فرهنگ

رویا، تمدن را می سازد/ ضرورت پیشرفت در روایت‌پردازی

علی محمد مؤدب در نشست خبری ششمین دوره مدرسه رمان گفت: رویا، روایت‌های تمدنی را می سازد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ششمین دوره مدرسه رمان و آئین رونمایی از رمان های «کورمار» نوشته سیدعلیرضا میرمالک «متولد زمستان» نوشته محمد هادی عبدالوهاب و «صور سکوت» نوشته محمد قائم خانی عصر امروز دوشنبه ۷ تیر ۱۴۰۰ در موسسه شهرستان ادب برگزار شد.

در این مراسم علی محمد مودب، علی اصغر عزتی پاک و مجید قیصری به همراه نویسندگان رمان ها برای مخاطبان سخنرانی کردند.

علی محمد مؤدب در این نشست گفت: امروز ما در ملاقات خاطره دیروز و رویای فردا ساخته می شود. رویا آن چیزی است که تمدن را می سازد. انسان بدون رویا نمی تواند امروز و فردای خودش را طراحی کند. بدون رویا نمی توانیم آنچه را داریم حفظ کنیم و در درجه دوم، فردایمان را بسازیم. هر جایی که تمدنی رویاهای خودش را از دست داد با بن بست مواجه شد. برای آینده باید مدام ایده و رویا داشت. همانطور که باید گذشته را روایت کرد و خاطره را زنده نگهداشت تا هویت ما حفظ شود.

وی افزود: ما در وضعیت امروز با سیطره رسانه های جدید مواجه هستیم و همین ها باعث شدند هجوم شگفتی از خیال ترجمه ای به سمت ما حواله شود. امروزه به شدت واردات خیال افزایش یافته و ما با انبوهی از خیال وارداتی روبرو هستیم. اینکه ما باید به صورت مدام خودمان را در عالم ذهنیت پیدا کنیم و بسازیم. امروز بدون دیروز و امروز بدون فردا معنا ندارد. انقلاب ما شعارها و رویاها و روایت های خود را در همه شئون زندگی داشت و آن شعارها برای آنکه ادامه پیدا کند و کماکان زنده بماند باید تبدیل به قصه و روایت شود.

مؤدب ادامه داد: رویاها و شعارها باید در هنر و ادبیات به هم برسند. هنرمند به خاطر ظرفیت بیان هنری بر زمان مسلط است و هنر آزادی گفتن را به او می دهد. در هنر هیچ محدودیتی وجود ندارد و هنرمندِ اصیل هیچگاه محدود نیست و حرف خود را می زند. هنرمند اصیل این آزادی را دارد که به سمت شگفتی ها حرکت کند و این حرکت، او را به سمت کشف و طرح خواهد کشاند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که ما به شدت نیازمند به رویاپردازی و نیازمند به ساخت روایت هایی با نگاه دیروز برای فردا هستیم، گفت: می دانیم که سینما، تلویزیون و رسانه های دیگر نیازمند قصه و داستانند. مدیران فرهنگی نیز به شدت به دنبال قصه اند اما متاسفانه ما عادت کرده ایم تا داشته های خود را تحقیر کنیم و مبهوت دیگران باشیم. ما باید بتوانیم که خودمان روایت پردازی کنیم. دیگران نمی توانند روایت ما را بنویسند. تلاش مدرسهِ رمان در قالب یک نهاد رسمی برای برنامه ریزی به جهت تربیت رمان نویس بسیار مبارک است و قطعاً بعدها جامعه برکات بسیاری از این تلاش خواهد دید.

وقفه کرونایی برای برگزاری دوره ششم مدرسه رمان

علی اصغرعزتی پاک نیز در این نشست گفت: بین دوره پنجم و ششم مدرسه رمان به خاطر شیوع کرونا وقفه ای افتاد. دلیش هم همین بود که ما راغب نبوده و نیستیم که دوره ها به شکل مجازی برگزار شود. دور هم بودن، با هم آشنا شدن و هم نفس شدن با استاد بسیار مهم است. بنابراین ناگزیر یک سالی را از دست دادیم. عمده کسانی که به مدرسه رمان راه پیدا می کنند از شهرستانها هستند و علاقه مند به ملاقات با استاد. به همین دلیل دوره ششم و دوره سوم مدرسه رمان کودک به تعویق افتادند.

وی افزود: رویکردهای اصلی مدرسه رمان همچنان حفظ خواهند شد. نگاه و رویکرد اصلی این است که کسانی را بپذیریم که نویسنده هستند و نمی خواهند از ابتدا از بِ بسم الله شروع کنند. ۸۰ درصد شرکت کنندگان در دوره ها قبلاً کتاب داشتند وآثاری از آنها منتشر شده است اما به اینجا آمده اند تا حرفه ای تر با نوشتن آشنا شوند. بنابراین مخاطبان مدرسه رمان، نویسنده های صفرکیلومتر نیستند. در دوره های گذشته مترجمی به مدرسه رمان آمد که ۳۰ کتاب منتشر شده داشت و در اینجا اولین رمان تالیفی خود را نوشت.

عزتی پاک ادامه داد: دوره های مدرسه رمان، استادمحور است اما در کنارش مباحث متعدد فرهنگی و فکری نیز مطرح می شود. سعی می کنیم مباحث را کامل ارائه کنیم تا کسی که در دوره ها شرکت می کند بداند که نویسنده باید به چه مسائلی توجه کند تا بدل به نویسنده روزگار خودش شود. هدف، تغییر نگاه به نویسندگی است و جدی گرفته شدن نویسندگی به عنوان امری مولد و آینده ساز.

مسئول مدرسه رمان موسسه شهرستان ادب در ادامه با اشاره به اساتید دوره های گذشته مدرسه رمان گفت: آقایان شاه آبادی و محمدحسن شهسواری و خانم بلقیس سلیمانی مدرسان مدرسه رمان از نخستین دوره آن بودند و بعد حجم کار بالا رفت و تصمیم به چاپ ۱۵ عنوان کتاب در سال گرفته شد و این به لحاظ سخت افزاری، کار دشواری بود. از دوره سوم تصمیم گرفته شد تا کار با دو استاد ادامه پیدا کند. محمدحسن شهسواری نیز از سال گذشته تصمیم گرفت که آموزش رمان را به شیوه قبلی اش متوقف کند و معتقد است که دیگر تدریس برایش بس است اما کماکان به ما همفکری می دهد و در جلسات خاص شرکت می کند. اما دیگر به عنوان استادِ ناظر رمان حضور نخواهد داشت. خودش تصمیم گرفته که هیچ جا دیگر نباشد و به ما اعلام کرد که مدرسه رمان آخرین جایی است که از آنجا بیرون می آید.

این داستان نویس و منتقد اضافه کرد: در دوره ششم آقایان شاه آبادی و شهریار عباسی مدرسان مدرسه رمان خواهند بود. ما پیش از عید سه کتاب «همه»، «محرمانه میدان» و «چپ دستها» را منتشر کردیم و امروز هم از سه عنوان دیگر رونمایی خواهیم کرد. مجموعه کارهای منتشر شده مدرسه رمان تا به امروز ۱۹ عنوان است که ۴ مجلد آن، رمان نوجوان است. تاکنون ۹۰ نفر در فراخوان های مدرسه رمان شرکت کرده اند و ۳۷ طرح برای مدرسه رمان آغاز شده که برخی منتشر و برخی هم در مرحله نگارش هستند. ۴ مجموعه سه جلدی از مدرسه رمان کودک به سامان رسیده و۴ نویسنده هم اکنون دارند اثر خود را می نویسند.

در فضای ادبی کشور آثار ترجمه ای سیطره دارد

مجید قیصری نیز در این نشست گفت: همه جا را فضای ترجمه برداشته و اینکه در یک روز و در یک جا سه اثر تالیفی رونمایی می شود اتفاق خجسته ای است.

کار مدرسه رمان خیلی عالی است. یک نفر را که در خلوت خود می نشیند و می نویسد مدیریت می کند. سخت تر از این کار، انتشارش است. آنها بسیار زحمت می کشند در این اوضاع آشفته بازار نشر و تیراژ محدود کتاب ها آثار را به بهترین شکل به دست مخاطب برساند.

وی افزود: نویسندگان باید خودسازی داشته باشند و روندی مثل مدرسه رمان که پیشترمشابه اش نبوده در این امر موثر است. کدام نهاد را دیده اید که حاضر باشد هزینه کند و زحمت بکشد برای تربیت نویسنده. آنها همت کردند و شش سال است که این کار پرزحمت را مدام انجام می دهند.

قیصری ادامه داد: این استمرار مدرسه رمان بسیار مهم است و من به آنها خداقوت می گویم. ان شاالله در سالهای آتی نیز کار ادامه پیدا کند.

عزتی پاک نیز در ادامه صحبت های قیصری گفت: یکی از افتخارات ما این است که آثار تولید شده در مدرسه رمان به شدت تنوع دارد واین به خاطر اصل مورد احترام ما است که نویسنده و ایده او اهمیت اصلی را دارد. موسسه و اساتید مدرسه رمان صرف در کنارشان هستند تا کار از دست نرود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا