سلامت

خانه را به مکانی امن برای مبتلایان به آلزایمر تبدیل کنیم

نورهای بسیار روشن، صداهای بلند و … در خانه می‌تواند برای فرد مبتلا به آلزایمر آزاردهنده باشد و حتی خطرات واقعی به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، «بنیاد آلزایمر آمریکا» (AFA) می گوید که چند راه حل آسان می تواند همه این مشکلات یا خطرات احتمالی را برطرف کرده یا به حداقل برساند.

«جنیفر ریدر»، مدیر خدمات آموزشی و اجتماعی بنیاد آلزایمر آمریکا می‌گوید: اولویت شماره یک هر خانواده اطمینان از ایمن بودن عزیزشان است، اما اکثر خانه‌ها با توجه به نیازهای فردی یک مبتلا به زوال عقل، طراحی نشده‌اند.

وی افزود: از فناوری هوشمند گرفته تا صرفاً از بین بردن بهم ریختگی، اقداماتی هستند که مراقبان می‌توانند برای ایمن‌تر کردن خانه و بهبود کیفیت زندگی عزیزانشان و همچنین کیفیت زندگی خودشان، انجام دهند.

برای افرادی که به هر دلیلی چه ژنتیکی و چه سبک زندگی ناسالم، گرفتار این اختلال عصبی پیش‌رونده می‌شوند یک نکته قابل تامل و حیاتی در روند مدیریت بیماری وجود دارد و آن، نقش بسیار مهم افرادی است که از این بیماران مراقبت می‌کنند. باید توجه داشت که خانواده ها و بستگان مبتلایان به زوال عقل و آلزایمر نیز با پیشرفت مرحله به مرحله‌ی این بیماری، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. افرادی که با این بیماران در تماس هستند، علاوه بر رنج اینکه عزیزانشان هر روزه بخشی از توانایی‌های خود را از دست می‌دهند و نیاز به مراقبت دارند، می‌بایست به این بیماران کمک کنند تا حد امکان کارکرد و توانایی‌های خودشان را حفظ کنند و در عین حال از صدمات احتمالی مرتبط با عوارض این بیماری در امان بمانند.

هزینه‌های بالای چکاپ‌های پزشکی و داروهای این بیماری که باید برای مبتلایان به آلزایمر تهیه کرد نیز از دیگر مشکلاتی است که خانواده‌های این بیماران در بیشتر کشورها با آن روبرو هستند.

همچنین از آنجایی که ممکن است مراقبت کنندگان به دلیل اینکه این بیماری، توانایی‌ها و ابعاد مختلف بیمار از جمله قدرت تصمیم گیری، قدرت تکلم، توانایی‌های شناختی و … را تحت تاثیر قرار می‌دهد، دچار کلافگی و خستگی شده و برای تعامل با بیمار دچار مشکل شوند، به همین دلیل توصیه می‌شود که مراقبت کنندگان از مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل هم از همان ابتدای تشخیص این بیماری در بیمارشان تا مراحل بسیار پیشرفته آن، نسبت به سلامت روان خود نیز مراقبت‌های لازم را انجام دهند، زیرا وضعیت روانی و حالات مراقبت کنندگان می‌تواند بر وضعیت و حالات این بیماران تاثیر بگذارد.

زوال عقل اصطلاحی برای چندین بیماری است که بر حافظه، تفکر و توانایی انجام فعالیت های روزانه تأثیر می‌گذارند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در این باره اظهار کرد: این بیماری با گذشت زمان بدتر می‌شود و همچنین عمدتا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما همه افراد با افزایش سن به آن مبتلا نمی‌شوند. بیماری آلزایمر، یکی از اختلالات زیرمجموعه زوال عقل و شایع‌ترین نوع آن است.

در ادامه به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، به سه نکته مهم خواهیم پرداخت که به مراقبت کنندگان از مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل کمک می‌کند تا محیط خانه را به مکانی امن تر تبدیل کنند:

با فناوری دوست شوید

– آشکارسازهای دود و مونوکسید کربن می توانند زندگی را نجات دهند. اما در برخی مدل‌ها، آلارم‌ها یا بوق‌های با صدای بلند که می‌توانند فرد مبتلا به آلزایمر را ناآرام کنند، اغلب می‌توانند به صورت الکترونیکی با صدای آرام‌بخش‌تر انسانی جایگزین شوند و ساکنان را در مورد مشکل و مکان آن آگاه کنند.

– ترموستات‌های کنترل‌شده با اپلیکیشن می‌توانند به مراقبان کمک کنند دمای خانه را ردیابی و تنظیم کنند تا مبتلایان به زوال عقل و آلزایمر در گرما و سرما اذیت نشوند.

– زنگ‌های ویدیویی: بسیاری از خانواده‌ها اکنون این زنگ‌ها را نصب می‌کنند تا بهتر نظارت کنند چه کسی به خانه نزدیک می‌شود یا از خانه خارج می‌شود. اعضای خانواده همچنین می توانند از طریق این دستگاه ها با شخصی که در آن طرف در است، صحبت کنند.

– کپسول های آتش نشانی اتوماتیک: آیا می‌دانستید می‌توانید دستگاهی را در زیر هود خود نصب کنید که در صورت آتش‌سوزی فوراً جوش شیرین پخش می‌کند؟ این وسیله می‌تواند واقعا نجات دهنده باشد.

برای کاهش خطر سقوط، تغییرات کوچکی انجام دهید

– زمین خوردن ها می تواند عواقب مخربی برای افراد مسن از جمله افراد مبتلا به آلزایمر داشته باشد. تنظیمات کوچک از جمله پوشاندن لبه‌های تیز مبلمان و میز با محافظ‌های لاستیکی، نصب چراغ‌های شب در سطح زمین برای کمک به این بیماران در راهروها و حمام‌ و همچنین نصب میله‌ها در نزدیکی‌ دوش حمام و نزدیک توالت‌، همگی می‌توانند به حفظ امنیت مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل کمک کنند.

– برای کاهش احتمال زمین خوردن این بیماران، شلوغی خانه را نیز کاهش دهید و از انداختن فرش هایی که به راحتی می توانند افراد را زمین گیر کنند یا باعث سر خوردن آنها شوند، خودداری کنید. همچنین بعضی از این بیماران به دلیل مشکلات حرکتی که دارند، ممکن است در هنگام استحمام دچار مشکلات و زمین خوردگی شوند که رعایت نکات ایمنی فوق برای کاهش آسیب‌های احتمالی، ضروری است.

رنگ و نور مهم هستند

زوال عقل می تواند بینایی فرد را مختل کند و محاسبه فاصله و فضا را برای مغز سخت تر کند. رنگ های متضاد را در دکوراسیون منزل خود در نظر بگیرید تا به دید، درک عمق و جهت گیری فضایی فرد مبتلا کمک کند.

– بنیاد آلزایمر آمریکا می گوید در مورد نور، هرچه تابش نور کمتر باشد بهتر است، زیرا نور شدید می تواند بینایی فرد را حتی بیشتر مختل کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا