اقتصاد

نیاز به ساخت ۱۴ میلیون مسکن برای حل مسئله ازدواج


طی ۱۰ سال آینده حدود ۲۸ میلیون مجرد به سن بالای ۲۰ سال خواهند رسید که در صورت برنامه ریزی کافی توسط دولت، می توان با ساخت ۱۴ میلیون مسکن، زمینه ازدواج و تامین مسکن آنان را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس مطالعات میدانی یکی از نهادهای پژوهشی در کشور، بیشتر از ۹۰ درصد از مجردهای قطعی کشور، از ناتوانی در تامین مسکن به عنوان یکی از مهمترین دلایل ازدواج نکردن یاد کردند. بر مبنای این پژوهش انجام شده، از مسکن و اشتغال در راس آمار پرتکرارترین دلایل تاخیر در سن ازدواج یاد شده است.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، هزینه مسکن بیشترین سهم را در سبد هزینه خانواده دارد به طوری که این شاخص برای برخی از دهک ها و خانواده ها به بیش از ۷۰ درصد می رسد. از طرف دیگر یکی از اساسی ترین نیازها برای تشکیل خانواده، تامین مسکن است.

بنابراین اگر برنامه ریزی برای تامین مسکن متناسب با نیاز خانواده ها صورت گیرد، دسترسی خانواده ها به مسکن افزایش می یابد و درنتیجه یکی از موانع پیشِ روی جوانان برای ازدواج برداشته خواهد شد.

*تعداد مجردان طی ۱۰ سال آینده چند نفر است؟

یکی از اجزاء محاسبه نیاز به مسکن برای سیاستگذاری های ۱۰ ساله در هر کشور، در نظر گرفتن تعداد مجردان است. مطابق با آخرین سرشماری مرکز آمار در سال ۱۳۹۵ طی ۱۰ سال آینده یعنی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۹  حدود ۳۱ میلیون مجرد سنی بالاتر از ۲۰ خواهند داشت که نیمی از آنان مردان و نیمی دیگر زنان هستند؛ اما باتوجه به اینکه از آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، پنج سال سال گذشته است، لازم است رویدادهایی همچون ازدواج، طلاق و وفات طی این بازه زمانی برای ۳۱ میلیون مجرد مرد یا زن منظور گردد.

به همین منظور به استناد آمار سازمان ثبت احوال کشور از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۹، به ترتیب حدود ۸۹۰ هزار طلاق و حدود ۲٫۹ میلیون ازدواج رخ داده است؛ علاوه بر این نزدیک به ۴۷۵ هزار از این افراد فوت شده اند. بنابراین با توجه به ارقام این سه رویداد جمیعتی می توان گفت که طی پنج سال گذشته تعداد مجران کشور از ۳۱ میلیون نفر به حدود ۲۶ میلیون نفر رسیده است.

در این میان برای محاسبه نیاز به مسکن کشور در سال‌های آینده، لازم است تا پیش بینی های جمعیتی از تعداد طلاق و فوتی های ۱۰ سال آینده صورت گیرد. بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور و مطابق با میانگین سال‌های پیش می توان تعداد کل طلاق و فوتی‌های را برای این جمعیت به طور متوسط به ترتیب حدود ۱۷۸ هزار و ۹۴ هزار نفر در سال تخمین زد که نشان می‌دهد طی ده سال آینده جمعا ۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر به واسطه طلاق به آمار مجردان اضافه و ۹۴۰ هزار نفر به واسطه فوت از جمعیت مجردان کسر می‌شود.

با توجه به آمار فوق می توان گفت که طی ۱۰ سال آینده، آمار ۲۶ میلیون مجرد به حدود ۲۸ میلیون مجرد خواهد رسید.

*نیاز سالانه به ساخت ۱٫۴ میلیون مسکن برای پایخ به تقاضای ازدواج

بنابراین در طی ۱۰ سال آینده حدود ۲۸ میلیون مجرد در کشور به سن بالای ۲۰ سال خواهند رسید که حدود نیمی از آنان مردان و نیمی دیگر زنان هستند و نیاز به مسکن برای این بخش از جامعه، ۱۴ میلیون مسکن خواهد بود، یعنی لازم است به طور متوسط سالانه ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد به موجودی مسکن کشور اضافه گردد .

درصورتی که طی سال های اخیر کمتر از ۴۰۰ هزار واحد در سال به تعداد مسکن های موجود در کشور اضافه می گردد.

*دولت چگونه مقدمات ساخت مسکن را فراهم کند

در همین راستا، علی قدس، کارشناس حوزه مسکن در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره این موضوع ضمن اشاره به آمار واحدهای مسکونی که تا به حال ساخت شده معتقد است:«از جمله ابزارهایی که دولت می‌تواند با آن ها برنامه ریزی کرده و تولید مسکن را  افزایش دهد، اختصاص اراضی در اختیار خود برای ساخت مسکن است.»

وی افزود: «در شرایطی که دولت زمینه عرضه زمین‌های قابل سکونت در کشور را مهیا نماید، با انجام این کار سهم حدودا ۵۵ درصدی هزینه زمین از هزینه تمام شده مسکن حذف شده و درنتیجه توانایی خانواده ها برای تامین مسکن خود افزایش می یابد. علاوه بر این با پرداخت تسهیلات ساخت مسکن می توان بخشی از هزینه ساخت را تامین نمود تا از یک سو همه اقشار جامعه بتوانند مسکن متناسب با نیاز خود را تامین کنند و از سوی دیگر با ساخت ۱۴ میلیون مسکن، زمینه‌ی تشکیل ۱۴ میلیون خانواده نیز فراهم‌ گردد».

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا