جامعه

مقصر بوی نامطبوع مسیر فرودگاه/متولی رفع مشکل کیست؟


بوی نامطبوع همچنان در مسیر فرودگاه امام است. مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران گفت که متولی رفع بوی نامطبوع سازمان محیط زیست است.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) وجود دارد. مدتهاست این مشکل به قوت خود باقی است. بیش از بیست کانون بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تاکنون شناسایی شده است و البته جلسات متعددی هم برای رفع این مشکل گذاشته شده است.

دامداری‌ها،‌ واحدهای صنعتی،‌کهریزک و… از جمله کانون‌های انتشار بو هستند. هر چند که  مسولان شهرداری تهران معتقد است که آرادکوه در این بو خیلی دخیل نیست.

 کمیسیون‌هایی تشکیل شد/بررسی علت انتشار بوی نامطبوع 

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: برای بررسی علت انتشار بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام(ره) کمیسیون‌هایی تشکیل شد و موضوع‌هایی را پیگیری کردم تا علت انتشار بوی نامطبوع را بررسی کنم. 

به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، تعدادی کانون بو شناسایی شد که برخلاف باور برخی که وجود دامداری‌ها را علت انتشار این بود می‌دانند و این باور صحیح نبود،‌ علت اصلی انتشار وجود گذر فاضلاب هم اعلام شد. 

وی تأکید کرد که بررسی‌های لازم برای مشخص شدن کانون این بو انجام شده است. 

جابه جایی آراد کوه/همچنان بوی نامطبوع در مسیر فر ودگاه امام(ره) وجود دارد

برخی متهم اصلی را در انتشار بوی نامطبوع، آرادکوه می‌دانستند و حتی دولتی‌ها پیشنهاد جابجایی آرادکوه را از این محدوده دادند.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران سال گذشته در این باره گفت که شهرداری تهران مکلف شده جانمایی برای محل جدید آرادکوه انجام دهد. همچنان بوی نامطبوع در مسیر فر ودگاه امام(ره) وجود دارد. 

 کانون‌های بوی نامطبوع در سه بخش آرادکوه، فاضلاب‌های خانگی و فاضلاب‌های صنعتی 

وی در خصوص بررسی بوی نامطبوع تهران گفت: کانون‌های بوی نامطبوع در سه بخش آرادکوه، فاضلاب‌های خانگی و فاضلاب‌های صنعتی دامداری‌ها شناسایی شده است و آن بخش که موجب بوی نامطبوع شده مربوط به فاضلاب خانگی است.  

استاندار تهران گفت: در بررسی‌ها مشخص شد که در مسیر فرودگاهی امام بوی مستمری استشمام می‌شود که  ناشی از وجود فاضلاب‌های خانگی در رودخانه‌های این مسیر مشخصا در محدده پل فشافویه است.

 روزانه هزاران تن ورودی زباله داریم/فعالیت آرادکوه در مکان فعلی نه عقلی است و نه منطقی 

وی همچنین به موضوع آرادکوه اشاره کرد و گفت: روزانه هزاران تن ورودی زباله داریم که بخشی از آن دفع می‌شود و الباقی عمدتا  تر و فسادپذیر است و به صورت شیرابه تولید می‌شود و آلایندگی آن زیاد است. 

وی ادامه داد: به عقیده بسیاری از کارشناسان محیط زیست، فعالیت آرادکوه در مکان فعلی نه عقلی است و نه منطقی و شهرداری مکلف شد که  جانمایی برای آرادکوه  صورت گیرد تا مشکل آرادکوه به صورت ریشه‌ای حل شود. 

متولی رفع بوی نامطبوع سازمان محیط زیست است/برای ارتقاء آرادکوه اقداماتی صورت گرفت

همچنان کانون انتشار بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام(ره) شناسایی نشده است. شینا انصاری مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: متولی رفع بوی نامطبوع سازمان محیط زیست است. گفته می‌شود یکی از کانون‌ها آرادکوه است. ما برنامه‌های جامعی در این زمینه داریم و برای ارتقاء آرادکوه اقداماتی صورت گرفته است.

مرکز دفنی با قدمت نیم قرن داریم/ورودی زباله کاهش یافت

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران ادامه داد: ما در آرادکوه مرکز دفنی با قدمت نیم قرن داریم، هر چند که در حال حاضر میزان ورودی زباله به آرادکوه کاهش چشمگیری پیدا کرده است و از ۷ هزار تن به ۵ هزار تن رسیده است. کانون‌های دیگری متولی بو هستند که محیط زیست باید آنها را رفع و رجوع کند، البته ما در آرادکوه ایستگاه هواشناسی نصب کرده‌ایم و همچنین نصب ایستگاه پایش مولد بو هم در دستورکار است.

شهرداری تهران پیگیری‌هایی انجام داد/تا این لحظه علت دقیق این بو مشخص نشده است/مرکز مطالعات در حال کار بر روی این موضوع است

وی همچنین در خصوص انتشار بوی نامطبوع در فصل سرد سال در تهران هم گفت: موضوع بوی نامطبوع هم در تهران متولی‌اش محیط زیست است، اما ما هم در شهرداری تهران پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم، اما تا این لحظه علت دقیق این بو مشخص نشده است. البته پروژه‌ای تعریف شده که در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در دست اقدام است. این بو در فصل سرد سال و زمانی که اینورژن رخ می‌دهد ایجاد می‌شود. هنوز علت دقیق آن مشخص نیست، اما مرکز مطالعات در حال کار بر روی این موضوع است.

در حال حاضر میزان ورودی زباله به آرادکوه کاهش پیدا کرده است. صدرالدین علیپور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این باره گفت: با اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌‌مدت یعنی دفن بهداشتی، افزایش ظرفیت زباله‌سوزها مطابق با استانداردهای روز دنیا، گرفتن شیرابه و کاهش دفن زباله از جمله اقداماتی است که در دستورکار است. 

 آرادکوه ۶۰ سال پیش و پس از سالها مطالعه برای دفع و دفن زباله انتخاب شد

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به موضوع بوی نامطبوع مجتمع پردازش و دفع آرادکوه اشاره کرد و گفت: آرادکوه ۶۰ سال پیش و پس از سالها مطالعه به عنوان بهترین نقطه برای دفع و دفن زباله انتخاب شد، اما به مرور زمان از حیث شهرسازی،‌فاصله‌گذاری‌ها رعایت نشد و سازه‌های مختلفی مانند فرودگاه و بزرگراه در نزدیکی آن ساخته شد. 

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به موضوع جمع‌آوری زباله هم اشاره کرد و گفت: زمانی مردم عادت کرده بودند که پسماندها را در زمانی معین به بیرون از منزل می‌آوردند، اما با مخزن‌گذاری در سطح شهر، مردم هر ساعتی که می‌خواستند می‌توانستند پسماند را درون این مخازن قرار دهند. بنابراین نظام جمع‌آوری زباله دچار اخلال شد. 

وی ادامه داد: نگاه به تجربه‌های موفق مخزن‌گذاری در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که این مخازن باید مالک داشته باشند؛ یعنی داخل مخازن و به تفکیک زباله‌های خشک و تر جانمایی شوند. 

وی همچنین به تولید زباله اشاره کرد و گفت: یکی از گام‌های اجرای طرح کاهش پسماند، برنامه‌ریزی برای پسماندهای حجیم و الکترونیک است و برای این منظور هم اقداماتی انجام شده است. 

براساس این گزارش، سالهاست که موضوع بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه وجود دارد. با وجود اینکه کانون‌هایی برای این بو شناسایی شده، هنوز به قطعیت مشخص نیست که مقصر این بوی نامطبوع کجاست. البته در این زمینه کمیته‌هایی تشکیل و کارشناسانی هم فعالیت کرده‌اند اما هنوز به قطعیت نرسیده‌اند. 

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا