فرهنگ

هویت اجتماعی با اندیشه امام راحل سیاستهای فرهنگی را تغییر می‌دهد

حجت‌الاسلام نامخواه مطرح کرد؛

مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم گفت: هویت و انسجام اجتماعی اگر به اندیشه امام نسبت داده شود، می‌تواند روح کلی سیاست‌های فرهنگی اجتماعی ما را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگارمهر، سمینار اندیشه امام خمینی (ره) و چالش های هویت و بازتولید فرهنگی در ایران پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۳ خرداد با حضور سجاد صفار هرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و حجت الاسلام مجتبی نامخواه پژوهشگر دانش اجتماعی مسلمین و مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

حجت الاسلام نامخواه در ابتدای این نشست گفت: هویت و انسجام اجتماعی اگر به اندیشه امام راحل نسبت داده شود، می‌تواند روح کلی سیاست‌های فرهنگی اجتماعی ما را تغییر بدهد. در صدر انقلاب با هویتی مواجه هستیم که می‌تواند انسجام اجتماعی در سطح ملی ایجاد کند و حتی می‌تواند بر ضد انسجام اجتماعی هم عمل بکند.

وی ادامه داد: هویت انسان انقلابی در دل درگیری که همزمان با انقلاب اسلامی رخ داد به وجود آمد. هویت انقلابی زمینه ساز دگرگونی انسان شده است. انسان هایی که در این درگیری بودند تبدیل شدند به انسان هایی که پیش از این بودند. طبیعتاً انسان جدید طلب جدیدی می کند؛ به همین دلیل انقلاب اسلامی آغاز تحقق طلب انسان های جدید شد و خلق مساله ملی توسط انقلاب اسلامی به وجود آمد. هویت انقلابی لزوماً هویت دینی نیست. صورت اعتقادی ندارد، بلکه ماهیت اجتماعی دارد.

نامخواه افزود: مهم ترین ویژگی این انسجام، درگیری و عمومیت آن است. در صدر انقلاب با هویتی مواجه هستیم که می‌تواند انسجام اجتماعی در سطح ملی ایجاد کند و حتی می‌تواند بر ضد انسجام اجتماعی هم عمل بکند. مرزهای این درگیری عمومی کمرنگ شده و باید احیا شود.

وی ادامه داد: با جامعه ای مواجه هستیم که افراد با طبقه اجتماعی مختلف، یک حرف، ایده و تقاضا دارند و انسجام این ایده مشترک امام است. مساله این این است این انسجام چگونه به وجود آمد؟ این انسجام در تقابل با تجدد خلق شده است.

سجاد صفار هرندی در ادامه این نشست گفت: انقلاب اسلامی در محیط و جامعه ای رخ داد که تضاد، تنوع و تکثرهایی داشتیم. وجه اعجاز انقلاب این است که نوری را روشن می کند که طرفین نزاع ها در نقطه مشترک قرار می گیرند.

وی افزود: انقلاب اسلامی نزاع ها را طرد و سلب نمی کند بلکه همه در یک نقطه تجمع پیدا می کنند و این تجمع خیلی هم با آموزه های انقلابی نسبتی نداشته است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا