فرهنگ

شب‌های قدر و انتخابات ریاست جمهوری


یکی از ارکان مهم سازنده شخصیت معنوی، اخلاقی و رفتار انسانی هر کسی خانواده و محیط تربیتی اوست. کسی که می‌خواهد سرنوشت ملتی را به دست بگیرد حتما باید کفایت، صلاحیت، رشد معنوی و اخلاقی از نظر خانوادگی داشته باشد.


خبرگزاری فارس ـ گروه اندیشه: در آستانه فرا رسیدن شب‌های پر فیض قدر هستیم. شب‌هایی که سرنوشت بشر، سعادت و خوشبختی، شقاوت و بدبختی در آن رقم می‌خورد و درهای رحمت عامه و واسعه الهی به سوی بشریت از هر رنگ، نژاد و قبیله، بدون توجه به مرزهای جغرافیایی و اعتقادی به سوی همه باز خواهد شد. در این شب انسان‌ها می‌توانند با خدایشان بدون پرده و حجاب، مخفی‌ترین و ناگفته‌ترین گناهان و خواسته‌هایشان را بدون واهمه و شرم با او در میان گذاشته و تقاضای عفو کنند. مطمئنا جواب رد داده نخواهد شد، چرا که میزبان و صاحبخانه، بزرگ و بخشنده است و همه بندگانش را دوست دارد. لذا بخش عظیمی از سرنوشت انسان در ارتباط بین خالق هستی و مخلوق تعیین می‌شود.

در این بین اراده انسانی نیز در طول اراده الهی نقش مهمی در تعیین سرنوشت انسان‌ها خواهد داشت. آنجایی که حکام و زمامداران نقش تعیین کننده‌ای در سعادت و کمال معنوی و پیشرفت مادی ملت‌ها ایفا می‌کنند.

از جمله حکمرانان در هر نظامی رییس جمهور است که مردم شریف ایران طبق قانون اساسی به مدت چهار سال سرنوشت خود و کشور را به او می‌سپارند. او به عنوان نفر دوم نظام می‌تواند ملت وکشور را در سطح داخلی و بین‌المللی به اقتدار و اوج عظمت برساند و در صورت ضعف و ناکار آمدی، ملت وکشور را وابسته به قدرت‌های زورگو و استثمارگر جهانی کرده، مجد و عظمت، استقلال و حاکمیت، عزت و شرافت اسلامی و ملی را مخدوش کند و جامعه‌ای فقیر، منزوی و بی‌هویت شکل دهد.

 ملت بزرگ ایران ظرف این چهل سال شاهد روسای جمهور با گرایشات مختلف چون ضد انقلاب (مثل بنی‌صدر فراری)، انقلابی ـ مردمی (چون شهید رجایی و مقام معظم رهبری)، پوپولیستی و نیز رییس جمهور لیبرال و غربگرا بوده‌اند. لذا بار دیگر تجربه آزمون و خطا، خردمندانه نیست. این بار باید با شناخت کامل و با بصیرت نسبت به شخصیت حقیقی و حقوقی رییس جمهور آگاهی داشته و به شفاف بودن زندگی شخصی و خانوادگی و اصالت و پاکی ایشان حساس باشند. باید بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از تبلیغات روانی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی، سرنوشت خود را به کسی سپارند که به نفع نظام و کشور و منافع اسلامی و انقلابی است. بدین ترتیب به تکلیف خود عمل کرده و اقتدار ملی را در برابر دشمنان داخلی و توطئه‌های بین‌المللی تضمین کنند. مسأله سرنوشت انسان‌ها در نظام اسلامی وحکمرانی، هم از نظر علمی و هم در مکتب اسلام و اهل بیت بسیار مورد توجه واقع شده است. از جمله افتخارات اسلام و تشیع آن است که همواره به جامعه هشدار داده شده که سرنوشت خود را به هر زمامداری نسپارند. بیش از چهارده قرن به اهمیت حکمرانان صالح در سعادت و سرنوشت انسان‌ها به خصوص در نظام اسلامی تاکید شده است. در ادامه به دو نکته مهم در این باب اشاره شده است.

۱. نقش خانواده؛ قدرت محیط تربیتی و آموزشی رییس جمهور

یکی از ارکان مهم سازنده شخصیت معنوی، اخلاقی و رفتار انسانی هر کسی خانواده و محیط تربیتی اوست. کسی که می‌خواهد سرنوشت ملتی را به دست بگیرد حتما باید کفایت، صلاحیت، رشد معنوی و اخلاقی از نظر خانوادگی داشته باشد. به همین دلیل در مکتب اهل بیت تاکید بر سپردن سرنوشت انسان‌ها و اداره نظام حکمرانی به افرادی است که از پدران و مادرانی صالح بوده و دارای اصالت خانودگی هستند. طبق آموزه‌های دینی باید از سپردن امور به افرادی که دارای روحیه حقارت و وادادگی در برابر دشمنان و قدرت‌های بزرگ جهانی هستند خودداری کرد. این مهم در بیانات ائمه با واژه‌هایی چون اصل (ریشه) یا اصول (ریشه‌ها) به کار رفته است. انسان‌ها نباید سرنوشت و حکمرانی نظام را به افرادی با خانواده‌های بی‌هویت و بی‌ریشه دهند.

از نظر حضرت علی علیه السلام ریشه خانوادگی، ارزش بسیار مهم و سهم بزرگی در سپردن مسئولیت‌ها و مدیریت کشور به افراد دارد. حضرت فرمود: بر شما باد در طلب حوائج به مردم شریف‌النفس و صاحب خانواده‌های پاک زیرا حوائج نزد آنها بهتر انجام می‌گیرد (غرر الحکم ص ۴۵۸) (شراف الناس ذوی الاصول الطیبه) همچنین فرمود کسی که ریشه (اصل) خانوادگیش شریف است، در حضور و غیاب، در هر حال دارای فضیلت و صفات پسندیده است. (غررالحکم ص ۳۲۷)

همچنین به مالک اشتر استاندار مصر دستور داد در حوزه مدیریت به افرادی که در خاندان‌های شریف، نجیب و اصیل، تربیت و رشد یافته و دارای حسن سابقه هستند، مسئولیت داده شود. (نهج البلاغه ملافتح الله ‌ص ۴۸۰)

مسأله اصالت خانوادگی و تآثیرپذیری فرزندان به صورت ژنتیک از والدین حتی از نیاکان آنقدر مهم است که به زبان نوح پیامبر در قرآن آمده است: پروردگارا این مردم کافر و گمراه را از صفحه زمین بردار. زیرا اگر آنها را به حال خود واگذاری از طرفی مایه گمراهی دیگران می‌شوند و از سوی دیگر فرزندانی که می‌آورند، جز آلوده و پلید نخواهند بود. (نوح ۲۶ و ۲۷)

به هر حال به غیر از دیدگاه اعتقادی و ایدئولوژیکی مبنی بر تآثیر مستقیم روحی، روانی، فیزیکی و رفتاری خانواده بر فرزندان، در علم ژنتیک نیز این موضوع ثابت شده است. در این رابطه به کتاب «انسان ناشناخته» تالیف دکتر الکسیس کارل زیست‌شناس فرانسوی و برنده جایزه نوبل میتوان استناد کرد.

دوم: دولتمردان عامل سرنوشت‌ساز و خوشبختی جامعه

بدون تردید شیوه رفتار و نوع زندگی دولتمردان، تاثیر جدی روانی و اخلاقی بر جامعه در شئون زندگی شخصی و اجتماعی خواهد داشت. به طوری که می‌توان این تاثیر را از اوضاع ظاهری، نوع رفتار، ارتباطات اجتماعی و اخلاقی، نظم و انضباط، احترام گذاشتن به قوانین و مقررات وحقوق یکدیگر، راستگویی، صداقت، پاکدستی، وفای به عهد و دوری جستن از انواع فساد دریافت. توجه به معنویات، فرهنگ اسلامی ـ انقلابی و…. همه تابع رفتار دولتمردان، وابستگان و نزدیکان آنهاست. در همین رابطه حضرت علی (ع) می‌فرمایند: شباهت مردم به هیأت حاکمه خود از شباهت آنان به پدران خویش بیشتر است. (بحار جلد ۱۷ ص ۱۲۹) به نظر می‌رسد علی (ع) قدرت، نفوذ و تاثیر هیأت حاکمه را در ساخت اجتماع از محیط خانواده که در فوق به آن اشاره شد، زیادتر دانسته و مردم هر کشوری را ساخته و تحت تأثیر قدرت دولت و حکومت می‌داند. البته این تاثیرپذیری بستگی به نوع حکمرانی دارد. در جامعه‌ای که حکمرانی بر مردم با زور و سر نیزه و استبداد است، مردم نقش و اراده‌ای بر سرنوشت خود نداشته و ابزاری بیش نیستند. در این باره منتسکیو، متفکر و حقوقدان فرانسه می‌گوید در دولت‌های استبدادی مردم همه بندگانند… مستبد به هیچگونه قاعده‌ای پایبند نیست و هوس او مافوق تمام مقررات است. (روح القوانین ص ۳۲)

ملت بزرگ ایران که یک نظام جدید مردمی الهی را پی ریزی کرده اند این شایستگی را دارند در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بلوغ ورشد فکری خود را در انظار و افکار عموم جهانی به نمایش گذارند. آنها نباید فریب ریاکاران مقدس‌مآب و انقلابی‌نماها، تاجران تسبیح و سجاده و دلق را بخورند. همچنین نباید درگیر وسوسه چهره مزورانه لیبرال‌ها و مدعیان دروغین غربزده و ناآشنا به انقلاب و ارزش‌های اسلامی شوند. آنانی که با به قدرت رسیدن، مدیریتی الیگارشیک و توتالیتر، فسادانگیز و متجاوز به بیت‌المال دارند. مردم این بار برای پیشگیری از خطای محاسباتی با دقت در رفتار و عملکرد شخصی و‌ عمومی کاندیداها حتما به دو رکن مهم فوق توجه کامل مبذول دارند. البته در این خط مشی، زندگی شخصی مقام معظم رهبری باید الگوی مسئولین عالیه نظام قرار گیرد. در همین راستا سیره و سنت معصومین علیهم السلام به خصوص علی علیه السلام را راه و رسم حکمرانی قرار دهند. به طوری که امام از یکی کارگزارانش به نام عثمان ابن حنیف که بر خلاف روش او در یک مهمانی که در آن از فقرا خبری نبود و برای این مقام عالی دو ظرف غذا آورده بودند، طی نامه‌ای خواست تا وی روش زندگی ایشان را که امام و رهبر اوست سرمشق خود قرار دهد. (نهج البلاغه دکتر صبحی الصالح) لذا مردم در انتخاب خود باید کسی را انتخاب کنند که شاخصه امام ورهبری را دارد. چرا که نظام ما افتخار ولایت وامامت را داشته و مردم با شرکت پر شور در انتخابات اقتدار ملی واسلامی را اثبات وتوطئه‌ها را خنثی خواهند کرد. با انتخاب نیروی جوان و با رویش این نیروهای پر نشاط که جزیی از منابع و ثروت ملی به حساب می‌آیند این بار چرخش و انتقال قدرت اجرایی از اختاپوس مدیران خسته و پیر و بی‌طرح و برنامه گرفته شده و کشور در شکوفایی اقتصادی و عزت و کرامت بین‌المللی و خارجی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید نعمت‌الله قادری‌

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا