فرهنگ

اثرات منفی کمرنگ شدن مراسم مذهبی در ایام کرونا از نظر حسن بنیانیان


رئیس سابق کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه غافل شدن از مساجد و هیأت‌ها بر اثر کرونا باعث ایجاد ضعف در باورهای دینی می‌شود، گفت: نشستن پای منبرهای مجازی و رسانه‌ای کارکرد مجالس حضوری را ندارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، حسن بنیانیان، رئیس سابق کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «سلام تهران» که ۱۲ مرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، با اشاره به معنای فرهنگ، اظهار داشت: فرهنگ به معنای باورها و ارزش‌هایی است که در وجود تک تک ما ایرانیان است و از درون آن باورها الگوهای رفتاری ما مثل احترام به بزرگترها و … شکل می‌گیرد. ۲۰۰ سال است که به اشتباه در کشورمان برگزاری فعالیت‌های فرهنگی را جایگزین فرهنگ کردیم. به طور مثال، برگزاری مراسم عزاداری اباعبدلله(ع)، ابزاری است که در خدمت اشاعه فرهنگ درست اسلامی قرار می‌‌گیرد، نه اینکه خودش فرهنگ باشد.

 

 

بیش از ۸۰ درصد تحولات فرهنگی ما کاری به دستگاه‌های فرهنگی ندارد

وی با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ تمام انسان‌ها و همه سازمان‌ها مداخله دارند، افزود: وقتی فرهنگ سازی را محدود به اداراتی مثل سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد می‌کنیم، دیگر نهادها احساس مسئولیتی در قبال فرهنگ نمی‌کنند. بیش از ۸۰ درصد تحولات فرهنگی ما کاری به دستگاه‌های فرهنگی ندارد. به طور مثال برگزاری انتخابات و یا اجرا شدن یک طرح اقتصادی هم روی اعتماد و باورهای مردم نسبت به نظام تاثیر می‌گذارد. بنابراین تمام تلاش مقام معظم رهبری در طول این ۳۰ سال‌ بر این بوده که مدیران و نخبگان را آگاه کند که تک‌تک‌شان در ایجاد تحولات فرهنگی نقش‌آفرین هستند.

گفت‌وگو بدون عمل به مسائل دینی موجب فراری دادن افراد از دین می‌شود

بنیانیان ضمن بیان اینکه باید از مجریان برنامه‌های مذهبی پرسید که شما چقدر دانش و مهارت کافی برای به وجود‌آوردن رفتارهای دینی از درون شعائر دینی را دارید، گفت: مردم و جوانان ما باید شیرینی دین را در رفتار متدینین حس کنند، وگرنه با صرف گفت‌وگو کردن در مورد مسائل دینی درحالی‌که رفتارمان برخلاف آن باشد، فراری دادن افراد از دین حاصل می‌شود و مردم عادی به اشتباه می‌افتند و مشکلات کشور را ناشی از ایجاد حکومت دینی در کشور می‌پندارند.

وی ادامه داد: انتظار این است که وقتی فردی بچه هیئتی شد، فرهنگ دینی در اخلاق، رفتار، مراعات احکام دینی  و باورهای او مشاهده شود. اگر دستگاه‌هایی که رسالت فرهنگی دارند وظایف خود را به درستی انجام دهند تنها ۲۰ الی ۳۰ درصد در اشاعه فرهنگ موثر است. مفهوم پیوست فرهنگی این است که همه مدیران ما باید در تمام بخش‌های سیاسی، اقتصادی، انتظامی و نظامی و …  دارای درک فرهنگی باشند تا فعالیت روزمره‌‌ای که در نهادشان انجام می‌دهند، به فرهنگ آسیب نرساند، بلکه مقوم فرهنگ باشد. باید بازتاب‌های مثبت و منفی فرهنگی تمام اقدامات در همه بخش‌ها محاسبه شود.

اثرات منفی کمرنگ شدن مراسم‌های مذهبی در ایام کرونا

بنیانیان با اشاره به اینکه مدیران در تمام بخش‌ها باید درک فرهنگی داشته باشند و جریان یافتن این نهضت در بین مدیران منجر به مهندسی فرهنگی جامعه می‌شود، در رابطه با تاثیرات منفی کم‌رنگ شدن مراسم‌های مذهبی بر جامعه در ایام کرونا، گفت: نظام دینی انسان‌ها را دعوت به جمع‌گرایی می‌کند. اصلاح رفتار ما علاوه بر باورهای درونی، نظارت عمومی را هم می‌خواهد. توصیه اکید در احادیث و روایات برای شرکت مسلمانان در نماز جماعت و حضور در مسجد باعث می‌شود همه به همدیگر در کسب رفتار دینی کمک کنند.

نشستن پای منبرهای مجازی کارکرد مجالس حضوری را ندارد

رئیس سابق کمیسیون پیوست‌نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مناسک دینی سرمایه‌های تاریخی ما هستند که در ۱۴۰۰ سال گذشته باعث انتقال دین شده‌اند و از دل همین مراسم‌های، انقلاب و نظام اسلامی درآمده است، تصریح کرد: تکیه ما برای مقابله با دشمنان و مستکبران، همین سرمایه‌های فرهنگی است. غافل شدن از مساجد و هیأت‌ها بر اثر کرونا باعث ایجاد ضعف در باورهای دینی می‌شود. نشستن پای منبرهای مجازی و رسانه‌ای کارکرد مجالس حضوری را ندارد و نقش‌هایی حداقلی در به روزسازی باورها ایفا می‌کند.

بنیانیان در پاسخ به اینکه دولت جدید در راستای مهندسی فرهنگی در جامعه چه باید بکند، تاکیدکرد: آقای رئیسی یک انسان مبارز و پخته در بحث قانونگرایی است. کشورها دو بازوی قانون و فرهنگ‌سازی و تربیت را برای نظم بخشی و ایجاد امنیت در جامعه دارند. فرهنگ‌سازی و تربیت یعنی اصلاح رفتار از درون خود انسان‌ها. ما این تعادل را به هم ریخته‌ایم و به شدت اصرار داریم برای اصلاح هر چیزی به قانون مراجعه کنیم. جامعه از قانون اشباع شده و مردم خسته شده‌اند چون در طی این ۴۰ سال دولت‌ها نسبت به فرهنگ با مفهومی که رهبری دنبال می‌کنند، بی‌توجه هستند.

وزیر ارشاد باید مرد شماره یک کابینه دولت باشد

وی افزود: شما هیچ وقت ندیدید که در هیأت دولت از وزیر ارشاد خواسته باشند تا تحلیلی راجع به تحولات فرهنگی عمومی ارائه دهد. اگر وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت سیزدهم، ۵۰ درصد از وقتش را برای اصلاح عملکرد خود دولت بگذارد، کمک بزرگی به فرهنگ‌سازی و تربیت خواهد کرد. برای مثال وزیر ارشاد بررسی کند که اقدامات وزارت اقتصاد چه تاثیری بر باورهای فرهنگی جامعه می‌گذارد. وزیر ارشاد باید مرد شماره یک کابینه دولت باشد.

بنیانیان در ادامه چنین گفت: وقتی شما چنین موقعیتی را ایجاد نمی‌کنید، فردی که دارای این ویژگی باشد هم پرورش پیدا نمی‌کند. ما شخصیتی مثل مرحوم دکتر حبیبی می‌خواهیم که شاکله فرهنگی داشته باشد. فرهنگ به معنای این نیست که دولت‌ها فقط پول خرج کنند. برای ایجاد تمدن اسلامی باید مدیران در همه سطوح درک فرهنگی داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من یکبار به اداره مالیات رفتم و تنها شنوای صحبت‌های مراجعان به این اداره بودم. در این بازدید متوجه شدم که ۷۰ درصد مراجعه‌کنندگان به نظام مالیاتی از این که بلد نیستند دروغ بگویند، ناراحت هستند و احساس می‌کنند اگر مهارت دروغگویی داشتند، کم‌تر مالیات می‌دادند. ۴۵ درصد از اینکه نمی‌دانند به چه کسی و چگونه باید رشوه بدهند، ناراحتند. معنی این اتفاق این است که وزارت اقتصاد ما روزانه دارد مردم را بی‌دین می‌کند و مالیات می‌گیرد؛ سپس در اختیار سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد می‌گذارد تا مردم را متدین کنند. مشکلات باید با ایجاد درک فرهنگی در همه مدیران، از سرمنشأ اصلاح شود.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا