سینمای ایران و جهان

هفته فیلم ایران در قرقیزستان افتتاح شد

مراسم افتتاحیه هفته فیلم ایران با حضور مسئولان فرهنگی و سینمایی ایران و قرقیزستان در شهر بیشکک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، مراسم افتتاحیه هفته فیلم ایران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ایران، آقجول بیک بولوتوف معاون سینمایی وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان جمهوری قرقیزستان، غلامحسین یادگاری سفیر ویژه و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان و جمعی از علاقه‌مندان سینما صبح امروز ۲۳ خرداد ماه در سینما برودوِی بیشکک برگزار شد.

رئیس سازمان سینمایی کشور در این مراسم ضمن قدردانی از مردم و هنرمندان قرقیزستان به دلیل علاقه به سینمای ایران و لطف و مهمان نوازی‌ از وزیر فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان آلتین بیک مقصودوف و معاون و مدیران سینمایی وی برای دعوت هیات ایرانی تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برگزاری هفته فیلم ایران و بخش ویژه «روزهای سینمای ایران» در جشنواره فیلم بیشکک از سال گذشته صورت گرفته است این گونه مناسبات دوسویه را برای توسعه و ارتقای سینمای ۲ کشور مهم و تاثیرگذار توصیف کرد.

خزاعی افزود: سینمای ایران خوشبختانه، بعد از انقلاب اسلامی جهش‌ها و گام‌های بزرگی را در سطح جهانی برداشته و با شاخصه‌هایی همچون اخلاق‌گرایی، روح شرقی و اسلامی، آرمان‌خواهی و مقاومت، شاعرانگی و خانواده محوری و … امروز مورد توجه جهانیان است. اگر چه استکبار جهانی می‌کوشد با الگودهی‌های غلط و انگاره‌سازی‌های خودشان، سینمای ایران را به چالش بکشد اما سینمای ایران در جست‌وجوی معرفی گفتمان جدید تصویری در جهان است.

وی عنوان کرد: بر این باورم که ما می‌توانیم با هم‌افزایی در ۲ کشور و کشورهای همسو و همگرای منطقه، گفتمان جدید و افق تازه‌ای را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه در دوره‌ای به سر می بریم که رسانه‌ها و تصاویر سخن می‌گویند و سرنوشت و سرگذشت ملت‌ها را ترسیم می‌کنند، تصریح کرد: جهان با تصاویری که از ما می‌سازند و روایت می‌کنند ما را می‌شناسد. پس باید تصویر خودمان، ارزش‌های اخلاقی‌مان، حقیقت پیام حضرت محمد (ص) و پیام شهیدان بزرگوار ۲ ملت در جبهه مقاومت را بسازیم، پیام تمدن نوین اسلامی را و نوری که از مکه بر جهان و ابدیت تابید و درخشید.

به گفته وی، رقابت و نبرد، امروز و در آینده، نبردهای رسانه‌ای و تصویری است.

خزاعی اضافه کرد: اجازه ندهیم امپراطوری رسانه‌ای استکبار جهانی و نظام سلطه آنچه را خود می‌خواهد و نیاز دارد از ما بسازد و به تصویر بکشد. ناواقعیت‌ها و دروغ‌های زیادی را به نام اسلام و پیامبر اعظم در جهان غرب و اروپا و آمریکایی شمالی منتشر کرده و می‌کنند. وظیفه ما هنرمندان، سینماگران و اصحاب رسانه در ایران و عراق است با ظرفیت و قدرتی که داریم به کمک یکدیگر مسیر تازه‌ای را در این راستا بگشاییم.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اصالت هنر و نقش‌آفرینی موثر آن در وجوه جهانی، سینما را به عنوان یکی از راهکارهای دیپلماسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود انتخاب کرده و در اندیشه نشر و اشاعه‌ آن است. گفتمانی غالب که با مفهوم‌سازی تمدنی و تبدیل تجربیات با تکیه بر رهنمودهای رهبر فرزانه، روابطی نشاط‌انگیز و امیدبخش با دیگر ملل رقم زده است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه هیچ ملتی از فراگیری و برخورداری از معارف سایر ملت‌ها و ملیت‌ها بی‌نیاز نیست، افزود: معتقدیم که تبادلات سینمایی و تولیدات مشترک در این حوزه نقشی بارز در تبادلات فرهنگی و گسترش همگرایی‌های فرهنگی خواهد داشت. «ایران» و «قرقیزستان» به اعتبار اشتراکات دینی، فرهنگی و هویتی باید از نسبت و قرابت عمیق‌تری برخوردار باشند.

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اصل احترام و اعتزاز ملت‌ها و تعمیق روابط حَسَنه با دولت‌های ارجمند منطقه، همواره کوشیده است که در تدوین و تثبیت روابط پیش‌قدم باشد. اکنون نیز به میمنت هنر سینما و برگزاری هفته‌ سینمای ایران در کشور قرقیزستان، آرزومندم که فرهنگ و هنر به تقویت و تعمیق روابط دیپلماتیک منجر شده و منافع این ارتباط به غنی‌تر کردن زیست مردم و ارتقاء فرصت‌های فرهنگی در ترویج اخلاق، ارزش‌های دینی و انسانی و همچنین تولیدات سینمایی مشترک، شرکت در رویدادهای سینمایی وتبادل استاد و دیگر موارد بیانجامد.

وی با بیان اینکه سینما، ابزاری برای غنی‌سازی فرهنگی و تعامل بین کشورها و مردم است، تاکید کرد: قطعاً تجربه حضور پررنگ و پذیرفته شده‌ سینمای ایران در مجامع بین‌المللی و فستیوال‌های اصلی سینمای جهان و تولید سالانه بیش از ۴ هزار فیلم بلند، کوتاه، مستند و پویانمایی و برگزاری چندین جشنواره معتبر بین‌المللی به‌ویژه جشنواره فیلم فجر از یک سو و توان بالای هنری هنرمندان، تولیدات فاخر و اهتمام مسئولان رده بالای این کشور به‌ویژه ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم فرهنگ جمهوری قرقیزستان می‌تواند نسخه‌ مطلوبی برای ارتقا وتعالی سینمای هر ۲ کشور باشد.

وی در پایان از همکاری و مساعدت غلامحسین یادگاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قرقیزستان، رایزن فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقدیر و تشکر کرد.

جامعه سینمایی قرقیزستان به سینمای ایران ادای احترام می‌کند

در ادامه این مراسم آقجول بیک بولوتوف معاون سینمایی وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان جمهوری قرقیزستان از طرف وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان جمهوری قرقیزستان از افتتاحیه بزرگ روزهای سینمای ایران در بیشکک اظهار خرسندی کرد.

وی گفت: من جشنواره سینمای امروز را رویداد مهمی می‌دانم دقیقاً به این دلیل که در چارچوب دومین جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک برگزار می‌شود و مهمان ویژه این دوره از جشنواره ایران است. جامعه سینمایی قرقیزستان به سینمای ایران ادای احترام و اهمیت آن را در فضای سینمای جهانی تایید می‌کند.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و اطلاعات قرقیزستان ادامه داد: سینمای ایران با زیبایی‌شناسی منحصربه‌فرد، داستان‌های عمیق و کارگردانان با استعداد، منبعی ارزشمند برای مطالعه، شناخت فرهنگ و تاریخ کشور است.

آقجول بیک بولوتوف تصریح کرد: ما اطمینان داریم که برگزاری روزهای سینمای ایران توجه متخصصان سینما و عموم مردم را به خود جلب خواهد کرد. به هر حال، نمایندگان برجسته سینمای ایران مانند عباس کیارستمی، مجید مجیدی، رضا میرکریمی و دیگران برای سینمای جهان شناخته شده هستند و باعث خرسندی است که در سال‌های اخیر همکاری سینمایی بین ۲ کشور رو به توسعه بوده است.

معاون سینمایی وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان جمهوری قرقیزستان با اشاره به استقبال علاقه مندان قرقیزستانی از فیلم‌های ایرانی عنوان کرد: امروز، روزهای سینمای ایران چهار راه شگفت‌انگیزی است که در آن پل‌هایی برای همکاری بیشتر در سطوح دولتی و خلاق ساخته می‌شود.

هفته فیلم با نمایش آثاری از سینمای ایران همزمان با جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک برگزار می‌شود و فیلم‌های سینمایی «پسر دلفینی»، «کاپیتان»، «بدون قرار قبلی»، «دسته دختران»، «سال دوم دانشکده من» از جمله آثاری هستند که در این هفته فیلم در شهر بیشکک روی پرده خواهند رفت.

نکته قابل توجه استقبال علاقمندان سینما به فیلم‌های ایرانی بود که بلیت برخی آثار از قبل پیش فروش و رزرو شده است. علاوه بر هفته فیلم ایران، میزگردی با عنوان «میزگرد سینمای ایران» با هدف معرفی و بررسی سینمای ایران همزمان با این رویداد سینمایی برگزار خواهد شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا