ورزش

نمایشی بودن انتخاب «سرپرست» فدراسیون‌ها و «وزیری» که رئیس نیست!

وزیر ورزش درحالی اقدام به انتخاب سرپرست برای برخی فدراسیون‌ها کرده که طبق اساسنامه اختیاری برای انجام این کار ندارد. ضمن اینکه مشخص نیست انتصاب‌های اخیر با چه هدفی انجام شده است؟

به گزارش خبرنگار مهر، ورود حمید سجادی به مدیریت فدراسیون ها طی روزها و هفته های گذشته با انتصاب هایی که وی برای برخی فدراسیون ها داشت، بیشتر و پررنگ تر از قبل شده است. این انتصاب ها در آستانه آغاز انتخابات به هم پیوسته فدراسیون ها انجام شد تا مثلا این انتخابات بدون شائبه و دخل و تصرف برگزار شود؛ اما نه تنها زمان این انتصاب ها مناسب و قابل توجیه نیست بلکه انجام آن توسط وزیر ورزش هم قابل نقد است.

انتصاب توسط وزیری که رئیس نیست

آنچه مسلم است انتخابات فدراسیون های ورزشی و تمام مراحل قانونی برای برگزاری آنها بر اساس اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی انجام می شود که چهار ماه از ابلاغ آن توسط مسعود سلطانی فر وزیر وقت ورزش به فدراسیون ها می گذرد.

تا قبل از این ملاک تمام تصمیم گیری ها و انتصابات و انتخاب ها، اساسنامه مصوبه سال ١٣٧٨ هیات وزیران بود که در آن وزیر ورزش منعی برای تصمیم گیری نداشت چرا که در بند اول از ماده ۲ آن اساسنامه، رئیس سازمان تربیت بدنی یا یکی از معاونانش به عنوان «رئیس مجمع» معرفی شده بود.

اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی اما این جایگاه را از وزیر ورزش گرفته است. در ماده ١٣ این اساسنامه بدون هیچ اشاره ای به «رئیس مجمع» تنها تاکید شده که «وزیر ورزش یا یکی از معاونین وی به عنوان نماینده وزارت» عضوی از مجمع هستند.

البته در همین اساسنامه و در تبصره یک ماده ١٣ اینگونه عنوان شده: «در صورتیکه رئیس فدراسیون عزل یا مستعفی شده یا غیبت بیش از سه ماه داشته یا به موجب آرای مراجع ذی صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، رئیس مجمع می تواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی (حداکثر ظرف ٦ ماه) تعیین کند.»

این در حالی است که هیچ یک از چهار مورد ذکر شده برای «تعیین سرپرست توسط رئیس مجمع» تناسبی با انتصاب های اخیر وزیر ورزش ندارد چون روسایی که سجادی اقدام به تعیین سرپرست برای فدراسیون های آنها کرده فقط در آستانه اتمام دوره بودند بدون درگیری با استعفا، عزل، غیبت و حتی منع فعالیت.

بازهم معضل «رئیس مجمع»

این انتقاد یعنی اقدام به انتخاب سرپرست برای فدراسیون نقدی بود که به سلطانی فر هم وارد شد، زمانی که بعد از ابلاغ اساسنامه جدید دادگر را به عنوان سرپرست فدراسیون تیراندازی منصوب کرد. همان زمان خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «انتصاب سرپرست تیراندازی توسط وزیر بی اختیار» به تخلف وزیر وقت ورزش اشاره کرد.

حالا وزیر ورزش امروز هم با همان دست فرمان وزیر قبلی در مسیر انتخاب سرپرست برای فدراسیون ها قرار گرفته درحالیکه طبق اساسنامه رئیس مجمع نیست. این نقص با وجود تدوین آئین نامه انتخاباتی به قوت خود باقی ماند چون در این آئین نامه هم اشاره مستقیمی به «رئیس مجمع» و اینکه مسئولیت آن بر عهده چه کسی است، نشده است.

البته که مجمع انتخاباتی امروز فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی به ریاست بنیامین شکوه فر معاون حقوقی وزیر برگزار شد. این انتخابات اولین آزمون اساسنامه جدید فدراسیون ها در برگزاری انتخابات بود بدون اینکه قبل از آن مشخص شده باشد رئیس مجمع چه کسی خواهد بود. اینکه نه در اساسنامه و نه در آئین نامه انتخاباتی اشاره مستقیمی به رئیس مجمع نشده، از اشکالات وارد است که می تواند مشکل ساز شود.

شاید حساسیت نهادهای بین‌المللی به دخالت دولت در امور ورزش بی ارتباط با گرفته شدن مسئولیت ریاست مجامع فدراسیون‌ها از وزیر وزش – حداقل به صورت صوری و ظاهری- نباشد اما با این حال مجهول «رئیس مجمع» باید از معادلات همیشگی انتخابات فدراسیون ها برداشته شود تا حداقل انتصاب هایی که وزیر ورزش برای آنها و تعیین سرپرست شان می کند، توجیه قانونی داشته باشد.

سرپرست یا رفع تکلیف!

به گزارش خبرنگار مهر، در هر صورت وزیر ورزش طی روزهای اخیر انتصاب هایی برای فدراسیون ها داشته است. آخرین حکمی که حمید سجادی در این زمینه داد روز ۱۱ دی ماه و به نام کاوه احمدی به عنوان سرپرست فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو بود در حالیکه انتخابات این فدراسیون قرار است ۲۰ دی ماه برگزار شود.

هفته گذشته هم فرامرز کیانی به عنوان سرپرست فدراسیون تکواندو منصوب شد. حکم سرپرستی وی ۶ دی ماه صادر شد در حالیکه برگزاری انتخابات تکواندو برای ۱۵ دی برنامه ریزی شده است. پیش از این و در تاریخ ۲۷ آذرماه هم احمد گواری به عنوان سرپرست فدراسیون نابینایان و کم بنیایان منصوب شد در حالیکه قرار بود انتخابات این فدراسیون ۱۱ دی ماه برگزار شود که البته لغو و به زمان دیگری موکول شد.

در هر صورت انتخاب سرپرست برای این فدراسیون ها در آستانه انتخابات آنها موضوع نمایشی بودن انتصاب شان را بیشتر از عمل به قانون برجسته می کند. درست است که انتصاب های اخیر برای فدراسیون های نابینایان، تکواندو و شنا بعد از اتمام دوره ریاست محمدرضا مظلومی (۱۴ آذرماه)، محمد پولادگر (۲ دی ماه) و محسن رضوانی (۹ دی ماه) انجام شد اما اینکه در فاصله چند روز مانده به انتخابات این فدراسیون ها، برای آنها سرپرست تعیین می شود شاید بیشتر برای رفع تکلیف باشد.

قطعا بحث اخلاقی و مهیا کردن شرایط برابر میان روسا که خود از کاندیداها هستند با دیگر کاندیداها از دلایل انتصاب های اخیر برای تعیین سرپرستان است اما به نظر می رسد انجام آن در آستانه انتخابات و زمانی که تمام کارها برای تشکیل مجمع انجام شده است، بیشتر نمایشی باشد.

شاید این هم یکی دیگر از انتقادات وارد به اساسنامه و آئین نامه انتخاباتی باشد که در مورد تعیین سرپرست – جز در صورت استعفا، عزل، غیبت یا منع فعالیت- و اینکه چه زمان و برای چه دوره ای انتخاب شود، هیچ شفاف سازی نکرده است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا