فرهنگ

جایزه کافکا ۲۰۲۴ اتریش برندگانش را شناخت

ادبیات دیگران؛

یوزف وینکلر و رادکا دنمارکوا به‌عنوان برندگان جایزه فرانتس کافکا اتریش ۲۰۲۴ معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت جایزه، برای اولین بار پس از ۲۳ سال، جایزه فرانتس کافکای اتریش که یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی این کشور است، دوباره در ژوئن ۲۰۲۴ اعطا می‌شود. امسال این جایزه در دو بخش اهدا می‌شود و علاوه بر جایزه سنتی فرانتس کافکا اتریش، جایزه کتاب اودرادک نیز به آن افزوده شده است.

جایزه ۲۰۲۴ فرانتس کافکا اتریش به مبلغ ۱۰ هزار یورو به نویسنده اتریشی یوزف وینکلر، متولد ۱۹۵۳ اهدا می‌شود. وی پیش از این جوایز ادبی معتبری چون جایزه دولتی ادبیات اتریش ۲۰۰۷، جایزه گئورگ بوشنر ۲۰۰۸ آلمان و جایزه آلفرد دوبیلن ۲۰۰۱ را دریافت کرده است. او در رمان «کشاورزی از کارینتیا» که سال ۱۹۸۰ منتشر شد و نیز در کتاب‌های بعدی خود با جدیت به فرانتس کافکا پرداخته و هموازه از او به عنوان نویسنده‌ای یاد کرده که الهام بخشش بوده است. آثار وینکلر ادبیاتی با بالاترین استانداردهای زیبایی‌شناسی است.

همچنین جایزه اورادک ۲۰۲۴ فرانتس کافکا به رادکا دینمارکوا اهدا می‌شود. این جایزه به ارزش ۵ هزار یورو نویسنده چک متولد ۱۹۶۸ را برای رمان «ساعت‌های سربی» که سال ۲۰۲۲ منتشر شد شایسته دریافت این جایزه دانست. هیات داوران درباره این جایزه با تاکید بر اینکه به کتاب‌هایی نیاز است که مانند یک درد بزرگ ما را تحت تاثیر قرار دهند، افزود: این ویژگی کافکایی درباره «ساعت‌های سربی» دانمارکوا صدق می‌کند. این رمان تحت تاثیر فلسفی کنفوسیوس در فضایی که وارد گفت‌وگو با هاول می‌شود، جامعه‌ای را نشان می‌دهد که خود را تنها از طریق پول تعریف می‌کند و در لبه پرتگاه واقع شده است.

برای دریافت جایزه اورادک علاوه بر رادکا دانمارکوا، دانیل کهلمن برای فیلمنامه سریال تلویزیونی «کافکا»، نیکلاس مالر برای رمان گرافیکی «کمپلت کافکا» و آنا مروان برای رمان «ورپوت» نامزد دریافت شده بودند.

این دو نویسنده جوایز خود را در مراسم اهدای جوایز که ۱۴ ژوئن در شهر کلسترنوبورگ برگزار می‌شود، دریافت خواهند کرد.

این جایزه که توسط انجمن فرانتس کافکا اتریش اعطا می‌شود، با حمایت وزارت فدرال هنر، فرهنگ، خدمات عمومی و ورزش و همچنین اداره هنر و فرهنگ ایالت اتریش سفلی برگزار می‌شود.

از یوزف وینکلر که نویسنده و خالق ۲۰ رمان است، رمان «وقتی زمانش برسد» نوشته ۱۹۹۸ با عنوان «وقت رفتن» به فارسی ترجمه و منتشر شده است. این رمان مانند بیشتر آثار او درباره خمودگی ذهن‌ها در محیط‌های روستایی اتریش است و بر ریاکاری آشکار و پنهان سیاسی که از دوران فاشیسم باقی مانده تاکید دارد.

جایزه فرانتس کافکا اتریش از مهمترین جوایز ادبی اتریش است و به نویسندگانی چون الیاس کانتی، پیتر هانتکه و هرتا مولر اهدا شده که پس از آن برنده نوبل ادبیات هم شدند. این جایزه تا سال ۲۰۰۱ هر سال اهدا می‌شد و آخرین دریافت کننده آن ماریانه فرایتس بود. امسال پس از ۲۳ سال در صدمین سالگرد درگذشت فرانتس کافکا اهدای این جایزه دوباره از سر گرفته شده است.

جایزه فرانتس کافکا اتریش با جایزه بین‌المللی فرانتس کافکا که انجمن ادبی پراگ از سوی جمهوری چک از سال ۲۰۰۱ با اهدای جایزه به فیلیپ راث شروع کرد و به نویسندگانی چون هاروکی موراکامی، مارگارت آتوود و میلان کوندرا اهدا شد، فرق دارد. این جایزه نیز تا سال ۲۰۲۱ اهدا شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا