ورزش

مکاتبات بی‌نتیجه با مربیان طراز اول خارجی/ احتمال اصلاح تصمیمات

نایب رئیس زنان والیبال پس از انتخاب فریبا صادقی به عنوان سرمربی تیم ملی زنان گفت: مکاتبات با مربیان طراز اول خارجی بی نتیجه ماند.

فریبا محمدیان نایب رئیس زنان فدراسیون والیبال در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی بانوان گفت: پس از پایان رقابت‌های لیگ برتر، فدراسیون مأموریتی به من داد تا بتوانیم در بخش قهرمانی تیم والیبال زنان به سمت رشد و تکامل حرکت کنیم. برای عملیاتی شدن برنامه باید به خرد جمعی متکی می‌شدیم، به همین دلیل جلساتی با رویکردهای مختلف برگزار شد و افرادی که سیاست توسعه‌ای فدراسیون را پذیرفته، در کنار افرادی که نقدهایی به سیاست‌های فدراسیون داشتند، دعوت شدند.

ارائه پنج طرح

وی افزود: به خاطر شرایط پاندمی، در گروه‌های مختلف و روزهای متفاوت، جلسات برگزار شد. علاوه بر بانوان فعال در حوزه والیبال، از کارشناسان آقا که در بخش بانوان در بازه‌های زمانی مختلف مشاوره داده بودند، دعوت شد. حتی مردانی که صاحب نظر بودند و تحلیل های قابل توجهی داشتند. پای صحبت تمام آنها نشستیم و در نهایت به ۵ طرح رسیدیم.

مکاتبات بی نتیجه با مربیان مطرح خارجی

محمدیان با اشاره به طرح‌های مطرح شده، گفت: در طرح اولیه نظر بر این بود که از مربی خارجی بانو برای تیم ملی زنان استفاده و باعث تحول این حوزه شویم. معایب و مزایای این طرح بررسی شد و معایب آن کمتر بود. مربیان طراز اول خارجی بررسی و شناسایی شدند. برخی از آنها کسانی بودند که قراردادهای طولانی مدت با تیم‌های باشگاهی و ملی داشتند و استفاده از آنها امکان پذیر نبود. برخی دیگر نیز با اهداف فدراسیون منطبق بودند اما تخصص آنها در حوزه بزرگسال نبود. برخی نیز مکاتبات ما را بی پاسخ گذاشتند و احتمالاً تمایلی به کار در این فضا نداشتند. همانطور که می‌دانید تعداد مربیان توانمند زن محدود هستند و این چالش اولیه پیش روی ما بود چرا که بسیاری از تیم‌های مطرح جهان از کادر فنی آقا استفاده می‌کنند. در نهایت این طرح عملیاتی نشد.

اثربخش نبودن طرح استفاده از مشاور فنی مرد

نایب رئیس زنان فدراسیون والیبال تصریح کرد: طرح دوم بر این اساس بود که از بین مردان فرهیخته داخلی برای سرمربیگری بانوان به عنوان مشاور استفاده کنیم. در گذشته این طرح در فدراسیون اجرایی شده بود. بررسی‌ها نشان داد این طرح اثربخش نیست. در طرح سوم قرار شد فقط سرمربی خانم از بین بانوان توانمند انتخاب شود و براساس معیار فنی، سرمربی اختیار تام بگیرد.

طرح مربی تیم قهرمان سایپا رد شد

محمدیان ادامه داد: در طرح چهارم قرار شد کادر ترکیبی از میان بانوان توانمند انتخاب شود. همه سرمربیان چه در مقطع باشگاهی و چه ملی سرمایه فدراسیون هستند و فدراسیون هرگز چشم خود را بر روی آنها نمی‌بندد. در طرح پنجم این گونه عنوان شد با توجه به اینکه تیم سایپا قهرمان لیگ است و بیشترین ملی پوشان را در اختیار دارد، مربی سایپا، سرمربی شود که این طرح دارای معایب بیشتری شد. به همین دلیل این طرح رد شد.

پذیرش طرح چهارم

وی افزود: در طرح چهارم قرار شد سرمربی خانم داخلی طی فرآیند مشخص برای رده های بزرگسال، جوانان، نوجوانان و نونهالان انتخاب شود. با توجه به اینکه اردوهای بزرگسال از ابتدای خرداد آغاز می شود، سرمربی بزرگسال زودتر معرفی شد و تا دو هفته دیگر تکلیف سرمربی رده های دیگر مشخص خواهد شد.

دست سرمربی باز است

نایب رئیس زنان فدراسیون والیبال اظهار داشت: مصاحبه های مختلفی با تمام گزینه ها صورت گرفت، رزومه و برنامه‌های پیشنهادی آنها دریافت شد، در نتیجه به گزینه نهایی رسیدیم. سرمربی تیم بزرگسال این اختیار را دارد که از مشاوران و صاحب نظران آقا و خانم استفاده کند. دست او باز است. در بحث کمک‌ها نیز معیارهایی داریم بر مبنای شاخص استاندارد و آنچه در جلسات مختلف برگزار شد. صاحب نظران در مورد چالش‌ها هشدارها را دادند.

تزریق مربی تمرین دهنده خارجی

وی افزود: در عین حال همزمان با گزینه ها، در بحث مربی تمرین دهنده نیز گزینه های مختلف را بررسی کردیم که خارجی هستند. در حال حاضر به دو گزینه رسیده‌ایم. اگر با یکی از آنها به توافق نهایی برسیم در فرایند اردو به تیم اضافه خواهد شد. دو آنالیزور خانم نیز در کنار کادر حضور خواهند داشت که براساس استانداردهای والیبال کار آنالیز را انجام می‌دهند. سرمربی با کمک مشاوران، تفسیر لازم را انجام و برنامه‌ها را پیش خواهد برد.

ماموریت تخصصی سرمربیان رده‌های سنی

محمدیان ادامه داد: از ظرفیت‌های آموزش کمیته ملی المپیک و آکادمی هم بهره خواهیم برد. مأموریتی که هر یک از کادرهای فنی می گیرند، تخصصی است. اینگونه نیست که سرمربی تیم بزرگسال پس از مدتی به رده جوانان برود.

تصمیمات بر اساس خرد جمعی

وی در پاسخ به این سوال که برداشت هایی می‌شود مبنی بر اینکه فدراسیون به یک باره چرخش موضع بر روی گزینه مدنظر خود داشته است. نظر شما چیست؟ گفت: یک تیم بر روی انتخاب سرمربی تیم ملی کار کرده است و تصمیمات با خرد جمعی گرفته شده است. ۵ نفر از برترین ها گزینه بودند. شاید از نظر فنی خیلی با هم تفاوتی نداشته باشند اما ابعاد دیگری مانند تجربه، مهارت فنی و مدیریت تیم بزرگسال به همراه شاخص هایی مانند شاخص‌های روان شناختی و غیره باعث شد که در نهایت به فریبا صادقی برسیم. همچنین از تعدادی از ورزشکاران صاحب نام هم نقطه نظرات پرسیده شد.

صحبت‌های محرمانه دلیل جلسات انفرادی

محمدیان درباره دلیل برگزاری جلسات به شیوه انفرادی گفت: پس از برگزاری جلسات گروهی برخی از مربیان این درخواست را داشتند که جلسات انفرادی برگزار شود تا بتوانند به صورت محرمانه، نظرات خود را داشته باشند.

عملکرد مربی، تضمین کننده استمرار حضور او در تیم ملی

وی در پاسخ به این سوال که استفاده از مربی بانو ایرانی در راس تیم های ملی زنان گام به عقب نخواهد بود؟ تصریح کرد: به دنبال این هستیم که کادرهای فنی در چهار رده سنی به دنبال ارتقاء باشند و آموزش های مختلفی به آنها داده شود. به دنبال دریافت رزومه‌های خارجی هستیم و در این پروسه متوقف نمی شویم. ممکن است به فردی برسیم که سرمربی بزرگسال و جوانان زیر نظر این فرد تحت عنوان مدیر فنی به کار خود ادامه دهد. فریبا صادقی زمانی که برنامه خود را ارائه داد رئیس فدراسیون گفت فدراسیون این توقع را دارد که با اقتدار برای یک برنامه میان مدت برنامه ریزی کند. برنامه میان مدت حداقل سه ساله است. در این میان، عملکرد سرمربی استمرار او را تضمین می کند.

اطمینان خاطر برای فعالیت مربی وجود دارد

نایب رئیس زنان فدراسیون والیبال در پاسخ به این سوال که تا زمانی که قرارداد بسته نشود و مربیان با ابلاغ کار کنند، اطمینان خاطر وجود ندارد؟ خاطرنشان کرد: تمام مربیان ایرانی به صورت قراردادی حاضر هستند. تلاش این است که اطمینان خاطر وجود داشته باشد. اگر یک مربی امنیت جایگاهی نداشته باشد نمی‌تواند برنامه ریزی خوبی اعمال کند. ما اطمینان خاطر را به مربی می دهیم اما به خوبی می‌دانید قوانینی در فدراسیون ها حاکم است که نمی‌توانیم از آن خارج شویم. ان شاءالله این اطمینان خاطر وجود دارد. اردوها از ابتدای خرداد آغاز می شود و تلاش بر این است که به طور مداوم ادامه داشته باشد که اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی درباره تصمیماتش در فدراسیون و نقش مشاور رئیس در امور بانوان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر گفت: من به صورت مستقل در بخش زنان تصمیم می‌گیرم. هیچ گونه وابستگی رویکردی ندارم و تلاشم این است که نگاه منصفانه‌ای حکمفرما باشد.

اگر اهداف محقق نشود تصمیمات اصلاح خواهد شد
محمدیان در پایان خاطرنشان کرد: فضا در فدراسیون والیبال به گونه‌ای است که آماده دریافت هرگونه نقطه نظرات فنی، کارشناسی و منصفانه اصحاب رسانه وجود دارد. خدا را شکر در فدراسیون این شجاعت وجود دارد که اگر در فضای تصمیم گیری متوجه شویم منافع فدراسیون و اهدافمان در بازه زمانی محقق نشود، به اصلاح تصمیماتمان بپردازیم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا