جامعه

هماهنگی در اجرای دقیق قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول

حجت‌الاسلام خلیلی تاکید کرد؛

معاون اول قوه قضاییه گفت:در اجرای دقیق قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول باید هماهنگی کامل صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هماهنگی اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی معاونت اول قوه قضائیه و با حضور معاون راهبردی، معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونان وی، رئیس مرکز آمار و فناوری و اطلاعات و رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار شد.

معاون اول قوه قضائیه گفت: یکی از دغدغه‌های قوه قضائیه کثرت دعاوی و جرایم مرتبط با معاملات اموال غیرمنقول بوده است و قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول، علیرغم اختلاف نظرهایی که در جریان تصویب آن وجود داشت اکنون لازم‌الاجرا شده است و می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی تصریح کرد: اجرای هر قانونی ممکن است مشکلات و پیچیدگی‌هایی داشته و به لوازم و زیرساخت‌هایی نیاز داشته باشد، ولی موانع نباید اجرای قانون را به تأخیر اندازد و یا تعطیل کند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: ضرورت دارد هماهنگی کامل بین بخش‌های مختلف قوه قضائیه و همچنین دستگاه‌های اجرایی، برای اجرای قانون صورت گیرد و اقدامات فوری و ضروری در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: لازم است جلسات مشترک مستمر و هفتگی به منظور هماهنگی در حسن اجرای قانون برگزار شود و موانع اجرای قانون با هماهنگی مرتفع شود.

در ابتدای این نشست، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، گزارشی از اقدامات انجام شده برای اجرای قانون از جمله هماهنگی جهت تدوین آئین‌نامه‌ها و تأمین اعتبارات مورد نیاز ارائه و گفت: هماهنگی‌های لازم برای تدوین آئین‌نامه‌های قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول بین دستگاه‌های مختلف در حال، اجرا است و عزم جدی برای اجرای قانون مذکور وجود دارد و در عین‌حال تسریع روند اجرای قانون نیازمند اقدامات مشترک با برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله ارتقا و اتصال برخی سامانه‌ها است.

در ادامه معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به ابلاغ و لازم‌الاجرا شدن قانون به اقداماتی که بعد از ابلاغ قانون در سازمان ثبت انجام شده است، اشاره کرد و گفت: چندین کارگروه برای هماهنگی تدوین آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و طراحی سامانه‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز قانون در سازمان ثبت تشکیل شده است.

همچنین، معاون فناوری سازمان ثبت گزارشی از آخرین وضعیت طراحی و پیاده سازی سامانه‌های مورد نیاز برای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول ارائه کرد و گفت: برخی سامانه‌ها از جهت زیرساخت و فرآیند فنی آماده شده‌اند و برخی نیز در حال طراحی یا ارتقا هستند و به محض آنکه آئین‌نامه‌های قانون تصویب و ابلاغ، شود این سامانه‌ها عملیاتی می‌شوند.

در ادامه این نشست معاون راهبردی قوه قضائیه ضمن تشریح فرآیند تدوین و تصویب قانون گفت: برای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول برخی اقدامات فوری بایستی انجام شود و بعضی زیرساخت‌ها و آئین‌نامه‌ها برای حسن اجرای قانون فوریت دارد که این قبیل اقدامات نسبت به سایر اقدامات اولویت دارد.

حاضران در جلسه در ادامه به بحث و بررسی در خصوص برخی موارد قانون الزام به ثبت معاملات غیرمنقول پرداختند.

در خاتمه جلسه مقرر شد به صورت هفتگی جلسات مستمر تا رفع کامل موانع اجرای قانون برگزار شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا