سینمای ایران و جهان

خوشحالم با کمدی می‌خندانیم/ معلم یزدی مخالف مدرسه غیرانتفاعی

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

بازیگر سریال «پشت پرده» از نقش خود به عنوان پدر یک خانواده یزدی و اینکه مخاطبان با این اثر همراه شده‌اند، گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا بحری بازیگر سریال «پشت پرده» متولد محله نواب یزد است. وی کارشناسی فیلمسازی و فوق لیسانس پژوهش هنر دارد و از سال ۶۴ فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. وی همچنین در حوزه مستندسازی نیز آثار زیادی را تولید کرده است و مستند «جهانگردی با عصای سفید» به کارگردانی وی برنده جایزه بهترین مستند تلویزیونی در جشنواره فیلم جمهوری چک شده است. به مناسبت پخش سریال «پشت پرده» از شبکه دو سیما با وی در رابطه با تجربه بازی در این سریال که در یزد فیلمبرداری شده و تاکنون هشت قسمت از آن پخش شده است، گفت‌وگو کردیم.

محمدرضا بحری بازیگر سریال «پشت پرده» که به ماجراهای ۲ خانواده یزدی می‌پردازد درباره این سریال به خبرنگار مهر گفت: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سریال اوایل مرداد سال گذشته با بنده تماس گرفت و برای بازی در سریال، نقش معلم را به من پیشنهاد داد. نمونه کارهای قبلی بنده را از من خواست و اوایل شهریور سال گذشته این نقش به من محول شد. البته قبل از این سریال با کارگردان همکاری نداشتم. اما جالب است که سال‌ها قبل با هم همسایه بودیم و در جریان آثار قبلی‌اش بودم.

یک معلم یزدی بدون شیله و پیله

بحری درباره نقش خود در این سریال توضیح داد: من در این سریال نقش یک معلم یزدی بدون شیله و پیله را دارم این واژه هم یک واژه یزدی است. این نقش یک پدر رو راست و صاف و صادق است که دوست‌دار خانواده است و با حقوق معلمی و شغل بافندگی که از گذشتگان به وی رسیده روزگار می‌گذراند. پدر خانواده خیلی به میراث معنوی گذشتگان پایبند است و مهمان‌دوستی و مهمان‌نوازی از ویژگی‌های بارز این نقش است.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های شخصیتی این نقش بیان کرد: این معلم یزدی اهل کار و تلاش است و اهل کسب درآمد از هر جایی نیست. لقمه حلال باعث شده است که فرزندان خوبی هم به جامعه تحویل دهد. وی به فقرا اهمیت می‌دهد و یکی از چالش‌ها در قصه هم این است که با خصوصی‌شدن و غیر انتفاعی‌شدن مدرسه‌ای که وقف کرده‌اند و در آن تدریس می‌کند مخالف است.

بازیگر سریال «پشت پرده» درباره جذابیت‌های این نقش برای مخاطب گفت: من مجبور بودم علاوه بر ویژگی‌های مرد یزدی یک سری حرکات و سکنات و دیالوگ‌ها داشته باشم تا کار جذاب‌تر شود. البته این نکته مورد توجه افشین سنگ‌چاپ به عوان دستیار کارگردان و خود کارگردان هم بود تا بتوانیم در قسمت‌های اول مخاطب را جذب کنیم. ما دائم در سریال تلاش کردیم که شأن معلمان و خانواده بزرگ تعلیم و تربیت حفظ شود اما از طرفی کار طنز و کمدی بود و سعی داشتیم که خنده را به لب تماشاچیان بنشانیم. در واقع وظیفه خودمان می‌دانستیم که علاوه بر ملاحت و شوخ طبعی شأن معلمی هم حفظ شود.

وی درباره چالش‌های بازی در این سریال عنوان کرد: هر سریالی چالش‌های خاص خودش را دارد اما به عنوان پدر خانواده باید با جدیت و انرژی بیشتری در برخورد با ورود یک خانواده جدید به خانه‌ام روبرو می‌شدم و سعی کردم بتوانم این اتفاق را به نمایش بگذارم. شما قرار است جزئی از یک گروه تولید بزرگ باشید و در مقابلت هم بازیگرانی قرار می‌گیرند که در حرفه خود کاربلد هستند و این خودش چالش است. با همه اینها خوشبختانه در این پروژه فضایی صمیمانه داشتیم و اگر هم مشکلی پیش می‌آمد با احترام و همکاری یکدیگر حل می‌شد و به نوعی نواقص یکدیگر را می‌پوشاندیم.

بحری ضمن توضیح درباره بازخورد مخاطبان یزدی نسبت به سریال از رضایت مخاطبان ابراز خوشحالی و بیان کرد: خوشبختانه تا به حال بازخوردهای خوبی از مردم یزد دریافت کرده‌ام و در خیابان هم که من را می‌بینند راضی هستند. من نکته منفی تاکنون نشنیده‌ام، البته در چند روز گذشته به دلیل ماجرای شهادت رئیس‌جمهور پخش سریال متوقف شد و مردم از من پرس‌وجو می‌کردند که چرا سریال پخش نمی‌شود. قلبا خوشحالم که در این شرایط که اتفاقات تلخی برای ایران پیش آمده است می‌توانم تا حدودی باعث آرامش خاطر مردم شوم و موجبات سرگرمی آنها را فراهم کنم.

وی تجربه همکاری با این گروه را اتفاق خوبی دانست و گفت: من قبلاً با بازیگرهای حرفه‌ای کار کرده‌ام و تجربه کارهای مختلف را داشته‌ام اما تجربه این کار برای من جدید و شیرین بود. واقعیت این است که هنرمند به هرجایی هم برسد دائم باید از جامعه بیاموزد چون جامعه در حال تغییر است و برای یک هنرمند کار آموختن هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. در این کار هم من با بازیگران خوبی همبازی بودم و برای من یک فرصت خوبی بود.

این بازیگر در پایان با آرزوی اقبال نسبت به این سریال بیان کرد: دوست دارم وقتی کار تمام شد، بعد از ۲۸ قسمت، ببینم بازخورد مردم با پایان سریال چه بوده است. امیدوارم که از این سریال لذت برده باشند و برای آنها سرگرم‌کننده بوده باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا