سینمای ایران و جهان

از نبود سرمایه برای برخی فیلم‌اولی‌ها تا لغو همکاری با یک مدیر

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

در هفته‌ای که گذشت، دور جدید ثبت‌نام متقاضیان کارگردانی فیلم‌اول سینمایی آغاز شد، همچنین سینماگران جنایت صهیونیست‌ها در رفح را محکوم کردند و خانه سینما نیز عضویت یکی از اعضایش را لغو کرد.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. حادثه دردناک شهادت آیت الله رئیسی و همراهان‌شان که قلب ملت ایران را به درد آورد، سبب شد تا همه فعالیت‌ها از جمله برنامه‌های و فعالیت‌های فرهنگی هنری به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآیند اما در هفته‌ای که گذشت، حمله رژیم غاصب صهیونیستی به رفح، قلب ملت ایران و جهانیان را به درد آورد و هنرمندان نیز همچون دیگر اقشار نسبت به این حمله وحشتناک واکنش نشان دادند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

همراهی سینمایی‌ها در واکنش به جنایت صهیونیست‌ها

پس از حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان در رفح که یادآور حمله به اردوگاه آوارگان و کشتار صبرا و شتیلا است، موج رسانه‌ای وسیعی در محکومیت این جنایت صهیونیست‌ها و حمایت از فلسطین به راه افتاد. در این راستا، پویش «همه نگاه‌ها به رفح است» به راه افتاد که تصاویری خلق شده توسط هوش مصنوعی از اردوگاه رفح و عکسی از نتانیاهو غرق در خون طی چندین ساعت اولیه این جنایت وایرال شد که تاکنون بیش از ۵۰ میلیون مخاطب آنها را بازنشر کردند. در این مورد، سهم قابل توجهی از این بازنشرها توسط هنرمندان و سینماگران صورت گرفت.

چهره‌های شاخص سینما از جمله بازیگران و کارگردانان سینمای داستانی، مستند و کوتاه و جمعی دیگر از هنرمندان با انتشار استوری جداگانه در کنار پیوستن به این پویش این حمله و اقدام وحشیانه را محکوم کردند.

آغاز ثبت نام در شورای فیلم‌اولی‌ها و وضعیت نامشخص فیلم‌اولی‌های قبلی!

در حالی که برخی از کارگردانان فیلم‌اولی که تمایل به ساخت فیلم های هنری دارند طی سه سال گذشته از بنیاد سینمایی فارابی گواهی تایید صلاحیت حرفه‌ای برای ساخت فیلم‌های بلند خود گرفته‌اند، به دلیل وضعیت و شرایط اقتصادی کمتر سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده‌ای پیدا کرده اند که نسبت به همکاری با آن‌ها ابراز تمایل کند. این در حالی است که سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی به عنوان متولیان سینما در کشور، در کنار وظایف روزمره خود، باید حمایت حداقلی از پروژه‌های کارگردانان فیلم اولی که علاقه مند به فعالیت در حوزه سینمای تجربی، هنری و حتی اجتماعی هستند، داشته باشند.

این روزها اقبال مردم به فیلم‌های کمدی سبب شده تا سرمایه‌گذاران نیز از ساخت فیلم‌هایی در ژانرهای دیگر سرباز زنند و در این میان، شرایطی مناسبی برای علاقه مندان به ساخت فیلم در دیگر ژانرهای سینمایی وجود ندارد. شاید اگر سازمان سینمایی و نهادهای زیرمجموعه آن بودجه‌های کلانی را که برای ساخت یک یا دو فیلم وضع می‌کنند، برای ساخت چند فیلم ژانر در نظر بگیرند، شرایط ساخت فیلم برای کارگردانان فیلم‌ اولی نیز بهتر شود.

در توضیح عملکرد این شورا نوشته شده است: «شورای بررسی صلاحیت حرفه‌ای کارگردان های فیلم اول سینمایی از سال ۱۴۰۱ با ابلاغ سازمان امور سینمایی و سمعی بصری زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی آغاز به کار کرده است و امسال برای سومین دوره متوالی، درخواست‌های متقاضیان را بررسی و گواهینامه کارگردانی فیلم اول را صادر می‌کند. تعداد زیادی از کارگردان‌های فیلم اولی در چهل و یکمین و چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، از کارگردان‌های تایید شده در این شورای تخصصی هستند.»

دور جدید ثبت نام و درخواست متقاضیان کارگردانی فیلم اول سینمایی از دوشنبه ۷ خرداد در سامانه کارگردانان فیلم اولی در سایت بنیاد سینمایی فارابی آغاز شد. متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت بنیاد سینمایی فارابی و یا درگاه ثبت درخواست بررسی صلاحیت حرفه‌ای کارگردانان فیلم اول به نشانی فرم ها و مستندات مورد نیاز (از جمله نمونه فیلم داستانی) خود را در سامانه مذکور ثبت و بارگذاری کنند.

صدور مجوز نمایش برای ۱۵ فیلم مستند و ۱۷ فیلم کوتاه

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، شورای صدور پروانه نمایش آثار غیرسینمایی با نمایش ۶ عنوان فیلم بلند داستانی و ۱۵ عنوان فیلم مستند، ۱ عنوان فیلم نیمه بلند و ۱۷ عنوان فیلم کوتاه داستانی موافقت کرد.

در این شورا برای ۱۷ عنوان فیلم کوتاه داستانی «من ولوتا هستم» به تهیه‌کنندگی مهدی ودادی و کارگردانی اشکان قاسمی، «جاده بارانی» به تهیه‌کنندگی علی دیژما و کارگردانی رضا روستا، «ذن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا گل‌پور، «فاخته» به تهیه‌کنندگی سید رحیم زارعی و الهام مرادپور و کارگردانی سید رحیم زارعی، «زمانی برای از دست دادن» به تهیه‌کنندگی مهدی شهیدی، محمدرضا بهشتی‌نژاد و اکبر محمدی و کارگردانی محمدرضا بهشتی‌نژاد، «سفر» به تهیه‌کنندگی علی زروندی و کارگردانی سمانه قربانی‌کیا، «رم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیرحسین افچنگی، «نهنگ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی شقایق عوض‌زاده، «صورت مسأله» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا خامین، «اکستریم لانگ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بابک دوامی عیسی‌لو، «لاک یاسی» به تهیه‌کنندگی افشین بدری کورایم و کارگردانی امید ترکاشوند، «شریک من زرافه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی صلاح‌الدین نوری متقی، «فرصت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نوید بهروزی، «کابوس» به تهیه‌کنندگی مرتضی ذوالفقاری‌نسب و کارگردانی وحید احمدی، «دوئل» به تهیه‌کنندگی یوسف ترابی‌نژاد و کارگردانی اعظم مرادی، «ساعت نظافت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی امیدی‌نژاد، «صدای خرگوش» به تهیه‌کنندگی مهرک قزوینی و کارگردانی محمد شیرازی پروانه نمایش صادر شد.

۱۵ اثر مستند «چه کسی پنیر مرا جابه جا کرد؟» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عزت‌اله پروازه، «هزار توی آفرینش» به تهیه‌کنندگی سمیرا شجاعی و احمد خالقی و کارگردانی محمدرضا عبدالحمیدی، «سونوگرافی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هایده مرادی، «افسانه تریا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجید فدایی، «بازمانده» به تهیه‌کنندگی محمد جواد رئیسی و کارگردانی علیرضا کرمی، «سالهای ابری» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهروز محمدی، «داستان سنجاقک» به تهیه‌کنندگی سید محسن طباطبائی پور و کارگردانی محمد پسران رزاق، «ماسی درهم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی باقر سروش، «در میان طوفان‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین ضامنی، «از آفتابی به آفتاب دیگر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مریم فرهمند، «پورزال» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ماریا ماوتی و احسان فرخی فرد، «آب‌بندان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا اکبریان، «نیما و سهراب» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین همایونفر، «شرق وحشی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی اسماعیل‌زاده، «دارالملک مراغه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رحیم مرتضی‌وند و ۱ عنوان فیلم نیمه بلند «قصه پری» به تهیه‌کنندگی مجید بابایی و کارگردانی اشکان شاپوری پروانه نمایش آثار غیرسینمایی سازمان سینمایی را اخذ کردند.

یک تعلیق و تذکر به اعضای خانه سینما

محمدحسن شانه‌ساززاده نایب رئیس هیات مدیره پلتفرم نماوا که بازیگران و تهیه‌کننده‌های سینمای ایران را به بی‌اخلاقی متهم کرده بود، توسط جامعه اصناف سینمای ایران، از عضویت در خانه سینما تعلیق و همکاری صنوف سینمایی با او نیز تا پایان سال ۱۴۰۴ قطع شد که این حکم، نشان از حساسیت‌های یکی از اصناف در کشور نسبت به اعضای خود را نشان می‌دهد.

محمدحسن شانه‌ساززاده مؤسس شاتل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره نماوا در گفت‌وگویی، بازیگران و هنرمندان را بی‌اخلاق‌تر و بی‌تعهدترین اقشار قلمداد کرده بود.

درگذشت یک چهره‌پرداز سینما

در هفته گذشته، مرتضی اردستانی چهره‌پرداز و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در سن ۷۳ سالگی دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر این هنرمند، روز چهارشنبه ۹ خرداد از ساعت ۹ الی ۹:۳۰ در سالن عروجیان و ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

بازگشت یک سینمای قدیمی به چرخه اکران / بهره‌برداری از ۲ سالن جدید

پردیس سینمایی اریکه ایرانیان از دهم خرداد ماه پس از چند سال توقف فعالیت‌ها، به چرخه اکران بازگشت و نمایش فیلم‌های سینمای ایران را آغاز کرد. این پردیس سینمایی از پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ با نمایش فیلم‌های روی پرده و در ۴ سالن کار خود را با مدیریت جدید آغاز کرد. در مدیریت جدید، پردیس سینمایی اریکه ایرانیان ضمن نمایش فیلم‌های مطرح سینمای ایران در سالن‌هایی با استانداردهای روز صدا و تصویر، در تلاش برای خدمات‌دهی بهینه به مخاطبان است.

سینما اریکه ایرانیان تهران واقع در شهرک غرب با داشتن زیربنایی بیشتر از ۲۰ هزار مترمربع از بزرگ‌ترین سینماها در تهران محسوب می‌شود.

همچنین، محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت و فناوری‌های سینمایی از بهره‌برداری ۲ سالن سینمای جدید در مجتمع روتانو تهرانپارس تا پیش از دهه فجر خبر داد. ۲ سالن سینما با ظرفیت حدود ۲۳۰ صندلی، در طبقه ۲ مجتمع روتانو در حال احداث است و پیش‌بینی می‌شود عملیات ساختمانی آن به زودی آغاز و تا پیش از دهه مبارک فجر سال جاری به بهره‌برداری برسد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا