جامعه

تحصیل ۲۵۰ هزار دانشجوی رشته‌های پزشکی در کشور/ دانشکده‌های پزشکی در کدام کشورها تأسیس خواهد شد؟


معاون آموزش وزارت بهداشت از تحصیل ۲۵۰ هزار دانشجوی رشته‌های پزشکی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس ، ابوالفضل باقری فرد معاون آموزش وزارت بهداشت در نشست خبری که با حضور تعدادی از خبرنگاران در محل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد اظهار داشت: موضوع ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت در دهه شصت مطرح شد و این ادغام صورت گرفت و وزارت بهداری به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تبدیل شد و در دنیا کمتر کشوری داریم که این سبک از آموزش و بهداشت را داشته باشد.

وی عنوان کرد: این موضوع برکات زیادی را برای کشور داشته است دستاوردهای زیادی برای کشور داشته است، مهم‌ترین دستاورد ادغام آموزش و پژوهش و تحقیق در کنار هم باعث شده تا فارغ‌التحصیلان مهارت کافی داشته باشند.

معاون آموزش وزارت بهداشت افزود: ما آموزش را خودمان انجام می‌دهیم و مهارت کافی را در بیمارستان به دانشجو می دهیم. در گذشته بسیاری از پزشکان خارجی در کشور ما فعال بودند و خدمات سلامت از نظر تعداد افت زیادی داشت. در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در وزارت بهداشت درحال تحصیل هستند و ۲۱ هزار نفر عضو هاچیات علمی هستند و نیمی از آنها خانم هستند، در حال حاضر ۶۶ هزارذ دانشجوی پزشکی و ۱۴ هزار دانشجوی دندانپزشکی داریم.

وی افزود: ۸۰۰ مراکز تحقیقاتی وابسته به رشته‌های پزشکی داریم و ۱۵۰ رشته تخصصی و فوق تخصصی داریم، همه رشته‌های بالینی دنیا را در کشور داریم و نیازی نیست کسی برای تحصیل به خارج از کشور مراجعه کند.

به گفته باقری‌فرد، مدرک تحصیلی وزارت بهداشت در همه جای دنیا مورد تایید است و در حوزه درمان کیفیت درمان به حدی است که عمدتا از کشورهای منطقه به ایران مراجعه می‌کنند.

وی توزیع نامناسب پزشکان را از مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: به دنبال بومی سازی پزشکان هستیم و تلاش خواهیم کرد بومی سازی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی صورت گیرد تا ماندگاری در مناطق محروم ایجاد شود.

وی سه دستاورد مهم ادغام را، ارتقای کمی خدمات حوزه سلامت، ارتقای کیفی خدمات سلامت و ارتقای شاخص‌های سلامت برشمرد و تاکید کرد،: کاهش مرگ و میر مادران باردار افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر نوزادان از برکات ادغام است.

باقری فرد گفت: مسایل اقتصادی و درآمد پایین ممکن است به موضوع مهاجرت دامن بزند اما در این دوره موضوع سقف حقوق برداشته شد تا کمک مالی به معیشت پزشک شود و انگیزه ایجاد شود.

وی در خصوص مشکلات آزمون دستیاری گفت: در آزمون دستیاری ۴۸ مشکلاتی ایجاد شد و در آزمون ۴۹ مشکلات با تغییرات آیین نامه برطرف شد. دیوان عدالت اداری نیز در جریان این موضوع است.منابع بروز شده است و طبق تقویم در اردیبهشت برگزار خواهد شد، اصرار ما به دلیل حضور دستیاران در مهرماه در بیمارستان ها است و تاکید داریم آزمون و ارایه خدمات به موقع انجام شود.

باقری فرد در خصوص افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی گفت: این موضوع امسال صورت گرفته است و استمرار این برنامه موظف هستند به وظایف خود عمل کنند. افرایش ظرفیت نیازمند زیرساخت لازم است و اگر زیرساخت فراهم نشود کیفیت به خطر خواهد افتاد. ما افزایش ظرفیت داشتیم و هنوز بودجه‌‌ای در اختیار دانشگاه قرار نگرفته است.

وی در خصوص بومی گزینی دانشجویان گفت: درحال حاضر حدود ۵۰۰ نفر درحال انجام این کار هستند و بومی گزینی تعاریف خاص خود را دارد و فعلا درحال بومی گزینی نیروهای تخصصی هستیم و اقداماتی با سازمان سنجش برای پزشکی عمومی درحال انجام است.

وی ادامه داد: درحال حاضر حدود ۶ هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم که از نظر ما این تعداد قابل افزایش است، ایجاد شعبه‌های دانشگاهی در سایر کشورها از برنامه‌های ما است که یک شعبه در کربلا نیز ایجاد کردیم، همه هزینه‌ها را کشور عراق قبول کرده است و تامین استاتید بر عهده ما است، در کشور غنا و تاجیکستان نیز شعب دانشگاهی ایجاد خواهیم کرد، هر یک از دانشجویان خارجی می‌توانند سفیران علمی و فرهنگی باشند و به دنبال توسعه آموزش پزشکی در در حوزه بین‌الملل هستیم.

باقری فرد گفت: کمیته تطبیق و متناسب سازی برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد شده است و تغییرات لازم برای این دانشجویان ایجاد شد تا پس از بازگشت مشکل مدرک تحصیلی نداشته باشد. دانشجویان خارجی که در کشور ما آموزش می‌بینند بر اساس قانون اجازه کار در ایران را ندارند و ما متناسب با نیاز کشور مبدا آموزش ارایه می‌دهیم.

در ادامه سلیمان احمدی در علمی همایش مرجعیت علمی درخصوص هفتمین همایش مرجعیت علمی گفت: اگر بخواهیم ادغام را تعریف کنیم باید از آن به عنوان دستاورد درون زاد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یاد کرد. این دستاورد بزرگی در عرصه بین‌المللی است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه آموزشی در کلاس درس نیاز جامعه را در نظر میگیریم و فراگیران بر اساس نیاز آموزش می‌بینند، آموزش پزشکی باید پاسخگوی جامعه باشد و فارغ‌التحصیلان باید توامندی شناسایی نیاز و برآورده کردن نیاز را داشته باشند.

احمدی ادامه داد: از نظر منابع انسانی کمتر از ۱۵ درصد فراگیران آموزش در اختیار ما هستند و اما تولیدات آموزشی ما سهم ۵۰ درصدی دارد که این موضوع اثربخشی ادغام را نشان می‌دهد.

دبیر علمی همایش مرجعیت علمی گفت: بسیاری از کشورها نیز به سمت ادغام حرکت می‌کند.

احمدی ادامه داد: وزارت بهداشت خود را موظف به کیفیت آموزش می‌داند و خروجی نظام آموزشی پزشکی باید با کیفیت باشد.

وی گفت: رویکرد بین‌المللی سازی فاخر شده است و امروز بین‌المللی سازی در خانه مطرح است و باید در فرآیند کاری دانشگاهی این موضوع را در نظر بگیریم و بین‌المللی سازی به معنای آمدن و رفتن دانشجو نیست.

در حال بروزرسانی….


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا