جامعه

سرنوشت پنجره جمعیتی کشور در گروه تصمیمات دولت سیزدهم

یک کارشناس اقتصاد بهداشت گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که دولت سیزدهم باید برای آن برنامه دقیق و عملیاتی داشته‌باشد مسئله ازدواج و فرزند آوری جوانان است، چون پنجره جمعیتی به زودی بسته می شود.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: محمد احسانی کیا کارشناس ارشد اقتصاد بهداشت با ارسال یادداشتی به خبرگزاری مهر با اشاره به نزدیک شدن به ایام سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و حضور پرتعداد چهره‌های سرشناس کشور در این انتخابات، نوشت: «مردم بار دیگر در آستانه یک انتخاب راهبردی برای تعیین مسیر آینده کشور قرارگرفته‌اند. انتخابی که در آن بالاترین مسئول اجرایی کشور تعیین می‌شود و در نتیجه آن رویکرد کشور در مواجهه با مشکلات مختلف مشخص می‌شود. انتخابی که اگر به صورت هیجانی و صرفاً به‌خاطر رای نیاوردن کاندیدهای مخالف انجام شود، ممکن است صدمات جبران ناپذیری را برای مردم و آینده کشور در پی داشته‌باشد.

اما این انتخابات یک تفاوت اساسی با تمام انتخابات گذشته و حتی آینده کشور دارد، چراکه بازه زمانی چهارساله دولت سیزدهم، در برهه‌ای قرار گرفته‌است که بسیاری از متولدین دهه شصت یعنی بخش مهمی از جمعیت جوان و مولد کشور از سن باروری خارج شده و در نتیجه ظرفیت فرزند آوری آنها نیز برای همیشه از دسترس خارج می‌شود. این اتفاق یعنی در صورت عدم پیگیری سیاست‌های جمعیتی کشور و نادیده گرفتن فرصت فرزند آوری آنها عملاً بحران سال‌خوردگی جمعیت و تبعات بی‌شمار آن بر اقتصاد، فرهنگ، زندگی مردم، امنیت و… در آینده قطعی می‌شود.

این در حالی است که مطابق آمارهای جمعیتی، هم‌اکنون نرخ رشد جمعیت کشور به کمتر از ۱ درصد و نرخ فرزند آوری به رقم بی‌سابقه ۶/۱ در سال ۱۳۹۹ رسیده است و متاسفانه ۳ میلیون نفر از ۱۱ میلیون جوان مجرد در سن ازدواج دهه شصتی‌ها هستند.

با توجه به موارد ذکر شده به‌خوبی می‌توان نقش بی‌بدیل دولت سیزدهم را در تعیین آینده کشور درک کرد، چراکه فرصت امروز در آینده تکرار نمی‌شود و با بسته شدن پنجره جمعیتی ایران که در هر کشور تنها یک بار اتفاق می‌افتد دیگر امکان جبران خسارت وجود نخواهد داشت. درنتیجه یکی از مهمترین مشکلاتی که دولت سیزدهم باید برای آن برنامه دقیق و عملیاتی داشته‌باشد مسئله ازدواج و فرزند آوری جوانان است که در این سال‌ها نادیده گرفته شده و کاهش ۲۵ درصدی تعداد موالید از سال ۱۳۹۵ تا به حال شاهدی بر این مدعا است.»

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا