اقتصاد

تولید ۱۵۰ قلم محصول ارگانیک در کشور

تولید  ۱۵۰ قلم محصول ارگانیک در کشور


رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: انجمن ارگانیک نسبت به ۱۸ سال پیش، توانسته در زمینه تولید محصولات ارگانیک به موفقیت‌های مختلفی دست یابد و خوشبختانه فرهنگ مصرف محصولات ارگانیک در جامعه‌ رو به افزایش است و در حال حاضر ۱۵۰ قلم محصول ارگانیک در کشور تولید می شود.

سیدرضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهارداشت: به سبب پرطرفدار بودن محصولات ارگانیک، برندهایی که محصولات با کیفیت تولید می‌کنند، به اشتباه نام ارگانیک را در کنار محصولات خود قید می‌کنند این در حالی است که این محصولات ارگانیک نیستند و تنها از کیفیت بالایی برخوردارند.

نورانی افزود: با توجه به تقاضا برای محصولات ارگانیک، با سعی و تلاش در صدد افزایش تولید این محصولات هستیم و امیدواریم حمایت‌های لازم از سوی دولت انجام شود.

ادامه سیاست اشتباه یارانه‌ای

وی یادآور شد: در چند دهه گذشته که سموم و کودهای شیمیایی یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت، استفاده از کودها و سموم ارگانیک کمتر شد اما ضرورت دارد با فاصله گرفتن و خارج شدن از این سیاست و استفاده از نهاده‌های ارگانیک برای مبارزه با آفات به سمت تولید محصولات سالم حرکت کنیم که این کار باید در دستور کار دولت قرار گیرد و بخشی از یارانه‌ها به تولید محصولات ارگانیک اختصاص یابد.

نورانی ادامه داد: برخی مسئولین محصولات ارگانیک را به عنوان محصول لوکس برمی‌شمردند این در حالی که هدف ما از تولید محصولات ارگانیک مواردی چون؛ کاهش بیماری، کاهش واردات دارو، کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفظ منابع طبیعی است که بعد از فرهنگ‌سازی و استانداردسازی محصولات ارگانیک، بسیاری از افراد به تولیدات محصولات ارگانیک رو آوردند؛ اما باز هم جبران ۱۸ سال کمبود محصولات ارگانیک را جوابگو نخواهد بود.

 رئیس انجمن ارگانیک ایران در ادامه گفت: هر ساله در دنیا بین ۲۰ الی ۲۵ درصد به مصرف‌کنندگان محصولات ارگانیک اضافه می‌شود و اکثریت مردم به این باور رسیده‌اند که با مصرف محصولات ارگانیک از بیماری‌های مختلف در امان خواهند بود و زندگی سالم‌تری خواهند داشت.

غذای سالم، جامعه سالم

نورانی خاطر نشان کرد: هر روزه بیماری‌های گوناگونی جوامع بشری را تهدید می‌کند و ما نیاز داریم تا با اصلاح تغذیه‌ی مناسب، سالم‌سازی جوامع بشری را رقم بزنیم؛ چون بسیاری از بیماری‌هایی که رخ می‌دهد از طریق سیستم گوارشی، ریوی و همچنین استفاده از آب آشامیدنی اتفاق می‌افتد.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه، تولید محصولات ارگانیک معمولاً ۱۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از محصولات معمولی هزینه دارند، گفت: امروزه با نهاده‎‌های مجاز در کشاورزی و نهاده‌های بیولوژیک توانسته‌ایم با آفات و بیماری‌ها مقابله کنیم و در رشد تولید محصولات ارگانیک قدم‌های مثبتی برداشته‌ایم.

نورانی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه تعداد نهاده‌های مجاز و سازگار با محیط زیست افزایش یافته است، به همین خاطر کیفیت محصولات ارگانیک هم در رده‌ی بالا قرار دارد و چیزی از محصولات سنتی کم ندارد.

وی با اشاره با اینکه در ۱۸ سال گذشته جایگاه مناسبی در جدول جهانی به عنوان تولیدکننده‌ی محصولات ارگانیک نداشته‌ایم، گفت: امروزه در بین ۲۸۶ کشور تولیدکننده محصولات ارگانیک در دنیا رتبه‌ی ۷۹ را کسب کرده‌ایم که با پتانسیلی که کشور دارد، می‌توان جزو ۱۰ کشور برتر تولید محصولات ارگانیکی قرار  گرفت.

گردش مالی ۱۱۰ میلیارد یورویی

نورانی با اعلام اینکه در سال ۲۰۲۰ با توجه به نیاز ۲۰ الی ۲۵ درصدی متقاضیان به محصولات ارگانیک، گفت: بیش از ۱۱۰ میلیارد یورو گردش مالی این محصولات است که با این روند افزایش تقاضا، تا سال ۲۰۳۰ این گردش مالی محصولات ارگانیک به ۲۰۰ میلیارد یورو خواهد رسید.

وی ادامه داد: رهبری در سال ۹۴ ابلاغیه‌ای به سران سه قوه ابلاغ کرد که در بند ۸ آن به تولیدات محصولات ارگانیک اشاره کرده بود.

نورانی افزود: در حالی تعداد محصولات ارگانیک در کشور ما به ۱۰۰ الی ۱۵۰ قلم می‌رسد که در فروشگاه‌های بزرگ دبی که فقط محصولات ارگانیک دارند، حدود ۴ هزار قلم کالا وجود دارد.

وی گفت: انجمن ارگانیک به عنوان یک تشکل ملی در ۱۶ استان دارای شعبه است و حدود ۱۰ الی ۱۱ کمیسیون تخصصی دارد که همگی اینها می‌توانند بازوهای اجرایی کوچکی در کنار مسئولین بخش دولتی قرار گیرند و بحث جهش تولید محصولات را مد نظر قرار دهند.

نورانی یادآور شد: اکثر تولید‍‌‌کنندگان محصولات ارگانیک کشور گواهی اتحادیه اروپا را دارا هستند و صادرات آنها بدون مشکل انجام می شود.

 رئیس انجمن ارگانیک ایران عنوان کرد: در مجموع ۶۰ الی ۷۰ فروشگاه ارگانیک در تهران و شهرستان‌ها وجود دارد که زیر مجموعه‌ی انجمن ارگانیک مشغول به فعالیت هستند.

وی همچنین گفت: در گذشته سازمان میادین میوه و تره‌بار غرفه‌های ارزان قیمت را در اختیار تولید‌کنندگان ارگانیک، انجمن و یا تعاونی‌های ارگانیک برای ارائه محصولات خود قرار می‌داد اما در یکی دو دوره‌ی گذشته این غرفه‌ها به صورت مزایده‌ای ارائه شد که با توجه به اینکه معمولا تولیدکنندهای محصولات ارگانیک، محصولات خود را با سود کم به بازار عرضه می‌کنند، لذا باید با مد نظر داشتن این موارد سعی کنند تا غرفه‌ها با هزینه‌های مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

نورانی افزود: محصولات تولید شده‌ی ارگانیک اصل و غیراصل، تنها با دارا بودن QR CODE قابل تشخیص هستند و به همین خاطر تمامی محصولات اصل ارگانیک از این نشان بهره‌مند هستند.

وی گفت: ما در منطقه‌ی مرزی صفر خراسان مرکزی حدود ۱۷ کیلومتر پسته‌ی وحشی را دارا هستیم که در گذشته بسیار مورد توجه اروپایی‌ها برای تولید محصولات شیرینی‌جات آنها بوده است.

نورانی در پایان افزود: اصول ارگانیک کشاورزی از ۴ بخش سلامت، اکولوژی، عدالت و مراقبت تشکیل می‌شود و این ۴ اصل در سازمان جنبش‌های بین‌المللی ارگانیک به نام (آیفوام) ایجاد شده و برای تولید محصولات ارگانیک باید رعایت شوند.

 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا