ورزش

مصاحبه فارس با خبرنگار شبکه الکاس| بررسی ناکامی ژاوی، شانس پرسپولیس برای قهرمانی آسیا و افت تیم ملی بعد از کی‌روش


در مصاحبه با خبرنگار و تهیه کننده شبکه «الکاس» به بررسی افت قطر در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱، عملکرد عالی نمایندگان کشورمان و وضعیت تیم ملی بعد از جدایی کی روش و شانس صعودش به جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخته شد.


داود ایگدری– مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ آسیا به پایان رسید. از مهمترین اتفاقاتی که در این مرحله رخ داد، صعود ۳ تیم ایرانی به مرحله یک هشتم نهایی و حذف ناباورانه نمایندگان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ بود. قطری ها در ۱۰ سال گذشته در لیگ قهرمانان نتایج قابل قبولی را گرفتند و یکی از پیشگامان به شمار می رفتند. هزینه زیاد و بهره گیری از مربیان توانمند اسپانیا و به خصوص مدرسه فوتبال لاماسیا بارسلونا باعث شده بود فوتبال قطر جهشی فوق العاده داشته باشد.

اما برخلاف انتظار، تیم های قطری و به ویژه السد با هدایت ژاوی هرناندز کاپیتان سابق بارسلونا، به بن بست بزرگی رسیدند و نتوانستند از مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ صعود کنند. ناکامی بزرگ قطری ها در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ به نوعی وجهه این کشور را در فوتبال متزلزل کرد. هزینه های چند صد میلیون دلاری قطری ها و پرورش استعدادهایی مثل اکرم عفیف و المعز علی باعث نشد تا قطری ها بتوانند در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ موفق ظاهر شوند.

نکته مهمتر این بود که استقلال، پرسپولیس و تراکتور به عنوان ۳ نماینده ایران به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان صعود کردند و در میان کشورهای غرب آسیا بیشترین سهم صعود را از آن خود کردیم. این موفقیت باعث شده تا کشورهای حاشیه خلیج فارس را در بهت فرو ببرد و تعجب کنند.

در همین رابطه خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس به سراغ یکی از کارشناسان متبحر قاره آسیا و خبرنگار و گزارشگر شبکه «الکاس» مشهورترین رسانه ورزشی میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ رفته است. «عمر قحطان» خبرنگار، تهیه کننده و گزارشگر عراقی الاصل درباره عدم موفقیت قطری ها و موفقیت ایرانی ها در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱، گفت و گوی مفصلی با فارس انجام داد. این کارشناس فوتبال آسیا درباره شانس تیم‌های ایرانی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان و صعود تیم ملی و تحولات صورت گرفته بعد از جدایی کارلوس کی روش صحبت کرد.

در زیر می توانید متن مصاحبه خبرنگار فارس با این خبرنگار سرشناس شبکه قطری را بخوانید:

فارس: فوتبال قطر در ۱۰ سال گذشته بعد از برنده شدن این کشور در کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ پیشرفت خوبی داشت. برای مثال السد در سال ۲۰۱۱ قهرمان آسیا شد. این پیشرفت به رده ملی هم رسید و موفق شدند در جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ قهرمان شوند. اما چرا این روند پیشرفت در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ به صورت ناباورانه متوقف شد و یک ناکامی بزرگ برای قطر رقم خورد؟

باشگاه های قطری در این فصل از لیگ قهرمانان به امید کسب نتایج خوب وارد میدان شدند. مخصوصا السد با هدایت ژاوی هرناندز که فصلی رویایی را پشت سرگذاشته بود و بدون باخت قهرمان لیگ ستارگان شده بود، بسیار امیدوار بود. اما آنچه السد در این مسابقات کسب کرد، امری غافلگیرکننده و غیرمنتظره بود. اعتقاد دارم این حق السد نبود. این تیم در مرحله گروهی عملکرد خوبی داشت و ۱۰ امتیاز کسب کرد و مستحق صعود به مرحله یک هشتم نهایی بود. اشتباهات داوری در چندین بازی علیه السد شد و در نهایت با یک گل کمتر نتوانست به مرحله بعد صعود کند. به همین خاطر نمی توانم ژاوی و بازیکنان السد را به دلیل عملکردشان سرزنش کنیم. درباره الریان باید بگویم این تیم در لیگ داخلی و آسیا عملکرد ناامید کننده ای داشته است. البته الریان در چند سال گذشته نشان داده نمی تواند نتایج خوبی کسب کند و حضور لورن بلان نمی تواند به این سرعت مشکل ساختاری این تیم را حل کند.

فارس: الدحیل در ۵ سال گذشته تیم اول قطر بود و سیطره کاملی در لیگ ستارگان داشت ولی در دو سال گذشته السد موفق شده به سلطه بلامنازع این تیم پایان دهد. آیا حضور ژاوی روی نیمکت السد دلیل اصلی این پیشرفت تم و پایان دادن به سلطه الدحیل در لیگ قطر است؟

الدحیل در چند سال گذشته نتوانسته نتیجه خوبی بگیرد و افت این تیم با جدایی جمال بلماضی آغاز شد. در دو سال گذشته باشگاه نتوانسته مربی مناسبی را پیدا کند. ۳ مربی جدید الدحیل بعد از رفتن بلماضی موفق ظاهر نشدند و انتخاب خوبی در لژیونرها نداشتند. البته دلیل دیگر افت تیم های قطری در لیگ قهرمانان را می توان مصدومیت بازیکنان دانست که نتوانستند تیمشان را همراهی کنند. تمام این شرایط باعث شده تا تیم های قطری با بدشانسی از صعود به مرحله یک هشتم بازمانند. البته تلاش صبری لموشی و بازیکنان الدحیل برای صعود قابل تحسین بود و آنها هم مثل السد نیاز به یک گل داشتند تا به مرحله یک هشتم نهایی صعود کنند.

فارس: همه فکر می کردند فوتبال قطر بعد از کسب میزبانی جام جهانی جهشی عالی داشته ولی حذف تمام باشگاه ها از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ به نوعی نشان داد این ذهنیت اشتباه است، نظرت چیست؟

بله قبول دارم. باشگاه های قطر افت کردند. در شرایط کنونی رقابت در لیگ ستارگان تنها میان السد و الدحیل وجود دارد و این دوقطبی باعث شده تا لیگ افت کند. در قطر مسئولان در تلاش هستند تا لیگ از این دو قطبی خارج شود و راه حل هایی دارند تا حس رقابت میان تیم ها بیشتر شود. این دو قطبی شدن باعث شده تا هواداران فوتبال معترض باشند. به همین خاطر مسئولان به دنبال اصلاح این ساختار و تقویت تیم های دیگر برای ایجاد رقابت بیشتر هستند.

فارس: شما به عنوان خبرنگار مشهوترین رسانه ورزشی قطر(شبکه الکاس) آیا ضعف داوری ها را باعث ناکامی در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ می دانید؟ همچنین سطح داوری را در حالت کلی چگونه ارزیابی کردید؟

اشتباهات داوری دلیل اصلی حذف شدن السد از این رقابت ها بود. نبود تکنولوژی کمک داور ویدئویی (VAR) در مرحله گروهی لیگ قهرمانان تصمیمی فاجعه آور از سوی AFC بود. با این تصمیم نادرست کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم های زیادی متضرر شدند. این را می توان شکستی جدید برای AFC نام برد که در سال های گذشته در بسیاری از امور دچار اشتباه شده است. از جمله تصمیمات جنجالی و بحث برانگیز AFC انتخاب نادرست شهرهای میزبان است. از دیگر اقدامات نادرست که شکست بزرگ برای این سازمان به شمار می آید، موضوع حق پخش لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ بود. AFC حق پخش را نفروخت و خواهان مبلغی غیر متعارف شد. این اقدامش باعث شد تا میلیون هوادار فوتبال در قاره آسیا از تماشای بازی ها به صورت زنده محروم شوند.

فارس: قطر در دوره گذشته لیگ قهرمانان میزبان مسابقات به صورت متمرکز بود. تیم های قطری موفق شدند نتایج بهتری را کسب کنند ولی در این فصل نتوانستند. آیا میزبان نبودن روی نتایج کسب شده تاثیر گذاشت؟ سوال مهمتر چرا مسئولان قطری برای میزبانی از لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ اقدام نکردند؟

اگرچه دوره قبل به میزبانی قطر برگزار شد ولی در حالت کلی تیم های قطری نتایج سرشار از موفقیت را به دست نیاوردند. البته نتایج کسب شده نسبت به این فصل بهتر بود. سیستم جدید AFC برای تیم های صعودکننده که بسیار عجیب و غریب بود، می تواند دلیلی باشد که تیم های قطری نتوانستند به مرحله یک هشتم صعود کنند. السد و الدحیل هر دو در جایگاه دوم گروهایشان قرار گرفتند ولی مجوز صعود کسب نکردند.

درباره میزبانی باید بگویم مسئولان قطر در رقابت های امسال لیگ قهرمانان به کشورهای دیگر اجازه دادند تا بتوانند میزبانی کنند. علی رغم آمادگی ۱۰۰ درصد برای میزبانی این دیدارها یا هر تورنمت دیگر، مسئولان قطر تصمیم گرفتند تا خود را کنار بکشند تا کشورهای دیگر بتوانند برای کسب میزبانی شانس داشته باشند. مخصوصا اینکه قطر در سال گذشته لیگ قهرمانان، کنفدراسیون آسیا را در شرایط سخت کرونایی با میزبانی نجات داد. همچنان که گفتم مسئولان قطری خواستند دیگر کشورها بتوانند میزبانی مسابقات گروهی را کسب کنند. قدرت قطر برای میزبانی در سال گذشته به نحو احسن ثابت شد. به همین خاطر نیازی نبود دوباره توانایی میزبانی اش را ثابت کند. عدم میزبانی روی کسب نتایج تیم های قطری در لیگ قهرمانان تاثیر نگذاشت چون بازی ها بدون تماشاگر بود و فرقی نمی کرد در هرکجا برگزار شود.

فارس: بسیاری از کارشناسان معتقدند پیشرفت فوتبال در قطر مدیون حضور مربیان اسپانیایی از مدرسه لاماسیای بارسلونا است. مربیان اسپانیایی زیادی در ۱۰ سال گذشته برای آموزش به قطر آمدند. بارزترین آنها سانچس سرمربی کنونی تیم ملی قطر است که از تیم های پایه ها شروع کرد و به رده بزرگسالان رسید و در نهایت این تیم را قهرمان آسیا کرد. نظرت درباره این موضوع چیست؟

بله درست است. مربیان خارجی و به ویژه مربیان اسپانیایی نقشی کلیدی در پیشرفت فوتبال در سطح باشگاهی و ملی داشتند. آکادمی اسپایر نقشی بارز در موفقیت های چند سال گذشته ایفا کرده است. می بینید اکثر بازیکنان بااستعداد و حاضر در تیم ملی قطر در این آکادمی کشف شدند. در این آکادمی چندمنظوره، مربیان اسپانیایی از فوتبال پایه شروع به آموزش می کنند تا به رده های بزرگسال برسند. این سبک نشان داده که موفق بوده و نمونه بارز آن فلیکس سانچس سرمربی تیم ملی است که موفق شد عنابی را در سال ۲۰۱۹ قهرمان آسیا کند.

 

فارس: باشگاه السد بعد از قهرمانی در آسیا در سال ۲۰۱۱ برنامه ریزی کرد تا دوباره این قهرمانی را تکرار کند. در چند سال گذشته ژاوی را به عنوان بازیکن به خدمت گرفت و بعد از خداحافظی از فوتبال، کاپیتان سابق بارسلونا را به عنوان مربی تیم انتخاب کرد. به نظرت ژاوی در ۳ سال گذشته موفق شده به اهداف تعیین شده السد برای قهرمانی در آسیا برسد یا با وجود ناکامی در ۳ سال گذشته ژاوی به در بسته رسیده است؟

به نظرم ژاوی به همراه السد موفق بزرگی کسب کرده است. او در فصل گذشته موفق شد قهرمان لیگ ستارگان بدون شکست شود و این امری بزرگ و دستاوردی عظیم است. او نیاز به زمان دارد تا بتواند شایستگی هایش را نشان دهد. پایان دادن به سیطره چندین ساله الدحیل ثابت می کند موفق ظاهر شده ما در آسیا همه را ناامید کرده است. اگرچه السد عملکرد خوبی داشته و در آستانه صعود به مرحله یک هشتم نهایی قرار داشت ولی از السد قهرمانی در آسیا می خواهند یا برای قهرمانی بجنگد. به همین خاطر حذف شدن السد با ژاوی شوک بزرگی به جامعه ورزش قطر وارد کرده است. درباره دلیل ناکامی این تیم هم قبلا صحبت کردم. ژاوی یک پروژه بلند مدت برای السد به شمار می آید و هدف اصلی این است که تیم در تمام رقابت های داخلی و آسیایی قهرمان شود. مخصوصا اینکه اکنون هیچ چیزی کم ندارد و بهترین بازیکنان را در اختیار دارد و حمایت بسیار زیاد از ژاوی می شود. اگر ناکامی در آسیا ادامه پیدا کند، بدون شک داستان ژاوی با السد به خط پایان خواهد رسید.

فارس: شما به عنوان یکی از سرشناس ترین خبرنگاران قطر شاهد بودید لژیونرهای ایرانی زیادی در چند سال گذشته در لیگ ستارگان حضور پیدا کردند. به نظرت چرا این مسابقات همیشه بیشترین سهم از لژیونرهای ایرانی را دارد و حضور آنها باعث پیشرفت فوتبال قطر شده است؟

بدون شک حضور لژیونرهای ایرانی  روی پیشرفت لیگ ستارگان موثر بوده و اگر عملکرد آنها خوب نبود، هیچ وقت بیشترین سهم لژیونرهای آسیایی را به خود اختصاص نمی داد. لیگ ایران سطح بالایی دارد ولی به دلیل امکانات خوب باشگاه های قطر و لیگ ستارگان، به اینجا می آیند. این درحالیست که باشگاه های ایرانی دچار مشکل مالی است و به همین خاطر بازیکنان تمایل زیادی برای حضور در لیگ ستارگان دارند. همچنین لیگ ستارگان قطر برد رسانه ای خوبی در جهان دارد و بازیکنان می توانند بیشتر دیده شوند و به لیگ های معتبر اروپایی منتقل شوند.

اکثر بازیکنان ایرانی در لیگ ستارگان به همراه تیم های خود عملکرد خوبی داشتند و باعث پیشرفت و ایجاد تغییر شوند. لژیونرهای ایرانی در تیم های بزرگ قطر حضور دارند مثل علی کریمی در الدحیل و رامین رضاییان در السیلیه هستند. در حالت کلی باید بگویم ایرانی ها در لیگ ستارگان تاثیر مثبتی گذاشتند.

فارس: باشگاه های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ عملکرد خوبی داشتند و با صعود استقلال، پرسپولیس و تراکتور به مرحله یک هشتم نهایی، نشان دادند ایران پیشرفت کرده است. ایران با داشتن ۳ تیم در مرحله یک هشتم نهایی بیشترین سهم را در میان کشورهای غرب آسیا دارد. به نظرت می توانند قهرمان آسیا شوند؟ کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی دارد؟

باید اعتراف کنم به هیچ وجه انتظار این موفقیت بزرگ باشگاه ایرانی را نداشتم. چند دلیل برای ادعایم دارم. اولا به این دلیل که مسابقات به صورت فشرده و در سیستم جدید برگزار شد. دوما بسیاری از از ستاره های ایرانی از تیم های خود جدا و لژیونر شدند. دلیل سوم من این بود که تیم های ایرانی نمی توانستند بازیکنان خارجی جدید بگیرند. دلیل آخرم هم این بود که بازی ها در خارج از ایران برگزار شد و حمایت هواداران بی شمار خود را نداشتند اما با وجود این همه سختی ولی عملکردی فوق العاده در مرحله گروهی لیگ قهرمانان داشتند.

البته فوتبال ایران نشان داده از تیم های دیگر یک سر و گردن بالاتر هستند. بسیاری از تیم های ایرانی به مرحله یک چهارم نهایی در سال های گذشته رسیده اند. صعود پرسپولیس، استقلال و تراکتور به مرحله یک هشتم نهایی دلایل مختلفی داشت. یکی از دلایل اصلی این است که به مربیان جوان خود اعتماد کردند. فرهاد مجیدی در استقلال، یحیی گل محمدی در پرسپولیس، رسول خطیبی در تراکتور و جواد نکونام در فولاد است.

بازیکنان ایرانی همیشه نشان می دهند موفق ظاهر می شوند و دلیل اصلی این داشتن لیگی سطح بالا و حضور بی شمار تماشاگران در ورزشگاه هاست. درباره اینکه کدام تیم ایرانی شانش قهرمانی در لیگ قهرمانان را دارد، باید بگویم پرسپولیس تجربه خوبی دارد و در ۳ سال گذشته دو بار به فینال رسیده است. پرسپولیس با بدشانسی نتوانست قهرمانی آسیا را در ۳ سال گذشته کسب کند.

فارس: به عنوان خبرنگار رسانه قطری از فضای آمادگی برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ برای ما بگویید. در شرایط تداوم شرایط کرونایی جام جهانی با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد؟ آیا قطر آماده میزبانی شده است؟

به امید خدا مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. شما دیدید در تورنمنت های مهم در قطر مثلا فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ و جام باشگاه های جهان با حضور تماشاگران با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد. درباره روند آماده سازی برای میزبانی جام جهانی باید بگویم همه چیز بر وفق مراد است و مسئولان توانایی اتمام این پروژه عظیم را قبل از برگزاری مسابقات دارند.

فارس: تیم ملی فوتبال ایران در گروه سوم انتخابی جام جهانی با کشورتان عراق، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج رقیب است. شرایط ایران الان خوب نیست و با کسب ۶ امتیاز بعد از عراق ۱۱ و بحرین ۹ امتیازی قرار دارد. به نظر شما ایران شانس صعود دارد؟ آیا بعد از رفتن کارلوس کی روش فوتبال ملی ایران افت کرد؟ آیا دراگان اسکوچیچ سرمربی جدید تیم ملی می تواند موفق ظاهر شود و ایران را برای سومین بار متوالی به جام جهانی برساند؟

من جمله ای درباره تیم ملی می گویم: ایران میهمان شبه دائم جام های جهانی به شمار می آید. ایران همیشه بیشترین شانس را برای صعود از مرحله مقدماتی دارد. در هر شرایطی فرصت ایران برای صعود و راه یابی به جام جهانی زیاد است. رفتن کارلوس کی روش تاثیر منفی بزرگی روی تیم ملی داشت. نتیجه این جدایی را در نتایج گرفته شده در مقدماتی جام جهانی می بینید. نتایج بد ایران تا اینجای رقابت ها و قرار گرفتن در شرایط سخت برای کسب سهمیه صعود از تاثیرات منفی رفتن کی روش از روی نیمکت تیم ملی است.

البته باید بگویم تیم ملی ایران از سوی AFC مورد ظلم واقع شد. تصمیم AFC به انتخاب میزبانی بحرین برای ادامه مسابقات، چه از روی عمد باشد و چه از روی غیرعمد، به تیم ملی ضربه زد. البته اعتراف می کنم که از این تصمیم خوشحال شدم چون به نفع تیم ملی کشورم (عراق) شد.

با این وجود معتقدم تیم ملی ایران با داشتن لژیونرهای توانمندی مثل مهدی طارمی، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش به همراه بازیکنان داخلی خوبش می تواند با هدایت اسکوچیچ در کنار عراق به عنوان تیم دوم صعود کند. تیم ملی عراق این روزها نتایج خوبی گرفته و با ۱۱ امتیاز وضعیت خوبی دارد. البته دیدارهای باقیمانده اش نسبت به بقیه تیم ها راحت تر است. اگر تیم ملی بتواند از این مرحله عبور کند، مثل همیشه در مرحله نهایی انتخابی موفق به صعود می شود و در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور خواهد داشت.

انتهای پیام/



در مصاحبه با خبرنگار و تهیه کننده شبکه «الکاس» به بررسی افت قطر در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱، عملکرد عالی نمایندگان کشورمان و وضعیت تیم ملی بعد از جدایی کی روش و شانس صعودش به جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخته شد.

خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا