سینمای ایران و جهان

طبیعی است که پیش از ساخت هر فیلم شرایط را بسنجیم و بررسی کنیم که چه فیلمی و چه ژانری می‌تواند در «گیشه» موفق باشد

سینماپرس: سعید خانی معتقد است که امسال به دلیل افزایش تولید و اکران فیلم‌های کمدی، رقابت در بین آثار این ژانر بیشتر از سال گذشته است.

به گزارش سینماپرس، سعید خانی، تهیه‌کننده سینما که این روزها فیلم سینمایی «سال گربه» به تهیه‌کنندگی او بر پرده سینماهای کشور در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره ساخت این فیلم سینمایی اظهار کرد: طبیعتاً امسال شرایط سینما و اکران با سال گذشته و قبل از آن متفاوت است و با توجه به تعداد بالای فیلم‌های کمدی که امسال تولید شده‌اند، رقابت بین آثار کمدی بیشتر است با این حال از شرایط اکران تا حدی رضایت دارم و خوشبختانه فروش «سال گربه» نیز تا امروز رضایت‌بخش بوده است.

خانی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته تعداد فیلم‌های کمدی کمتر بود و امسال طبیعتاً با توجه به شرایط سینمای ایران تعداد این فیلم‌ها افزایش پیدا کرده و از طرفی طبق آیین‌نامه شورای صنفی نمایش، زمان اکران فیلم‌ها کمتر و محدودتر شده و با این شرایط است که وضعیت اکران را می‌سنجم و فکر می‌کنم تا امروز «سال گربه» توانسته اکران موفقی داشته باشد.

وی درباره ساخت فیلم کمدی گفت: طبیعتاً تهیه‌کننده‌های مستقل سینما و کسانی مثل من که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند با کسب درآمد از گیشه می‌توانیم به بقای حرفه‌ای خود ادامه دهیم و طبیعی است که پیش از ساخت هر فیلم شرایط را بسنجیم و بررسی کنیم که چه فیلمی و چه ژانری می‌تواند در گیشه موفق باشد. فیلم قبلی من که در سینماها اکران شد، «دوزیست» بود که اثری غیرکمدی به حساب می‌آید و با استقبال خوبی هم مواجه شد. من پیش از «سال گربه» با مصطفی تقی‌زاده هم تجربه سینمای اجتماعی را داشتم و در سریال «حرفه‌ای» که در شبکه نمایش خانگی پخش شد با هم همکاری داشتیم و پس از این سریال طی صحبت‌هایی که با هم داشتیم او فیلمنامه «سال گربه» را به من پیشنهاد داد که تصمیم گرفتم این اثر را تهیه کنم.

این تهیه‌کننده درباره ساختار سینمایی «سال گربه» اظهار کرد: یکی از جذابیت‌های «سال گربه» برای من در این بود که این فیلم سینمایی صرفاً‌ یک کمدی خنده‌دار نیست که تمرکزش فقط بر خنداندن مخاطب باشد بلکه در این اثر شاهد خلاقیت و جنس متفاوتی از کمدی هستیم. «سال گربه» فیلمی در ژانر کمدی فانتزی است که در دنیای متفاوتی قصه‌اش را روایت می‌کند و در واقع دنیای تازه‌ای دارد که برای من مهم‌ترین ویژگی این فیلم بود. در پیش‌تولید بهرام افشاری نیز به تیم ما اضافه شد و گروه تولید خوبی شکل گرفت. «سال گربه» علاوه بر فضا و موقعیت متفاوتی که نسبت به دیگر فیلم‌های کمدی دارد در اجرا نیز شرایط متفاوتی داشت که فضای فانتزی فیلم ما را در این شرایط متفاوت قرار داده بود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لونه زنبور» درباره شرایط اکران در سال جاری گفت: با شیوع ویروس کرونا در سینمای ایران مثل همه جای دنیا شرایط ویژه‌ای حاکم شد و تعطیلی سینماها تعداد بالایی فیلم را در صف اکران قرار داد که این اتفاق باعث شد اکران در سینمای ما وضعیت تازه‌ای را تجربه کند که شرایط متفاوتی نسبت به همیشه برای نمایش فیلم‌ها وجود داشت. با این حال به نظر من امروز در سینمای ایران به شرایط پیش از کرونا رسیده‌ایم و باتوجه به اینکه در این سال‌ها سالن‌های سینمای بسیاری نیز راه‌اندازی شد و همچنین استقبال خوبی که از سوی مردم نسبت به فیلم‌های سینمایی شاهد هستیم، می‌توان انتظار داشت که برنامه‌ریزی اکران مثل روزهای پیش از شیوع کرونا باشد و زمان‌های محدودی برای فیلم‌ها در نظر گرفته شود. من بر این عقیده‌ام که امروز با توجه به اینکه در شرایط پیش از کرونا قرار گرفته‌ایم، انتظار می‌رود که تلاش خود را برای شکل‌گیری تنوع ژانر در سینمای کشورمان بیشتر کنیم.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم تا دو گونه سینمایی اصلی کشورمان که کمدی و اجتماعی است، ارتقا پیدا کند و از طرفی تنوع ژانر را هم باید در سینمایمان داشته باشیم تا همه سلایق فیلم مورد پسند خود را در این سینما پیدا کنند.

خانی تأکید کرد: دستیابی به سینمایی که ژانرهای مختلف در آن وجود داشته باشد با توجه به شرایط اقتصادی امروز کار بسیار سختی است. هزینه تولید بسیار بالا رفته و دولت هم بیش از هر چیز به دنبال ساخت فیلم‌هایی در ژانرهای مورد علاقه خود است و بخش خصوصی نیز نمی‌تواند ریسک کند و فیلم در ژانرهای کمتر تجربه شده در ایران فیلم بسازد؛ به همین دلیل تنوع ژانر در سینمای کشورمان بسیار اندک است. من در ساخت «سال گربه» این موضوع را در نظر داشتم و ترکیبی از سینمای کمدی و فانتزی را در این اثر می‌بینیم درحالیکه اگر به سمت فیلم‌های کمدی رایج در سینمای کشورمان می‌رفتم و این تنوع را در نظر نداشتم قطعاً فیلمم با اقبال بیشتری روبرو می‌شد.

این تهیه‌کننده سینما در پایان درباره فعالیت‌های اخیر خود اظهار کرد: در حال حاضر درگیر اکران فیلم سینمایی «سال گربه» هستم که حداقل تا یک ماه و نیم دیگر بر پرده سینماها خواهد بود و به تازگی برای ساخت فیلمی با عنوان «کینه» پروانه ساخت دریافت کرده‌ام که قرار است به کارگردانی سید حسام فرهمندجو ساخته شود و در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای این فیلم سینمایی هستیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا