اقتصاد

فرصت طلایی رئیس جمهور سیزدهم برای حل چالش‌های اقتصاد ایران

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طی ۵۰ سال ایران را نه اداره، بلکه مصرف کردیم، کفت: تصور می شد که پنجره جمعیت ایران در سال ۱۴۲۳ بسته شود اما ممکن است این پنجره تا سال ۱۴۰۶ بسته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق الحسینی امروز در مراسم رونمایی از بسته نجات اقتصاد ایران (بنای ایران) اظهار داشت: در ۵۰ سال گذشته اقتصاد ایران را نه اداره کردیم و نه توسعه دادیم، بلکه مصرف کردیم یعنی ایران را مصرف کردیم؛ شرایط محیط زیستی، مصرف انرژی و رشد اقتصادی به خوبی بیانگر این موضوع است. به عنوان نمونه رشد اقتصادی ۵۰ ساله ایران ۲.۷ درصدی است که یک فاجعه مدیریتی تلقی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: از سوی دیگر نیز فرصت و منبعی نمانده است. از نظر منبع، می‌توان به شرایط نفت و انرژی‌های تجدیدپذیر و پر مصرف بودن ایرانیان و از نظر فرصت نیز باید به وضعیت پنجره جمعیتی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: تصور می‌شد که پنجره جمعیت ایران در سال ۱۴۲۳ بسته شود اما ممکن است این پنجره تا سال ۱۴۰۶ بسته شود؛ اگر جمعیت فعال ایران به نسبت جمعیت غیرفعال کاهش یابد، یکی از موتورهای اصلی رشد ایران در آینده دیگر روشن نمی‌شود. این موتور با دستور و سیاستگذاری و این رئیس جمهور و آن رئیس جمهور نیز روشن نخواهد شد و تا زمانی که سیاستگذار فرصت انجام کاری را دارد، باید به بهبود اوضاع بپردازد و این فرصت نیز در سناریوی خوش بینانه ۱۷ سال و در سناریوی بدبینانه ۶ سال است.

رئیس جمهور سیزدهم؛ رئیس جمهور خوشبخت!

صادق الحسینی گفت: رئیس جمهور بعدی یکی از خوشبخت‌ترین رئیس جمهورهای قبل از انقلاب خواهد بود چرا که اوضاع ایران از نظر بین المللی در حال بهبود است و دوره تنفس ایران در منطقه و جهان آغاز شده است، بنابراین رئیس جمهور بعدی چهار سال بهترین فرصت را برای انجام کار دارد.

وی افزود: نامزدهای انتخابات حرف زیاد می‌زنند اما هیچکس ایده سنجش پذیر نمی‌دهد. فقط ۵۰۰ صفحه برنامه می‌دهند که هیچ چیز هم از آن مشخص نیست.

این کارشناس اقتصادی به برخی از چالش‌های اصلی اقتصاد کشور که در بسته نجات اقتصاد ایران راهکارهای خوبی برای آنها ارائه شده است، اشاره کرد و گفت: موضوع اول، تورم است. باید تورم را از ۴۹.۵ به حداقل ۱۴ درصد کاهش دهیم و در عین حال نیز رشد اقتصادی را بهبود ببخشیم.

وی افزود: در اولین گام باید درآمد نفتی از بودجه دولت جدا شود؛ تجربه این کار را در سال ۹۹ داشتیم که سهم دلارهای نفتی عملاً از بودجه حذف شد اما بد عمل کردیم.

صادق الحسینی اظهارداشت: سال ۱۴۰۰ به بعد بهترین فرصت است تا دلار نفتی به ریال تبدیل نشده و در ترازنامه بانک مرکزی و داخل اقتصاد ایران مصرف نشود.

وی تصریح کرد: اگر درآمد نفتی را از بودجه جدا نکنیم، تورم مهار نخواهد شد. تنها کشور جهان هستیم که طی ۵۰ سال تورم دورقمی داریم که دلیل این اتفاق نیز همین درآمدهای نفتی است.

صادق الحسینی افزود: برای جایگزین نیز باید به افزایش سطح زمین قابل سکونت در شهرهای با تراکم بالا، جدید و … بپردازیم. همچنین باید فروش شرکت‌ها و اوراق دولتی در بورس در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در ایران داریم، ادامه داد: در گام بعدی نیز باید نظام مالیاتی را اصلاح کنیم به این شکل که با ادغام سازمان امور مالیاتی با سازمان تأمین اجتماعی یک معاونت مهم برای رئیس جمهور تشکیل دهیم. این معاونت جدید نیز باید طی دو سال سیستم مالیات بر درآمد اشخاص را پیاده کند، چرا که از این طریق ۶۰ الی ۷۰ درصد بخش غیررسمی اقتصاد که اثری از آنها نیست احصاء و مجبور به پرداخت مالیات می‌شوند، در این صورت از سال سوم درآمد مالیاتی به قدری افزایش می‌یابد که بخش بزرگی از کسری بودجه را جبران خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: همچنین اقناع افکار عمومی برای اصلاح یارانه انرژی دیگر برنامه‌ای است که دولت بعدی باید آن را اجرا کند اما با توجه به اشتباه آبان ۹۸ این برنامه باید از سال ۱۴۰۲ کلید بخورد. از این طریق می‌توان فقر مطلق را رفع کرد و کسری بودجه را نیز کاهش داد. از سال ۱۴۰۲ باید درآمدهای حاصل از اصلاح نظام مالیاتی و نظام یارانه ای را در بودجه ببینیم.

وی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی به عنوان بازوی اصلی دولت باید اصلاح نظام بانکی را انجام دهد. اصلاح روابط و سیاست خارجی نیز از دیگر موارد اولویت دار دولت بعدی باید باشد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا