جامعه

برای توسعه حمل و نقل عمومی سالانه ۲۰ هزار میلیارد بوجه لازم است

معاون شهردار تهران از هزینه ۲۰ هزار میلیاردی توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران خبر داد و گفت: امسال از محل مجتمع های ایستگاهی هزار میلیارد درامد داشتیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری امروز خود که با حضور شهردار تهران برگزار شد، به توضیح گزارش عملکرد ۴ ساله این معاونت و تشریح مسائل کلیدی معاونت حمل‌ونقل شامل ترافیک عبور و مرور روان و توسعه و بهسازی حمل و نقل عمومی، کاهش و رفع آلودگی هوا و آلودگی‌های محیط زیستی و افزایش ایمنی، کاهش تصادفات منجر به فوت و افزایش بهره وری معابر پرداخت و گفت: البته مورد سوم جزو رویکردهای جدید معاونت است.

وی درباره سیاست‌ها و راهبردهای معاونت، این دوره با اشراه به اینکه افزایش مطلوبیت حمل و نقل همگانی با تاکید بر مترو، توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور، توسعه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، مدیریت عرضه و تقاضا و افزایش ایمنی در حمل و نقل و تامین منابع پایدار در اجرای طرح‌های حمل و نقل جزو این سیاست‌ها است.

وی رویکردهای عملیاتی را در پنج بخش تقسیم کرد و درباره بخش نخست یعنی افزایش مطلوبیت حمل و نقل همگانی با تأکید بر مترو بیان کرد: توسعه کمی خطوط مترو شامل توسعه خطوط، ایستگاه‌ها، ناوگان و قطار ملی؛ توسعه کیفی خطوط مترو شامل تکمیل دسترسی‌ها، تکمیل هواکش‌ها، تکمیل پست‌های برق، تکمیل راه‌های دسترسی از طریق نصب پله برقی و آسانسور و اورهال ناوگان مترو، خرید مستقیم اتوبوس توسط شهرداری، بازسازی ناوگان اتوبوسرانی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی در این دوره مدیریت شهری انجام شده است.

هاشمی گفت: در طول چهارسال گذشته تاکنون اجرای طرح دوچرخه اشتراکی، احداث مسیرهای ویژه دوچرخه سواری، مناسب سازی معابر برای معلولان و جانبازان، ساخت خیابان کامل، برنامه ریزی جهت اجرای مسیر اتوبوس برقی در خیابان جمهوری، توسعه مراکز معاینه فنی، اجرای طرح معاینه فنی برتر و اجرای طرح کاهش، اتفاق افتاده است.

هاشمی درباره بخش سوم توسعه حمل و نقل هوشمند، گفت: توسعه زیرساخت فیبر نوری، توسعه سامانه‌های ثبت تخلف از چراغ قرمز، توسعه سامانه‌های ثبت تخلف سرعت، تکمیل رینگ ورودی و خروجی محدوده طرح کاهش، توسعه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، توسعه دپربین‌های نظارت تصویری، برنامه ریزی جهت بکارگیری بخش خصوصی در نصب ۴۲۰۰ سامانه هوشمند حمل‌ونقل نیز شامل این بخش است.

وی بخش چهار، مدیریت عرضه و تقاضا و افزایش ایمنی در حمل نقل عمومی را شامل تغییر الگوی اجرای طرح ترافیک با هدف برقراری عدالت اجتماعی، حذف تبعیض و رانت و فراهم کردن امکان دسترسی تمامی شهروندان به محدوده مرکزی شهر، ساماندهی و مدیریت پارک حاشیه‌ای، آغاز احداث پارکینگ‌های محله‌ای، تغییر رویکرد خط کشی معابر بزرگراهی و اجرای خط کشی عملکرد محور، اصلاح هندسی و رفع نقاط حادثه خیز، ذکر کرد.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر بخواهیم در زمینه حمل و نقلی موفق باشیم باید سالانه نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان به قیمت کنونی هزینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه سیستم حمل و نقلی استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت، و شرکت مجتمع ایستگاهی استفاده شد که امسال از محل مجتمع‌های ایستگاهی شهرداری هزار میلیارد درآمدزایی داشته و پیش بینی می‌شود سال آینده به رقم ۲ هزار میلیارد برسد، اظهار داشت: استفاده از ماده ۱۸ و ۱۲ قانونی و کاهش مصرف سوخت و پیگیری و تهاتر مطالبات اعتبارات حوزه حمل و نقل از سال ۹۶ در حوزه اعتبارات رشد نسبتاً خوبی داشته است.

وی از استفاده از رقم حدود ۵ هزار میلیارد در تبصره‌ها و ردیف‌های اعتباری و مابقی در بودجه سالانه شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: در ایام کرونا بیش از ۱,۱۰۰ میلیارد تومان در اتوبوسرانی و مترو کاهش درآمد داشته‌ایم در حالی که ۱۵۰ میلیارد هزینه‌های ما افزایش داشته است.

وی با اشاره به افتتاح ۳۹ ایستگاه مترو، اعلام کرد شهرداری عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته است و روند توسعه خطوط مترو از سال ۷۷ تا ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در ۴ سال گذشته کار معطل نشده و با سرعت گذشته ادامه داشته و ۳۹ کیلومتر بهره برداری عملکرد قابل قبولی است.

هاشمی گفت: هرچند بخشی از عملیات احداث این ایستگاه‌ها در دوره‌های گذشته اجرا شده بود اما به مرحله بهره برداری نرسیده بود.

وی ادامه داد: بهره برداری از ایستگاه هزینه‌های بالایی دارد. و پیشرفت عملیاتی و ریالی طبق تاریخ مشخص هست.

هاشمی درباره توسعه ناوگان مترو توضیح داد: تولید واگن ملی با بومی سازی ۹۸ درصد از افتخارات بوده است. و ۶ ماه بعد از رونمایی، نیازمند تایید بین المللی است.‌

در حال تکمیل

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا