فرهنگ

نتیجه مخرب قاچاق کتاب، پیدا نشدن کتاب خوب در بازار نشر است


یک نویسنده ضمن اشاره به پدیده قاچاق و افست کتاب گفت: نتیجه قاچاق و افست کتاب آن است که کتاب خوب در آن به سختی پیدا می شود و کتاب فروشی و توزیع نیز کم می‌شود.


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، احسان رضایی، نویسنده و منتقد ادبی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو در مورد سیاستگذاری‌های کتاب و نشر در دهه ۹۰، ضمن اشاره به اهمیت اعداد و ارقام در حوزه نشر در دهه گذشته گفت: در سال ۹۰ کل عناوین منتشر شده ۶۸ هزار عنوان و در سال ۹۸ این رقم به ۱۰۵ هزار کتاب در طول سال رسید.

وی تنها تعداد صفحات کتاب را مهم دانست و ضمن اشاره به نبود قوانین جدی برای کتاب خاطرنشان کرد: کتاب‌سازی گسترده شده، اما تعداد زیاد نشرها باعث شکل گیری نشرهای تخصصی نیز شده است.

این منتقد ادبی، سهم اتفاقات خوب در بازار نشر در مقایسه با اتفاقات بد را کمتر دانست و افزود: ترجمه‌های متعددی از یک کتاب منتشر می‌شود و پدیده قاچاق و افست کتاب باعث شده به کمیت آن بها داده شود. نتیجه آن، بازار نشری است که کتاب خوب در آن به سختی پیدا می‌شود و کتابفروشی و توزیع نیز کم می‌شود.

وی راهکار را در کیفیت‌گرایی به جای کمیت‌گرایی دانست و در مورد محتوای کتاب در دهه اخیر تشریح کرد: در این یک دهه کارهای ارزشمندی در حوزه نشر تولید شد که نمونه آن تصحیح مثنوی «دکتر موحد» است. این اثر باعث پیشرفت دانش ادبی می‌شود.

به گفته این نویسنده، شرایط کرونا و پیشرفت زمانه باعث گسترش کتابفروشی‌های اینترنتی شده که به جای کمک به کتابفروشی‌های فیزیکی به همان دستفروشانی تبدیل شده‌اند که در اینترنت عرضه می‌شوند.

رضایی حمایت از داستان و تألیفات، جوایز و برگزاری مسابقات کتابخوانی را اتفاقات خوبی دانست و گفت: همچنان برخی با بهانه ممیزی نداشتن کتاب به آن نقد وارد کرده و توجه نمی‌کنند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا