جامعه

بخت انتخابات سازمان نظام روانشناسی بعد از 3 سال تاخیر باز خواهد شد


پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در حالی قرار است در 27 مرداد ماه برگزار شود که این انتخابات بعد از 3 سال از پایان کار دوره چهارم این سازمان، برگزار خواهد شد.

گروه سلامت خبرگزاری فارس:سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره یکی از سازمان‌های غیردولتی و مستقل در ایران است که به منظور تلاش برای ارتقای سطح دانش روان‌شناسی و مشاوره، حمایت از حقوق مراجعان به روانشناسان و مشاوران و حمایت از حقوق صنفی روانشناسان و مشاوران تشکیل شده‌است

صدور شماره نظام و پروانه کار برای اعضای سازمان (روان‌شناسان و مشاوران)، نظارت بر کیفیت کار تخصصی، پیشنهاد تعیین یا تجدید نظر در تعرفه خدمات روان‌شناسی و مشاوره به هیأت دولت جهت تصویب و انتشار آثار و برگزاری همایش‌های تخصصی، از مهم‌ترین وظایف این سازمان است.

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ، با بیش از 32 هزار عضو ، بزرگترین و مهمترین نهاد حمایتی، نظارتی، آموزشی و توانمندسازی جامعه روانشناسان و مشاوران کشور است.

وظایف و اختیارات سازمان مطابق با قانون مصوب مجلس و شورای نگهبان شامل؛

تعیین حدود صلاحیت‌های تخصصی و صدور شماره نظام و پروانه کار برای اعضای سازمان.
تهیه دستورالعمل‌های اجرایی لازم در رابطه با موارد این قانون.
نظارت بر کیفیت کار تخصصی و رسیدگی به تخلقات تخصصی روانشناسان و مشاوران که عنوان جرایم عمومی را نداشته باشند از طریق هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی.
پیشنهاد تعیین یا تجدید نظر در تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره به هیأت دولت جهت تصویب.

 اعضای هیات رئیسه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای یک دوره 4 ساله انتخاب می‌شوند و چهارمین دوره این انتخابات در سال 95 برگزار شد و اکنون پس از سه سال از پایان دوره چهارم هنوز انتخابات این سازمان برگزار نشده است.

حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص مدیریت فعلی این سازمان در طول فعالیت طولانی این دوره وجود داشته است اما بالاخره قرار است انتخابات پنجمین دوره سازمان نظام روانشناسی مشاوره در 27 مرداد ماه برگزار شود.

انتخاباتی که قرار است ریاست بالاترین نهاد در حوزه روانشناسی و مشاوره مشخص شود تا فرایند نظارتی بر فعالیت هزاران روانشناس و مشاوره در کل کشور نظامند و قانونمند باشد.

در مسیر اعتراض به عدم برگزاری انتخابات این سازمان، چند روز پیش انجمن مشاوره ایران در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور٬ اعلام کرد: آنچه امروز برای هر مسؤول باید روشن باشد، این است که اداره­ مشاوره روان شناختی مردم از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است.

اداره روان شناختی جامعه با اصالت­دهی به مولفه­‌های روان شناختی، بافت فرهنگی، به ویژه  انسان­شناختی نیازمند افرادی است که علاوه بر دارا بودن دانش روز روان شناسی با فرهنگ اصیل جامعه به خصوص دغدغه‌های هویتی ایران عزیز آشنا باشد و خود را از منفعت­‌طلبی و جاه طلبی­های سیری ناپذیر و برآوردِ هزینه فایده­‌های شخصی دور کرده باشند.

جای تعجب است که مدیران جامعه این عرصه را به دست تصادف رها کرده و با وجود آنکه اصابت ترکش­‌های جنگ ترکیبی را به قلب جامعه ایران می­‌بینند، اما میدانی برای عمل در این رویا رویی تعریف نمی­‌کنند.

با کمال تأسف و تعجب هرچند سالها است مکررا مسئولین محترم را برای این وضعیت مورد سوال قرار داده‌ایم و عاجزانه تقاضای  وارد عمل شدن در این وضعیت و کمک به یافتن راه حلی اساسی  برای رسیدگی به آشوب­‌های روانیِ فراگیرِ موجود در جامعه در یک ساختار منظم و شایسته  مردمی به بزرگی مردم خط شکن ایران، کرده‌ایم؛ تنها با سکوت مواجه شده‌ایم و در مقابل با لابیگری‌های زشت  و سوء استفاده گری مکرر از قانون هزار سوراخ سازمان که کاندیدا و مجری و ناظر انتخابات را به یک مرجع واگذار کرده روبرو بوده‌ایم ؛ آن چنان که، گویا  هر چه بیشتر می‌گذرد، بیشتر به ناامیدی در این زمینه هل داده می‌شویم.

این انجمن در نامه خود آورده که آقای رئیس جمهور لطفا به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور سری بزنید؛ سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور؛ همان نهادی است که عهده ­دار حل این وضعیت بوده است و جواز ریاست آن را جناب عالی امضا می‌فرمایید اما هم ­اکنون اثری از این سازمان در میدان عمل دیده نمی‌­شود که هیچ، فعالیت‌های آن تنها در جهت حفظ جایگاه و سوء استفاده از موقعیت در جریان است و بهتر است بگوییم؛ سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور زمان را به غلبه رخوت و ناامیدی در جامعه هدر می‌دهد.

پنج هزار روانشناس و مشاور جوان پشت درهای بسته

 ما از شما سوال داریم که چگونه یک سازمان با چنین اهداف راهبردی و با این اهمیت در جهت سالم‌­سازی روح و روان جامعه، قادر است تا به این گونه قانون را دور بزند؟ ما از شما سوال داریم که چرا چنین سازمانی مجوز پیدا می­‌کند حدود پنج هزار روانشناس و مشاور جوان ما را پشت درهای بسته­ خود نگه دارد و از فعالیت قانونی آنها جلوگیری کند؟ مگر نه آنکه جامعه­ ما امروز به کمک روزافزون همین روانشناسان و مشاوران در لایه­‌های زیرین جامعه نیاز دارد؟

 وجود افراد غیر روانشناس در سازمان نظام روانشناسی!

آیا می­‌دانید شورای مرکزی سازمان روانشناسی و مشاوره کشور بیست سال است که بعضا عرصه را برای افرادی گسترانده که حتی مدارک تحصیلی آن­ها ربطی به مشاوره و روانشناسی ندارد؟ البته که قانون چنین نمی­خواهد اما چه بسیار راه­هایی که فرار از قانون را به سودجویان نشان می‌­دهند.

انتخاباتی که 3 سال با تاخیر روبروست

و اما مهم­ترین سوال ما از شما این است طبق کدام قانون، انتخابات این سازمان سه سال به تعویق افتاده است؟ تاریخ سازمان  به ویژه در سال‌های اخیر نشانگر این است که هرگاه حرف از انتخاباتی سالم به میان آمد، قوانین سازمان یک روزه متولد شده و تکامل یک فرآیند سالم انتخاباتی را سقط جنین کرده‌­اند. همه­ ما اکنون می­‌دانیم که ریشه­‌های کنونی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در خاکی آرمیده‌­اند که رنگ آن رنگ بی­ قانونی، بی­نظمی و منفعت­‌طلبی‌­های نظام­‌مند است.

وقت آن است که میدان عمل این سازمان از دست نااهلان رها شود و سازوکارهای تاریخ انقضاء گذشته، جای خود را به نظامی متشکل از مشاوران و روانشناسانی بسپارد که طمع جایگاه نداشته و در جهت کارآمدی آن قدم برمی­‌دارند.

آقای رئیس جمهور از جناب عالی انتظار داریم دستور و نظارت فرمایید تا انتخابات سازمان نظام روانشناسی در اولین فرصت ممکن به واسطه مراجع قانونی ذیصلاحی که مسیر دوره های قبلی انتخابات را طی نکند برگزار شود و افراد عالم ، دلسوز و مردمی اداره جریان روانشناختی کشور را متناسب با موقعیت فعلی به عهده گرفته و مشاوران و روانشناسان متعهد را از این سردرگمی رها سازند.

عباس مسجدی آرانی، رئیس هیات مرکزی نظارت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، «درباره آخرین وضعیت پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره»، بیان داشت: امسال پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در 27 مرداد سال جاری برگزار می‌شود.

نقص قانون در اجرای انتخابات سازمان نظام روانشناسی

وی دلیل اصلی تأخیر در انتخابات این سازمان را نقص در قانون برشمرد و گفت: این نقص این طور است که هیچکس را موظف به رعایت آن نکرده است؛ برای مثال شما انتخابات نظام پزشکی کشور را می‌بینید که سه ماه قبل از اتمام دوره هیات‌های اجرایی و نظارت شکل می‌گیرند و آیین‌نامه‌های خود را مصوب می‌کنند و بدون هیچ تاخیری انتخابات آن برگزار می‌شود.

رئیس هیات مرکزی نظارت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره اظهار داشت: اما در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به دلیل وجود نقص در قانون و عدم جدیت در ارکان سازمان برای انجام انتخابات، این موضوع وجود داشته و متأسفانه حقوق اعضای صنف نادیده گرفته شده است و صنفی که در تاریخ 25 خرداد سال 95 افرادی را به عنوان شورای مرکزی سازمان و بازرسان آن برای 4 سال انتخاب کرده بودند، هنوز هم بعد از اتمام آن دوره انتخابات جدید برگزار نشده است.

مسجدی آرانی خاطرنشان کرد: دولت با هوشمندی تمام در اسفند سال گذشته به این موضوع ورود کرد و مصوبه‌ای را در 23 اسفند سال گذشته مبنی بر برگزاری انتخابات داشتیم و بر اساس تصویب‌نامه هیات وزیران ابلاغ‌های لازم صورت گرفت و هیات‌های اجرایی و نظارت مرکزی شکل گرفته‌اند و از دوستان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره می‌خواهیم تا همکاری لازم برای برگزاری و مشارکت خوب در انتخابات وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در ادوار گذشته به دلیل ضعف‌ها و مهندسی‌هایی که انجام شده بود، میزان مشارکت در انتخابات کم بود، افزود: در هیات اجرایی و نظارت برای نخستین بار نمایندگانی از دادستانی، وزارتخانه‌های علوم، کشور، بهداشت و درمان و همچنین مجلس شورای اسلامی در هیات نظارت و اجرایی انتخابات حضور دارند.

رئیس هیات مرکزی نظارت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره متذکر شد: توصیه ما به افراد عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره این است که با حضور جدی خود در انتخابات 27 مرداد نقش‌آفرینی کنند و افرادی که در خود این توانایی را برای کاندیدا شدن می‌بینند، کاندید شوند.

یک ثانیه هم تاخیر در برگزاری انتخابات نخواهیم داشت

مسجدی آرانی تصریح کرد: بنای هیات مرکزی نظارت و اجرایی در وزارتین این است که حتی یک ثانیه از جدول پیش‌بینی‌شده برای برگزاری انتخابات عدول نشود و بر اساس آن انتخابات اجرایی شود. در استان‌ها افراد اجرایی و نظارت مشخص شدند و اولین اتفاق در این موضوع ثبت‌نام برای کاندیداتوری اعضاست. آنچه هیات نظارت انجام می‌دهد مرّ قانون است و در این دوره اتفاقی که خواهد افتاد این است که هیچ سلیقه‌ای در برگزاری انتخابات نفوذ نخواهد داشت.

شرایط کاندیدا شدن و شرکت در رای دادن

وی با اشاره به شرایط کاندیداتوری و شرکت در انتخابات، ابراز کرد: افرادی که می‌خواهند در انتخابات کاندید شوند باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند؛ ضمن اینکه انتخاب‌کنندگان نیز باید دارای شرایطی از جمله تابعیت ایرانی، عضویت در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و ساکن بودن در منطقه برگزاری انتخابات باشند. همچنین شرایط انتخاب‌شوندگان نیز به این شکل است که افراد باید تابعیتی ایرانی داشته باشند. سوءپیشینه کیفری و فساد اخلاقی و… نداشته باشند و دارای التزام به دین اسلام نیز از جمله شرایط برای انتخاب شوندگان است.

هیات نظارت بر انتخابات با حضور افراد دستگاه‌های مختلف

رئیس هیات مرکزی نظارت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با تأکید بر اینکه این اطمینان را می‌دهیم که افرادی که دلسوز هستند و می‌خواهند انتخاب شوند اگر از انگیزه لازم برای خدمتگزاری برخوردار باشند، انتخاب خواهند شد، گفت: در دوران گذشته افرادی در هیات نظارت و اجرایی حضور پیدا می‌کردند،‌ خود از ارکان سازمان بودند؛ یعنی یک تسلسلی وجود داشت، اما در این دوره با هوشمندی دولت هیات اجرایی و هیات نظارت از دستگاه‌های مختلف معرفی شدند که این از شرایط خاص پنجمین دوره برگزاری انتخابات نظام روان‌شناسی و مشاوره است و کارشکنی مفهومی نخواهد داشت.

مسجدی آرانی درباره جلوگیری از تبلیغات افراد مختلف شرکت‌کننده در انتخابات در زمان تعیین‌شده برای برگزاری انتخابات، یادآور شد: مکاتباتی با دستگاه‌های تبلیغاتی انجام داده‌ایم به این شکل که از زمان آغاز انتخابات، فردی که در مظان کاندیداتوری قرار دارد نباید برای مصاحبه و دیگر کارهای تبلیغاتی حضور داشته باشد و اگر گزارشی از سوی اعضای سازمان در این خصوص وجود داشته باشد، می‌تواند به هیات نظارت ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: در 31 استان کشور انتخابات برگزار می‌شود و در استان‌ها هیات‌های اجرایی و نظارت شکل گرفته و اشراف کامل به برگزاری انتخابات در شهرهای مختلف وجود خواهد داشت، ضمن اینکه نمایندگانی از وزارتخانه‌های بهداشت، کشور، علوم و دادستانی کشور برای استان تهران به مانند سایر استان‌ها معرفی و شکل گرفته است و ادغامی بین استان تهران و کشور در انجام فرایند انتخابات وجود ندارد.

به هر حال انگار بخت برگزاری انتخابات پنجمین دوره سازمان نظام روانشناسی باز شده و جامعه روانشناسان و مشاوره کشور به آرزوی خود برای برگزاری انتخابات جدید رسیده اند تا با انتخابا افراد جدید فعالیت این سازمان مهم با ایده و نظرات جدیدی روبرو شده و فعالیت آن حال و هوای دوباره به خود گیرد

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا