هاری ناشی از سگ‌گزیدگی اعلام شده است.

چه کسی فرش‌های نفیس سعدآباد را جابجا کرد؟

مورد سوم به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برمی‌گردد که از مرگ یک نوجوان ۱۰ ساله بر اثر ابتلاء به هاری ناشی از سگ‌گزیدگی خبر می‌داد. این کودک چند هفته قبل دچار سگ‌گزیدگی شد و با بروز علائم هاری به بیمارستان مراجعه کرد؛ اما متأسفانه پس از ساعاتی جان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش‌ها قربانی دیگری در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه جان باخته است؛ پسربچه‌ای ۴ ساله به نام امیرحسین در شهرستان دزفول که در اثر حمله یک سگ هار زخمی شد. آزمایش‌های انجام شده نشان داد که این کودک نیز به بیماری هاری مبتلا شده بود. خانواده او تصمیم گرفتند که برای ادامه درمان به تهران منتقل شوند، اما علیرغم همه تلاش‌ها متأسفانه پس از ۳۱ روز تلاش، این پسربچه در تاریخ ۲۱ خردادماه جان خود را از دست داد.

این موارد تلخ نشان می‌دهند که حملات سگ‌های ولگرد به کودکان در ایران به یک معضل جدی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد اقدامات فوری و جدی برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با سگ‌گزیدگی نیاز است.

علاوه بر این بر اساس نظر برخی کارشناسان زمان آن رسیده تا مانند برخی کشورها غذارسانی مردم عادی به حیوانات خیابانی ممنوع شود و جریمه به دنبال داشته باشد.

همچنین، آموزش‌های عمومی باید در خصوص اقدامات پس از سگ‌گزیدگی و اهمیت مراجعه فوری به مراکز درمانی می‌تواند در کاهش تعداد قربانیان تأثیر گذار باشد. بر اساس گزارش‌ها، امکان درمان فرد مبتلا به هاری پس از بروز علائم، به حداقل می‌رسد. نکته حائز اهمیت آن است که مراجعه سریع به مراکز درمانی پس از هر نوع حیوان‌گزیدگی به شدت ضروری است.

چه کسی فرش‌های سعدآباد را جابجا کرد؟

پرونده مفقود شدن فرش‌های نفیس کاخ سعدآباد که در دوران دولت سابق رخ داده بود، وارد مرحله جدیدی شده است. این پرونده اکنون در مرجع قضائی تشکیل شده و تحقیقات مقدماتی درباره آن به عمل آمده است. موضوع فرش‌های مفقود شده بحث‌ها و شائبه‌های زیادی را به وجود آورد.

ماجرا از آن قرار بود که خبر رسید ۴۸ تخته فرش مفقود شده‌اند. ابتدا معاون هماهنگی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور عنوان کرد که از سرنوشت ۴۸ تخته فرش مفقودی خبری در دست نیست. او تأکید کرد که رسیدگی به پرونده با سرعت خوبی در حال انجام است و اسناد و مدارک مناسبی دال بر قطعیت مفقودی فرش‌ها و علم و عمد متهمین به دست آمده است. وی همچنین وعده داد که هرچند تاکنون هیچ اثری از این فرش‌ها به دست نیامده، اما در صورت پیدا شدن، بلافاصله به کاخ سعدآباد بازگردانده خواهند شد.

تا اینکه یک مقام آگاه جزئیات بیشتری از این پرونده را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعات، از ۴۸ تخته فرش مفقودی، ۱۶ تخته فرش در نهاد ریاست جمهوری پیدا شده‌اند و ۲۵ تخته دیگر از کشور خارج شده و در دفاتر نمایندگی ایران در خارج کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، ۷ تخته فرش هنوز پیدا نشده‌اند و اقدامات قضائی برای تعیین تکلیف آنها ادامه دارد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تأکید کرده است که مهم‌ترین هدف، بازگرداندن فرش‌های مفقودی به کاخ سعدآباد است. او ابراز امیدواری کرده است که با صدور رأی و ادامه بازجویی‌ها از متهمان، فرش‌ها به زودی بازگردانده شوند.

ماجرای مفقود شدن فرش‌های نفیس کاخ سعدآباد نمونه‌ای از سهل‌انگاری و اهمال اداری است که نیازمند توجه و پیگیری جدی از سوی مقامات مربوطه است. هرچند بحث سرقت مطرح نبوده اما این سهل‌انگاری باعث شده ذهنیت جامعه درباره نگهداری از اموال ارزشمند ملی مخدوش شود.

چه کسی فرش‌های نفیس سعدآباد را جابجا کرد؟

ذره‌بین مردم روی تبلیغات ریاست‌جمهوری

با نزدیک شدن به چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، شایعات و ابهاماتی پیرامون الزامات قانونی برای داوطلبان مطرح شده است. تا اینکه «محسن اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در واکنش به ابهامی مبنی بر «لزوم استعفای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری»، به ماده ۳۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد.

در این ماده آمده است افرادی که مسئولیت مستقیم در «امر انتخابات» به صورت «اجرا» یا «نظارت» دارند، باید قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا دهند. بنا بر توضیحات او، این افراد شامل مجموعه «وزارت کشور»، «شورای نگهبان»، «مجریان»، «ناظران»، «استانداران»، «فرمانداران» و «بخشداران» می‌شوند.

همچنین، تبصره ۳ ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری بیان می‌کند که هیچیک از اعضای «هیأت اجرایی مرکزی انتخابات» نباید نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند. اعضای هیأت اجرایی مرکزی شامل وزیر کشور، یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات و ۷ نفر از شخصیت‌های دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی هستند.

چه کسی فرش‌های نفیس سعدآباد را جابجا کرد؟

نکته قابل توجه در روزهای اخیر و قبل از اعلام نظر شورای نگهبان این بود که برخی چهره‌ها، استعفای خود را اعلام می‌کردند. برخی کانال‌های خبری ادعا کردند نامزدهایی که از رقابت‌ها کناره‌گیری کرده‌اند، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، اما به صورت خصوصی دعوت به کناره‌گیری شده‌اند تا آبروی آن‌ها حفظ شود.

بالاخره بعد از تأیید شش نفر توسط شورای نگهبان سخنگوی ستاد انتخابات اعلام کرد تبلیغات رسمی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با اعلام اسامی آغاز شده و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی ادامه خواهد داشت. انتخابات ریاست جمهوری در جمعه، ۸ تیر برگزار خواهد شد.

این شب‌ها مناظره‌های انتخاباتی و گفت‌وگوهای نامزدها از رسانه‌ها پخش می‌شود. با پر شور شدن تبلیغات شش نفر تأیید شده، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به محل بحث برای به چالش کشیدن جزئیات این تبلیغات تبدیل شده است و کاربران با ذره‌بین‌های خود به سراغ اظهارات کاندیداها می‌روند.

اعتراض به قتل عام؛ قتل عام اعتراضات

وضعیت فلسطین همچنان با گذشت ماه‌ها یکی از پیچیده‌ترین و بحرانی‌ترین مسائل بین‌المللی است که واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جهان برانگیخته است. از اعتراضات داخلی در کشورهای مختلف گرفته تا حملات شدید نظامی و مشکلات انسانی در غزه، هر روز اخبار جدیدی از این منطقه منتشر می‌شود که نشان‌دهنده وخامت اوضاع است.

در پی اعتراضات یک شهروند اردنی به موضع کشورش در عادی‌سازی روابط با اسرائیل، این فرد در مقابل دروازه کاخ سلطنتی اردن خود را به آتش کشید، بعد از آن گارد سلطنتی به این فرد شلیک کرد. این حادثه تلخ یکی از ده‌ها مواردی است که نشان‌دهنده مخالفت‌های مردمی با سیاست کشورهایی است که می‌کوشند روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کنند.

در آمریکا نیز طرفداران فلسطین با تجمع مقابل منزل «متیو میلر»، سخنگوی وزارت خارجه، اعتراض خود را نسبت به حمایت این کشور از اسرائیل نشان دادند و او را به دروغگویی و حمایت از کشتار کودکان فلسطینی متهم کردند. همچنین «جمال بومن»، یکی از نمایندگان آمریکا، اعلام کرد که ۶۹ درصد از مردم حوزه انتخابیه او از آتش‌بس دائمی در غزه حمایت می‌کنند.

در کانادا، پلیس به تجمع حامیان فلسطین و غزه که خواهان توقف صادرات سلاح به اسرائیل بودند، حمله کرد. همچنین، در فرانسه صدها نفر در اعتراض به جنایت‌های اسرائیل در غزه، خواستار حذف این رژیم از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ شدند. در آلمان هم پلیس یک مادر و فرزندش را به دلیل حمل پرچم فلسطین بازداشت کرد.

در اسپانیا نیز هزاران نفر در بیلبائو به سبکی قابل توجه اعتراض خود را نشان دادند و با دراز کشیدن روی خیابان‌ها خواستار توقف نسل‌کشی در غزه شدند. برخی از سیاستمداران نیز به این اعتراضات پیوسته‌اند.

در همین حال، ده‌ها جنگنده و بالگرد اسرائیلی مرکز نوار غزه را بمباران کردند که منجر به شهادت ده‌ها زن و کودک شد. به گزارش الجزیره، تا کنون پیکر ۸۰ شهید و ده‌ها مجروح از زیر آوارها بیرون کشیده شده است. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تعداد شهدای اردوگاه النصیرات به ۱۵۰ نفر رسیده است.

همزمان با این حملات، کمبود آب و مواد غذایی در غزه به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خانواده‌ها، به‌ویژه کودکان، تبدیل شده است. این بحران انسانی شرایط زندگی را برای ساکنان غزه دشوارتر کرده و نیازمند توجه فوری جامعه بین‌المللی است.

چه کسی فرش‌های نفیس سعدآباد را جابجا کرد؟

در این شرایط، «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ اسرائیل در اعتراض به سیاست‌های نخست‌وزیر این کشور از سمت خود استعفا داد. این اقدام نشان‌دهنده اختلافات درونی میان مقامات اسرائیلی در مواجهه با بحران‌های جاری است.

هرگز قبل از پایان وقت جشن نگیرید!

هفته‌ای که گذشت هفته جالبی برای ورزش ایران نبود؛ از پرونده فسادی که AFC به آن ورود کرده تا باخت‌های متوالی تیم ملی والیبال. تیم ملی والیبال ایران در ادامه رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، در دیدار با ترکیه نیز با نتیجه ۳ بر ۱ شکست خورد. این باخت نه تنها هشتمین شکست متوالی ایران در این رقابت‌ها بود، بلکه ایران را دوباره به قعر جدول دور گروهی کشاند. در نتیجه این شکست، ایران با کسر شش امتیاز رتبه شانزدهمی خود را در رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال از دست داد و به رتبه هفدهم سقوط کرد.

اما آن سوی ورزش، کشتی‌گیران فرنگی‌کار ایران در تورنمنت رنکینگ مجارستان به نتایج درخشانی دست یافتند. «ده‌بزرگی» در وزن ۶۰ کیلوگرم و «دلخانی» در وزن ۶۳ کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز شدند. «فردین هدایتی» در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا رسید و «محسن‌نژاد» نیز در وزن ۶۰ کیلوگرم به مدال نقره دست یافت. «محمدهادی ساروی» کشتی‌گیر ایرانی، در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی رنکینگ اتحادیه جهانی مجارستان، با پیروزی ۳ بر ۱ مقابل «الکس زوکه» از مجارستان، مدال طلا را کسب کرد.

چه کسی فرش‌های نفیس سعدآباد را جابجا کرد؟

اما «سعید اسماعیلی»، نماینده ایران در وزن ۶۷ کیلوگرم، در مسابقات کشتی فرنگی تورنمنت مجارستان در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه ۹ بر ۷ مغلوب «لوئیز اورتا سانچز»، قهرمان جهان از کوبا، شد. این شکست در ثانیه‌های پایانی و به دلیل یک اشتباه فاحش رخ داد. او تنها چند ثانیه قبل از سوت پایان به گمان اینکه پیروز شده به حریف خود پشت کرد اما حریف او را از پشت خاک کرد و امتیاز پیروزی را برای خود به ثبت رساند. ویدئوی این شکست باورنکردنی بین کاربران شبکه‌های مجازی دست به دست شد و هر کدام از آنها با بیان خاص خود، درسی که از این تجربه تلخ گرفته بودند را منتشر کردند. شاید واکنش اتحادیه جهانی کشتی به این شکست عجیب، یکی از دقیق‌ترین‌ها باشد که نوشت: «هرگز قبل از پایان وقت جشن نگیرید!».

اما خبر عجیب فوتبالی این هفته به «مهدی طارمی» متعلق است. ستاره ایرانی در اقدامی غافلگیرکننده، پیشنهاد نجومی ۳۵ میلیون یورویی «الهلال» را رد کرد تا با یک دهم این دستمزد یعنی حدود ۳.۵ میلیون یورو راهی «اینتر»، تیم قهرمان سری‌آ ایتالیا شود. طارمی که مشتریان زیادی داشت، ترجیح داد با وجود پیشنهادهای چند برابری در فوتبال اروپا باقی بماند و به دنبال چالش‌های بزرگ‌تر باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا