اقتصاد

پیامدهای بازی تلگرامی نات کوین؛ درآمدزایی یا کلاهبرداری؟

پیامدهای بازی تلگرامی نات کوین؛ درآمدزایی یا کلاهبرداری؟


دو تن از کارشناسان اقتصاد دیجیتال، نات کوین را پروژه‌ای بدون ارزش افزوده معرفی کردند که نمی‌تواند مسیر دستیابی به ارزهای دیجیتال باشد.

نات ‌کوین امن است و می‌تواند منبعی برای درآمدزایی باشد یا نه؟ رئیس و نائب‌رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به این دو پرسش پاسخ منفی دادند و دلایل خود را تشریح کردند.  

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در این باره به ایلنا گفت: به یقین نات ‌کوین قابل اعتماد نیست و هیچ‌گاه نمی‌توان مبتنی بر چنین ابزاری درآمدزایی کرد.

وی افزود: در پس این گونه پدیده‌ها سوءاستفاده‌هایی نهفته است که بعدها ظهور و بروز پیدا می‌کند، بنابراین این مسیر برای دستیابی به ارزهای دیجیتال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

نوربخش ادامه داد: ارزهای دیجیتال پدیده‌های معتبری هستند که امکان معامله و استخراج دارند اما نات ‌کوین روش دستیابی و معامله ارزهای دیجیتال نیست و ثمره‌ای جز کلاهبرداری و اتلاف زمان کاربر ندارد و تا کنون یک نمونه موفق در دنیا برای دستیابی به ثروت از این مسیر دیده نشده است.

در نات‌کوین هیچ ارزش افزوده‌ای وجود ندارد

در همین رابطه رضا قربانی، نائب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا شرحی از ماهیت نات کوین ارائه کرد و توضیح داد: در نات‌کوین با موضوع توزیع توکن روبه‌رو هستیم و در مورد توکن‌ها این پرسش مطرح است که تا چه اندازه ارزشمند هستند و البته ارزشمند بودن آنها به این معنا نیست که چه قیمتی دارند زیرا آدم‌ها یک کالا یا خدمت بی‌ارزش را هم با قیمت بالا هم معامله می‌کنند اما این فعل بر ارزش کالای بی‌ارزش نمی‌افزاید.  

وی افزود: در نات‌کوین باید دید که ارزش افزوده این پروژه چقدر است و چه خدمتی را ارائه می‌دهد و این موضوع است که آن را ارزشمند می‌کند وگرنه ضمن اینکه این پروژه رمز ارز برتر شده و یا به پولدار شدن شماری انجامیده باشد سبب ارزشمندی آن نمی‌شود.

قربانی تصریح کرد: آنچنان که من دریافته‌ام در پروژه نات‌کوین هیچ ارزش افزوده‌ای وجود ندارد و در واقع یک جامعه حول نات‌کوین شکل گرفته که  ممکن است در آینده کمک کند ارزشی خلق شود اما امروز دیده نشده که ارزشی در این پروژه ایجاد شود، یا این پروژه خدمتی ارائه دهد و یا مساله‌ای را حل بکند.  

نائب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: نات‌ کوین مبتنی بر بازی شکل گرفته با این حال تنها یک بازی در جایگاه ابزار سرگرمی نیست بلکه با کلیک بر یک گزینه حس استخراج را به کاربر منتقل می‌کند، در نتیجه نات کوین بازی خوبی است اما به عنوان یک رمزارز تا زمانی که ارزش افزوده شفافی ندارد پروژه‌ای بی‌ارزش به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: شماری هم این پروژه را به تلگرام ربط می‌دهند در حالی که تلگرام به عنوان یک پیام‌رسان ارزش افزوده مشخصی دارد و وجه تمایز آن از نات کوین همین ایجاد ارزش افزده است؛ نات کوین توکنی پوچ است که با قیمت بسیار بالا معامله می‌شود و به همین دلیل ممکن است این توهم را ایجاد کند که پروژه‌ای ارزشمند است.

قربانی یادآور شد: نات کوین تنها در کشورهای توسعه‌نیافته است که توجه‌ها را به خود جلب کرده و با سرچ واژه نات‌کوین (Notcoin) به انگلیسی می‌بینید که داده‌های چندانی درباره آن منتشر نشده است.

وی افزود: گفتنی است یک پروژه را تنها به این دلیل که در سایتی مانند کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) یا در صرافی بایننس (Binance) قرار گرفته نباید ارزشمند تلقی کرد و توجه داشت که اینها تنها بستر مبادله و اطلاع‌رسانی هستند.

نائب رئیس کمیسیون تحول اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که نات ‌کوین می‌تواند امنیت گوشی را به خطر بیندازد؟ گفت: دست‌کم تا به این لحظه موردی که حاکی از ایجاد مشکلات امنیتی با این پروژه باشد گزارش نشده است.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا