جامعه

پیش‌شرط‌های مهم پیشگیری از وقوع بحران در پایتخت/هشدار درباره خطر گسل و گودهای پرخطر


مدیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران توضیحاتی درباره پیش‌شرط‌های مهم برای پیشگیری از وقوع بحران در پایتخت ارائه داد.

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، وبینار تخصصی بررسی مهمترین اقدامات انجام گرفته در زمینه کاهش خطر شهر تهران به مناسبت روز کاهش اثرات بلایایی طبیعی با شعار شهروند آگاه، شهر آماده و جامعه تاب‌آور به صورت حضوری و آنلاین در مرکز فرماندهی مدیریت بحران تهران برگزار شد.

علی نصیری سرپرست سازمان در این وبینار اقدامات انجام گرفته طی چند ماه اخیر در حوزه مدیریت بحران را نویدبخش آینده‌ای بهتر برای کشور دانست و یادآور شد: برای نخستین بار شورای عالی مدیریت بحران با حضور رئیس جمهور پیش از وقوع هر حادثه‌ای تشکیل شد و تصمیمات کلیدی و مصوباتی ارزشمند در این زمینه تدوین شد.

وی افزود: همچنین ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز با حضور وزیر کشور تشکیل و در نهایت شهردار تهران به عنوان جانشین وزیر کشور در مدیریت بحران پایتخت منصوب شد که این تفویض اختیار منجر به برگزاری جلسات منظم کارگروه‌ها و نیز برگزاری جلسات فصلی ستاد و برنامه‌ریزی بهتر برای شهر تهران خواهد شد. 

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این نکته که باید زندگی همراه با مخاطره را بپذیریم، افزود: ما حوادث طبیعی و انسان‌ساخت داریم ولی این به معنای وجود بحران طبیعی نیست. چون بحران انسان‌ساخت است و می‌توان با انجام اقدامات فنی و اتخاذ تصمیمات درست و برنامه‌ریزی اصولی جلوی وقوع بحران ناشی از حوادث طبیعی را گرفت.

وی از مقاوم‌سازی سازه‌ای، به روزرسانی اطلاعات و نیز آگاه‌سازی شهروندان به عنوان بخشی از پیش‌شرط‌های مهم برای پیشگیری از وقوع بحران یاد کرد و گفت: همچنین در بحث پیشگیری ، در کنار راه‌اندازی سامانه‌های مختلف باید رویکرد مدیریت ریسک را احیا کنیم.
نصیری با اشاره به وضعیت برخی گودهای خطرناک رها شده در سطح تهران و نیز ساختمان‌های ناایمن، بر ضرورت بروزرسانی اطلاعات موجود در این زمینه تاکید کرد و یادآور شد که در سازمان مدیریت بحران چنین اقداماتی مرحله به مرحله و منطقه به منطقه در حال انجام است.

وی از توافق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان آتش‌نشانی به منظور انجام فعالیت مشترک در زمینه آموزش داوطلبان مردمی و ادغام نیروهای داوطلب وابسته به این دو سازمان خبر داد و توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های آموزشی پیش‌بینی شده در این زمینه در سطح مساجد شهر تهران ارائه داد. 

در ادامه این نشست مجتبی حسینی معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان به معرفی اقدامات انجام گرفته در زمینه کاهش خطرپذیری شهر تهران پرداخت و ضمن معرفی سامانه هشدار سریع در زمینه فعالیت ۲۶ دستگاه شتاب‌نگار نصب شده در سطح شهر تهران توضیحاتی ارائه داد.   

وی از سامانه تخمین سریع خسارت،پایش راهکارهای کاهش خطرپذیری خطرات زمین ساخت، سامانه آنلاین پایش حرکات پوسته زمین، تهیبه نقشه پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش شهر تهران، بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول تهران، طراحی و توسعه میز پایش برخط پیش‌بینی جوی ، پهنه‌بندی خطرپذیری سیل و توسعه پایگاه‌های پشتیبانی و مدیریت بحران شهر تهران به عنوان بخشی از اقدامات پیشگیریانه در حال انجام در شهر تهران یاد کرد و و به تشریح این برنامه ها پرداخت.

 در ادامه این وبینار کارشناسان و متخصصان به بررسی وضعیت لرزه‌خیری پایتخت، شبکه لرزه‌نگاری پهنه‌بندی گسلی، ساختار گسل‌ها، تاریخچه آن و میزان احتمال خطر این گسل‌ها پرداختند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا