اقتصاد

ویروس کرونا سرمایه‌گذاری‌های خارجی را به کمترین میزان ۱۵ سال گذشته کاهش داد


براساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شیوع ویروس کرونا حجم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی را به کمترین میزان ۱۵ سال گذشته کاهش داد که تنها یک‌درصد تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شود.


به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، براساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان در سال ۲۰۲۰ به ۸۴۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۳۸ درصد کاهش داشت. 

ویروس همه‌گیر کرونا کاهش شدیدی را در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان ایجاد کرد و باعث شد به کمترین میزان از سال ۲۰۰۵ تاکنون افت کند.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یک‌درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در سال ۲۰۲۰ شامل می‌شود که کمترین میزان از سال ۱۹۹۹ تاکنون به حساب می‌آ‌ید.

براساس اعلام سازمان همکاری  و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی سال گذشته در اکثر کشورها کاهش یافته و در اتحادیه اروپا تا ۷۰ درصد افت داشت. کاهش سرمایه‌گذاری در کشورهایی مانند هلند بیشترین تأثیر را داشت. سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای G20 هم کاهش ۲۸ درصدی داشت و سرمایه‌گذاری G20 در سایر کشورها نیز با کاهش ۴۳ درصدی روبه‌رو شد.

براساس این آمار، چین بزرگترین مقصد سرمایه‌گذاری خارجی برای دومین بار طی شش سال گذشته بود که جایگاه نخست را از آمریکا تصاحب کرد. چین ۲۱۲ میلیارد دلار و آمریکا ۱۷۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشتند و پس از آن هند و لوکزامبورگ در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

این گزارش می‌نویسد، احتمالاً سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۱ به دلیل سرمایه‌گذاری در تکنولوژی مرتبط با بخش مراقبت‌های بهداشتی و سلامت  که پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ شدت یافته، افزایش یابد. این سرمایه‌گذاری‌ها از نیمه دوم ۲۰۲۰ عمدتا در اقتصادهای توسعه‌یافته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا