فرهنگ

نیما یوشیج چیزی فراتر از قالب‌های معین شعری می‌خواست

ناصر پروانی مطرح کرد؛

ناصر پروانی گفت: نیما یوشیج چیزی فراتر از قالب‌های معین و از پیش تعیین شده می‌خواست و همان طور که خود گفت: «ما درست به دوره‌ای رسیده‌ایم که شعر مرده است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه شب های پروانه ای روز گذشته شنبه ۱۲ خرداد با حضور ناصر پروانی و جمعی از شعرا و نویسندگان در خانه نیما یوشیج برگزار شد.

پروانی در ابتدای این مراسم درباره نیما یوشیج گفت: نیما در ابتدا به سبک کلاسیک خراسانی شعر می‌سرود اشعار او مطابق با اصول شعری قدیم، دارای وزن، قافیه و عروض شعر کلاسیک بودند؛ اما این نوع شعر آن چیزی نبود که نیما سودای آن را در سر داشت.

وی افزود: نیما چیزی فراتر از قالب‌های معین و از پیش تعیین شده می‌خواست و همان طور که خود می‌گوید: «ما درست به دوره‌ای رسیده‌ایم که شعر مرده است. مسیر نظر تنگ و محدودی که قدم‌ها داشته اند به پایان رسیده است. انتهای دیوار است راه کور شده است.» آشنایی او با زبان فرانسه و مطالعه اشعار شاعران اروپایی، دریچه‌ای جدید به ذهن او گشود و با دگرگونی ساختار، قالب و فرم شعر کهن، سبکی نو ارائه کرد.

پروانی سپس درباره نیما یوشیج و دوستانش اعم از سیمین و جلال، ملک‌التجار و محله فوق صحبت کرد و از شعر و شاعران آن دوره سخن به میان آورد.

در این جلسه تعدادی از دانشجویان به خواندن شعرهایی از نیما یوشیج و دانشجویان بین‌الملل هم شعر نو با زبان هندو خواندند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا