ورزش

پایان کار سمیرا زرگری در تیم ملی اسکی زنان؛ از نقش پیست‌داران تا پایان قرارداد

هر چند قرارداد سمیرا زرگری برای هدایت تیم ملی اسکی آلپاین زنان به پایان رسیده است اما انتخاب سرمربی جدید از سوی فدراسیون اسکی حواشی مختلفی در مورد فشار برخی پیست‌داران برای کنار گذاشتن زرگری را مطرح کرد که رئیس فدراسیون این موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، عباس نظریان، رئیس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی روز گذشته، ۲۷ اردیبهشت طی حکمی میترا کلهر را به عنوان سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین زنان انتخاب کرد. پیش از این سمیرا زرگری هدایت تیم ایران را برعهده داشت که اواخر سال ۱۳۹۹ به دلیل آنچه بی‌احترامی و آزار برخی افراد حاضر در اسکی عنوان کرد از هدایت تیم ملی کناره‌گیری کرد که در همان زمان رئیس قدراسیون اسکی کناره‌گیری این مربی را موقتی خواند اما انتخاب سرمربی جدید سوالاتی را در مورد دلیل اصلی این انتخاب ایجاد کرده است. 

زرگری در حالی از هدایت تیم ملی کنار گذاشته بود که از زمان بازگشایی پیست اسکی توچال در سال ۱۴۰۰ برخی از اسکی‌بازان که ملی‌پوشان هم جزو آنها بودند را در این پیست تمرین می‌داد و ادعا می‌کند که بدون اطلاع قبلی از هدایت تیم  ملی کنار گذاشته شده است. 

نکته قابل توجه اینکه زرگری سال گذشته چندین بار برای ورود به پیست اسکی دیزین و دربندسر دچار مشکل شده بود و به ادعای خودش مورد بی‌احترامی و آزار برخی افراد قرار گرفته بود، همین مسائل باعث خداحافظی‌اش از تیم ملی شد. او ادعا می‌کند که این آزارها برای کنار گذاشتنش از تیم ملی بود و انتخاب میترا کلهر که همسر بهره‌بردار پیست دیزین، دربندسر است هم بی ارتباط به این ماجرا نیست. 

زرگری: اسکی که جایگاهی ندارد، این جنگ‌ها برای چیست؟ 

زرگری در این مورد به ایسنا گفت:  زمانی که از تیم ملی خداحافظی کردم، آقای نظریان در یک برنامه تلویزیونی گفت که او به کارش ادامه می‌دهد. از زمان بازگشایی پیست توچال هم یک اردوی تمرینی برای زنان ورزشکاران برگزار کردیم اما بدون اینکه من را در جریان بگذارند، حکم مربی جدید را زده‌اند.

او افزود: هیچ صحبتی با من نکردند. البته از فدراسیون چند بار با من تماس گرفتند اما سرم شلوغ بود  و نتوانستم جواب بدهم. دعوتم هم کرده بودند اما نمی‌دانستم بخاطر این موضوع است. آقای نظریان خیلی به احترام عقیده دارد اما این بی‌احترامی به من بود که چهار سال از زندگی‌ام زدم و تمام سختی‌ها را به جان خریدم. 

این مربی که سال گذشته چندین بار برای ورود به پیست اسکی دیزین و دربندسر دچار مشکل شده بود و به ادعای خودش مورد بی‌احترامی و آزار برخی افراد قرار گرفته بود، چنین مسائلی را در راستای کنار گذاشتن خود از تیم ملی دانست و ادعا کرد: آزار و اذیت‌ها از زمستان شروع شد، همانطور که فروغ عباسی و عاطفه احمدی را به پیست راه نداند. همه برای این بود که من را بردارند. خداحافظی کرده بودم و اصراری نداشتم که دوباره برگردم چون جز حاشیه و ناراحتی چیزی برایم نداشت. ترجیح می‌دهم با شاگردهایم کار کنم و مطئنم آرامش بیشتری خواهم داشت. 

او افزود: اسکی یکی از ورزش‌های پرحاشیه کشور است که در دنیا هم جایگاهی نداریم، نمی‌دانم این جنگ‌ها برای چیست؟ انتخاب سرمربی جدید حداقل این حسن را دارد که توهین‌ها از طرف افرادی که مدتهاست دست از سرم بر نمی‌دارند، متوقف می‌شود.  به زندگی آرام خودم بر می‌گردم و سعی می‌کنم در آرامش به شاگردانم کمک کنم. 

زرگری با بیان اینکه چندین پیشنهاد سرمربیگری از کشورهای خارجی دارد، ادامه داد: اگر شرایط خوبی داشته باشند احتمالا قبول کنم. البته خیلی برایم تصمیم‌گیری سختی است چون عاشق ایران هستم، شاگردانم را دوست دارم و می‌دانم خیلی از آنها به من نیاز دارند، چون ما مربی حرفه‌ای در بخش زنان  کم داریم.  سرمربی جدید تیم ملی هم باید تجربه کسب کند، مدرک مربیگری بگیرد، درس بخواند و دانشگاه برود چون حرف اول ورزش را علم می‌زند و باید بیشتر آموزش ببیند. برایش آرزوی موفقیت می‌کنم اما این عرف نبود که بی‌خبر حکم بزنند چون به من گفته بودند به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسال می‌توانی به توچال بروی و تمرین برگزاری کنی، به همین دلیل وقتی خبر را شنیدم شوکه شدم. 

نظریان: نمی‌توانم جلوی صحبت دیگران را بگیرم 

در سوی دیگر این ماجرا عباس نظریان به عنوان رئیس فدراسیون اسکی، پایان قرارداد زرگری را دلیل پایان همکاری فدراسیون با او دانست و ادعای فشار بهره‌بردار پیست اسکی دیزین و دربندسر برای تغییر سرمربی را رد کرد.

نظریان در گفت‌وگو با ایسنا به انتخاب میترا کلهر برای سرمربیگری تیم ملی اسکی آلپاین زنان اشاره و بیان کرد: سرمایه‌های فدراسیون برای ایجاد تغییر و تحول، مخصوصا در بخش زنان خیلی زیاد نیست و افرادی محدودی دانش و انگیزه بالایی برای تلاش و کار در موقعیت‌های مختلف دارند. خانم زرگری از سرمایه‌های  بسیار خوب ماست که در سال‌های گذشته خدمات ارزشمندی به تیم ملی آلپاین کرده است، اما با تصمیم‌گیری و هم‌اندیشی به این نتیجه رسیدیم که در دوره جدید از ظرفیت خانم کلهر استفاده کنیم که از نیروهای جوان، باانگیزه و با سابقه است تا شاید خونی تازه در رگ‌های اسکی آلپاین زنان باشد. 

او در واکنش به اینکه پیش از این استعفای زرگری از سرمربیگری تیم ملی را قبول نکرده بود اما اکنون کلهر انتخاب شده است، گفت: مدیر مجموعه هستم و سعی می‌کنم در هر شرایطی از سرمایه‌های اسکی و همکارانم حمایت کنم. آن موقع که در مورد خانم زرگری صحبت کردم، تحت فشارهای زیادی بود و نتوانستیم از او در مسابقات جهانی استفاده کنیم اما شایسته بود به عنوان کسی که در دوره ورزشکاری و مربیگری برای اسکی زحمت کشیده بود، حمایت کنیم. چتر حمایتی فدراسیون اکنون هم از او برداشته نشده است. شاید در موقعیت و فضای دیگری از این ظرفیت استفاده شود. 

نظریان با بیان اینکه قرارداد زرگری تا پایان سال ۱۳۹۹ بود، ادامه داد: در این مدت در حال مشاوره و برنامه ریزی برای تیم ملی بودیم و تصمیم گرفتیم در دوره جدید از خانم میترا کلهر استفاده کنیم اما همچنان ظرفیت و فرصت استفاده از ظرفیت خانم زرگری وجود دارد. اتفاق عجیبی نیفتاده است. خانم زرگری چهار سال به عنوان سرمربی تیم ملی خدمت کرد و امروز جای خود را به یک هم قطار داده که در ورزش موضوعی عادی است.

رئیس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلاتی که خانم زرگری در مورد پیست اسکی دیزین و دربندسر داشت و ممانعت از ورودش به این مجموعه‌ها، آیا انتخاب میترا کلهر به عنوان همسر بهره‌بردار دیزین و دربندسر تحت فشار صورت گرفته؟ گفت: همه می‌دانند برخی مواقع بدون سوال از دیگران تصمیم می‌گیریم. ابتدا تحقیق، تحلیل و بررسی انجام می‌دهم و بر اساس شرایط از ظرفیت‌هایم استفاده می‌کنم. نمی‌توانم جلوی صحبت دیگران را بگیرم. هر شخص دیگری را هم که انتخاب می‌کردم این موضاعات مطرح می‌شد. انتخاب تحت فشار خام کلهر را ۱۰۰ درصد تکذیب می‌کنم. از طرفی من هم به عنوان رئیس فدراسیون بارها در زمینه ورود به پیست چالش داشته‌ام و به همین دلیل پیگیر هستم که فدراسیون صاحب پیست شود. 

او در ادامه افزود: پیمانکار پیست اسکی دیزین هم جزو قهرمانان این کشور و تنها اسکی‌باز حاضر در المپیک زمستانی ژاپن است، بنابراین در این رشته سابقه دارد و خارج از آن نیست اما اکنون در دنیای اقتصادی فعالیت می‌کند و شاید برایش فرقی نداشته باشند که چه کسی می‌آید و چه کسی می‌رود.  علاوه بر این فرصت فکر کردن به این حرف‌ها ندارم. زمان به سرعت می‌گذرد و به حدی محدودیت‌های مالی، منابعی و زیرساختی دارم که نمی‌توانم به این حرف‌ها بپردازم. 

نظریان با بیان اینکه تصمیم فدراسیون در مورد انتخاب میترا کلهر فنی بوده است، ادامه داد: خانم زرگری هم از نظر فنی فوق‌العاده است و همیشه توانمندی و ظرفیتش  را تایید می‌کنم اما او در یک دوره چهارساله به تیم ملی خدمت کرد و از این به بعد هم می‌تواند در موقعیت‌های دیگر اسکی حضور داشته باشند. در صورت تمایل این مربی، فدراسیون علاقمند است که از او در بخش آموزش و سایر بخش‌ها استفاده کند. او از اسکی جدا نشده بلکه موقعیتش تغییر کرده است.  

انتهای پیام 

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا