ورزش

تدوین سند راهبردی نخستین گام نجات فوتبال شیراز است

ایسنا/فارس رئیس هیئت فوتبال شیراز از استعدادهای فراوان فوتبال شیراز می گوید که به دلیل مدیریت غلط، هر ساله هدر می روند و آینده ای برای آنها در این شهر وجود ندارد.

سیدمحمدرضا حسینی که حدود یک سال است جانشین کاووس عباسی شده، در گفت و گو با ایسنا از تلاش های هیئتش برای کاهش آسیب ها می گوید و ضمن تایید ضعف های فوتبال این شهر، برای رهایی از این بحران راهکارهایی را هم پیشنهاد می دهد.

تلاش کردیم آسیب کمتری به مدارس فوتبال برسد

حسینی در ابتدا به وضعیت مدارس فوتبال اشاره و اضافه کرد: به مدارس فوتبال این مجوز را داده ایم که از ابتدای تیرماه کارشان را آغاز کنند.  در اواخر سال گذشته پس از تقریبا یک سال تعطیلی مسابقات فوتبال پایه، تصمیم گرفتیم فقط در راستای اینکه بازیکنان بیایند و بازی کنند و باشگاه ها هم وضعیت اقتصادی شان را سر و سامانی دهند، مسابقات را راه اندازی کردیم و تقریبا ۷۰-۸۰ درصد به اهدافمان هم رسیدیم و این چرخه مالی آغاز شد.

وی افزود: در اوایل سال جاری به دلیل شیوع گسترده کرونا، دوباره مسابقات تعطیل شد ولی حالا چند هفته ایست که دوباره کار را شروع کرده ایم. تیم ها هم در شرایط بحرانی و استرس بودند و ما برای کاهش نگرانی آنها، گفتیم امسال تیمی سقوط نمی کند. حتی به برخی تیم ها که آمادگی حضور در مسابقات را نداشتند گفتیم امتیازتان محفوظ است. تمام سعی ما بر این بود که بتوانیم از آسیب رسیدن به باشگاه ها و مدارس فوتبال جلوگیری کنیم و امیدوارم در این راه موفق بوده باشیم.

با اینهمه استعداد چه باید بکنیم؟

مربی سابق تیم های پایه  فجرسپاسی با اشاره به اینکه فوتبال شیراز و فارس، حال و روز خوبی ندارند گفت:  آن قدر استعداد در این شهر است که با کمی مدیریت صحیح، می توانند شیراز را به قطب فوتبال کشور تبدیل کنند. همین حالا تیمی مثل ایمان سبز در رده سنی جوانان به عنوان سوم کشور دست یافته، جایی که تیم هایی مثل سپاهان، ذوب آهن و تراکتور حضور دارند. یا دررده سنی زیر ۱۵ سال تیم خلیج فارس قهرمان ایران شده. در سایر رده های سنی هم موفقیت های زیادی داشته ایم و می بینیم چقدر پتانسیل داریم. با وجود اینکه برنامه ریزی چندانی هم برایشان انجام نداده ایم ولی آنها می روند فولاد خوزستان و سپاهان را شکست می دهند. باشگاه هایی که بزرگترین آکادمی های ایران محسوب می شوند.

حسینی ادامه داد: مشکل اصلی ما در شیراز این است که نمی دانیم با این همه خروجی چه کنیم! یعنی بازیکنی که در رده های پایه رشد می کند، وقتی به سن بزرگسالان می رسد کجا باید برود؟ بازیکنان پشت این درب می مانند. آنهایی که توان مالی دارند راهی شهرهای دیگر می شوند و آنهایی که توان مالی ندارند، هرز می روند. یعنی این مثل رودخانه ایست که نمی توانیم هدایتش کنیم و در نطفه خفه می شود.

باشگاه ها ریسک استفاده از بازیکنان جوان را نمی پذیرند

رئیس هیئت فوتبال شیراز گفت: طبق پژوهشی که که در چندماه اخیرداشته ام، به این نتیجه رسیده ام که در سطح شیراز و استان مربیان دلسوزی مشغول کار هستند ولی نمی توانیم خروجی مناسبی از آنها بگیریم. یک سری مشکلاتی سد راه ماست. مشکل اینجاست که دو تیم لیگ یکی ما هر سال دغدغه این را دارند که به لیگ برتر برسند و یا نیفتند، بنابراین ریسک استفاده از بازیکنان جوان را نمی پذیرند. آنها هم توجیه هایی برای خودشان دارند و برنامه ریزی هایی. اما ببینید یک زمانی از تیم های پایه فجرسپاسی چقدر بازیکن بیرون می آمد. آقای جعفری خیلی به تیم های پایه اهمیت می داد ولی حالا شاهد چنین رویکردی نیستیم. البته باشگاه ها هم شاید تقصیر چندانی نداشته باشند. آنها هم باید یک سری هزینه ها را در بیاورند و تا چرخشان بچرخد. مجبورند.تا زمانی که به فوتبال پایه در این شهر توجه ویژه ای نکنیم، به جایی نمی رسیم.

وی افزود: باشگاه ها، استعدادیابی و برنامه ریزی درستی ندارند. سرهنگ جعفری از رشد بازیکنان پایه، کسب درآمد هم می کرد. ولی الان در چند فصل اخیر، چند بازیکن از تیم های پایه به سطح اول رسیده اند؟ اگر بروید سر تمرین تیم های پایه می بینید همه اش میوه خوب است، اما خروجی نهایی آنقدر کم است که به چشم نمی آید.

نظارت بر مدارس فوتبال بیشتر خواهد شد

متولی فوتبال شیراز گفت: حدود ۷۰مدرسه فوتبال در شیراز ثبت شده که واقعا آمار بالایی است. این باعث می شود که نظارت ما بر این مدارس هم سخت شود. ما یک سری ناظر برای تخلفات داریم ولی تا این نظارت ها به صورت صد درصدی انجام نشود، از سوی باشگاه ها سهل انگاری می شود. امسال برای تخلفات مالی جریمه هم در نظر گرفته ایم و حتی به عنوان مثال عدم حضور پزشکیار ۱۰۰ هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت.

تدوین سند راهبردی

حسینی نخستین راه نجات فوتبال شیراز را تدوین یک سند راهبردی با چشم انداز چندساله عنوان و اضافه کرد: ما تا یک سند راهبردی برای فوتبال نداشته باشیم، این استعدادهایمان هرز می روند. این هم وظیفه هیئت فوتبال است که کارشناسان، اساتید دانشگاه و حتی آموزش پرورش را وارد گود کند. فوتبال کار یک نفر نیست و برای یک نفر هم نیست. فوتبال برای یک جامعه است و هر کسی باید یک گوشه کار را بگیرد.

وی تاکید کرد: اگر قرار است فوتبال شهر شیراز و استان فارس پیشرفت کند، باید سند راهبردی برای آن تدوین شود. آموزش و پرورش و دانشگاه باید وارد کار شوند. تمام دست اندرکاران باید بیایند و مشخص کنند که فوتبال شیراز در ۵ سال دیگر، باید در چه نقطه ای قرار گرفته باشد. اگر من سه سال دیگر نتوانستم به نقطه مورد نظر برسم، یعنی درست کار نکرده ام و باید کنار بروم. پس گام اول این است که بدانیم هدفمان چیست.

درآمد هیئت فوتبال باید صرف پشتوانه سازی شود

رئیس هیئت فوتبال شیراز با این اعتقاد که بهتر است درآمدهای هیئت صرف پشتوانه سازی شود، گفت: این کار درستی نیست که هیئت بیاید درآمدش را به باشگاه های لیگی کمک کند. مثلا اگر هیئت شیراز ۲۰۰ میلیون از فوتبال پایه درآمد دارد، اگر بیاید ۵۰ میلیونش را به تیم های لیگی کمک ند، این ظلم است. ظلمی که در سالیان گذشته شاید رخ داده باشد. بهتر است درآمدهای هیئت صرف رشد فوتبال پایه شود. با همان ۵۰ میلیون تومان ما می توانیم داوران زیادی را تربیت کنیم.

حسینی افزود: الان داوران خوبی در لیگ برتر داریم اما باید برای پشتوانه سازی این ها از همین الان به فکر باشیم. باید اصولی رشد کنند. همه زحمت می کشند اما این زحمات اگر نرود در یک چارچوب و قالب مشخص و با علم گرایی تلفیق نشود، دوباره شکست می خوریم. ما باید تجربه و علم و تلاش را با یکدیگر همراه کنیم تا بتوانیم در آینده نزدیک به سطح خوبی در فوتبال کشور برسیم.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا